foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Nová stanice pro tramvaje v Libuši
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) obdržel pravomocné povolení na další novou tramvajovou trať. Téměř dvoukilometrový úsek z Libuše na Nové Dvory nabídne dva páry a jednu nácestnou zastávku. Stavba by měla začít v roce 2026. Předpokládané náklady se blíží k 1,5 miliardě korun.
V květnu roku 2023 byl zprovozněn prodloužený úsek tramvajové trati ze Sídliště Modřany podél ulice Generála Šišky k sídlišti Libuš a křižovatce s Novodvorskou ulicí. Po Novodvorské vede dále k plánované stanici metra D Libuš. Na trase přibyly zastávky Hasičská stanice Modřany, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš a Libuš. Kromě prodloužení poloviny spojů tramvaje číslo 17 se lokalita dočkala také nových autobusových tras. Už brzy by měl rozvoj tramvajové dopravy v lokalitě pokračovat.
Začátkem letošního února totiž pražský dopravní podnik obdržel pravomocné povolení záměru stavby dalšího prodloužení této tramvajové trati, a to z Libuše až na Nové Dvory. Tedy k další z plánovaných nových stanic metra D. Jak vyplývá z tiskové zprávy podniku, trať bude začínat ve stávající zastávce Libuš, kde zároveň vznikne podchod k budoucí stanici metra.
Nejde přitom o jedinou tramvajovou trať, která získala začátkem letošního roku pravomocná povolení. Už v lednu byla povolení udělena dvěma trasám v Malešicích. Jde o tratě Počernická a Olšanská - Habrová. Stavba první jmenované by mohla začít ještě letos a druhé na jaře 2026. Obě by ale měly být zprovozněny v roce 2027. Informovali jsme ZDE.
Tramvaje obslouží vznikající zástavbu
Podle pražského náměstka pro dopravu, Zdeňka Hřiba (Piráti), dávají nové koleje v lokalitě Nových Dvorů smysl. V okolí se totiž chystá nová rozsáhlá bytová výstavba a po otevření metra D vzniknou nové přestupní uzly. Investice do tramvajové dopravy považuje za prioritu, protože veřejnou dopravu podle něj využívá většina Pražanů.
Obyvatelé Nových Dvorů, kteří jsou nyní závislí na autobusových spojeních, dostanou díky tramvajové trati nové přímé spojení do centra města. Ostatně už současná trať z Libuše je prý hojně využívána. Jak vyplývá z plánku zveřejněného na Facebooku Pražské integrované dopravy (PID), po nové trati by měly v budoucnu jezdit linky 3, 20 a noční 92. Linka číslo 17 by měla končit na Sídlišti Modřany.
Psali jsme
Pracovní skupina, kterou založil pražský magistrát k pokračování společného projektu dopravního podniku (DPP) a soukromých investorů na rozvoj…
V úseku budou moci konečně jezdit jednosměrné tramvaje
Trať povede Novodvorskou ulicí ke stávajícím autobusovým zastávkám Přírodní, které budou nahrazeny novým párem stejnojmenných sdružených zastávek. Za křižovatkou Novodvorské a Chýnovské pak bude trať ukončena blokovou, jednokolejnou smyčkou vedenou Novodvorskou, Durychovou, Libušskou a Chýnovskou ulicí. Výstupní a nástupní konečnou zastávku Nové Dvory vybuduje DPP v Durychově ulici poblíž plánovaného vestibulu metra. V Chýnovské ulici ve směru do centra, respektive Modřan, vznikne také jedna nácestná zastávka.
„Vítám, že jsme se zásadně posunuli v odstranění úzkého dopravního hrdla v podobě úvratě v Libuši. Těším se, že v úseku Sídliště Modřany – Libuš – Nové Dvory budou moci jezdit jednosměrné tramvaje, které jsou pro tuto dálkovou relaci z centra města mnohem vhodnější nežli současné vozy KT8,“ dodal ve zprávě Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Zprovoznění je plánováno na rok 2027
Veřejnou zakázku na zhotovitele by měl dopravní podnik vyhlásit ještě letos. Se začátkem realizace se pak počítá v roce 2026 a se zprovozněním o rok později. Z důvodu rozsáhlých přeložek distribučních vodovodů v rámci celé akce činí předpokládané náklady na realizaci 1,8 kilometru dlouhého tramvajového úseku zhruba 1,5 miliardy korun.
Ačkoli má nová tramvajová trať sloužit z velké části jako pohodlné propojení s plánovanou linkou metra D, jeho samotná výstavba je zatím v nedohlednu. Dopravní podnik totiž bude muset nejprve dořešit tendr na druhou část stavby, který Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v lednu zrušil. Informovala o tom ČTK. Podle ÚOHS dopravní podnik nedodržel zásadu transparentnosti při hodnocení nabídek a musí vítěze tendru vybrat znovu. Zatím však alespoň pokračuje stavba prvního úseku mezi Pankrácí a Olbrachtovou.
A zatímco obyvatelé Nových Dvorů se už na snazší spojení s centrem v podobě tramvají i metra těší, obyvatele Modřan trápí plánované rušení autobusových spojů. Jak jsme již informovali, v souvislosti s výstavbou Dvoreckého mostu a posílením tramvajové dopravy by totiž mělo dojít ke zrušení páteřní autobusové linky číslo 190, která zajišťuje přímé spojení Modřan se Smíchovským nádražím, potažmo linkou metra B.