foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Popeláři; ilustrační foto
Městská společnost Operátor ICT začne testovat využití technologie takzvané obrazové analýzy a umělé inteligence pro pravidelné sledování veřejného prostoru. Shromážděná data budou metropoli sloužit k tomu, aby zefektivnila a zlepšila správu veřejného prostoru.
Jak shodně uvádí pražský magistrát i společnost OICT v tiskových prohlášeních, pilotní projekt se zaměřuje na navržení, vybudování a otestování systému na vozidlech, která se v pražských ulicích běžně pohybují a slouží konkrétnímu účelu.
O monitoring se budou starat například popelářská, rozvážková a jiná vybraná vozidla.
Ta budou osazena přenositelným systémem zahrnujícím kamerové a polohové senzory s výpočetní jednotkou a modulem pro přenos dat. Díky tomu získá hlavní město Praha data, která využije pro analýzu stavu pražských ulic.
K tradičním vozidlům, monitorujícím uhrazení poplatku za parkování pravděpodobně přibudou další. Foto: Parkuj v klidu / Eltodo
Nejen „efektivní trestání řidičů“
„Chytré technologie teď budou přímo v terénu sbírat další nová anonymizovaná data, která mohou zlepšit nejen průjezdnost městem, ale pomohou také se zvýšením bezpečnosti v případě průjezdu vozidel pražské záchranky nebo s kvalitou veřejného prostoru kolem kontejnerů s odpadem,” uvádí v prohlášení primátor Prahy Zdeněk Hřib.
Psali jsme
V roce 2021 se vybralo v metropoli z parkovacích zón na poplatcích necelých 919 milionů korun. Po odečtení nákladů a daní činí zisková částka…
„Přínos projektu vidíme v tom, že pomocí chytré technologie nainstalované na vozech, které již pravidelně jezdí v pražských ulicích, a to i mimo zóny placeného stání, získáme celou škálu dat. Vytvoříme nad nimi analytické a vizualizační rozhraní, ke kterému budou mít přístup další městské společnosti. Ty pak data budou využívat pro efektivnější správu, zvyšování bezpečnosti na komunikacích ve městě nebo pro územní plánování,“ uvedl Tomáš Barczi, generální ředitel společnosti OICT, která pro hlavní město realizuje inovativní projekty.
„Pomocí umělé inteligence, neuronového učení a počítačového vidění bude systém umět identifikovat v reálném čase a za běžného provozu požadované informace. Zásadní výhodou samozřejmě je, že to bude zvládat po neomezenou dobu a bez zásahu člověka. Projekt nám umožní mimo jiné průběžně a v reálném čase sledovat šířku záchranářské uličky pro vozidla integrovaného záchranného sboru, špatně zaparkovaná vozidla bránící například svozu odpadu nebo nepořádek kolem kontejnerů na tříděný odpad,“ upřesnil v tiskovém prohlášení projektový manažer OICT Vojtěch Štěch.
Psali jsme
Letošní oprava pražského Barrandovského mostu, která měla původně skončit 2. září, má asi 27 dní zpoždění. Novinářům to ve středu prozradil…
Psali jsme
Magistrát v pondělí 1. srpna vyhlásil veřejnou zakázku na vypracování projektové dokumentace k plánované stavbě Hloubětínského tunelu. Její…