Další trolejbusová linka v Praze na obzoru

09. 11. 202315:11
Další trolejbusová linka v Praze na obzoru
foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz /Nový elektrický trolejbus Škoda E'CITY, ilustrační foto

Do pěti let by se cestující mohli svézt už na šestnácté městské bateriové trolejbusové lince v Praze. Zdejší radní na svém jednání v pondělí 6. listopadu 2023 totiž schválili investiční záměr elektrifikace autobusové linky č. 134 na trase mezi zastávkami Podolská vodárna a Dvorce. Ke zprovoznění trolejbusové linky by mohlo dojít v horizontu pěti let v roce 2027 nebo 2028.

Jak uvádí Dopravní podnik Praha (DPP) ve své tiskové zprávě, odhadované investiční náklady na další městskou trolejbusovou linku činí 338 milionů korun. DPP začne na základě usnesení pražských radních s projektovou přípravou záměru.

Skoro patnáct kilometrů trolejového vedení

V rámci elektrifikace autobusové linky č. 134 by se mělo vybudovat v úsecích Podolská vodárna – Pankrác – Poliklinika Budějovická – Dobeška trolejové vedení v délce zhruba 14,5 kilometrů. V konečné zastávce Dvorce bude vybudována nabíjecí stopa k nabíjení trakčních baterií trolejbusů.

Konečná podoba nabíjecí infrastruktury a trolejového vedení bude upřesněna v průběhu projektové přípravy na základě podrobného technického šetření a energetického výpočtu. DPP také prověří možnosti využití kapacity tramvajových měníren Podolí a Braník. Nová měnírna Ryšánka, která bude sloužit pro napájení trolejbusové trati, by do budoucna mohla výhledově sloužit také pro jižní část tramvajového okruhu v Jeremenkově ulici.

Propojení s linkou na Strahov

Projekt elektrifikace linky č. 134 vhodně navazuje na stejný záměr v případě autobusové linky 176, který má kladný posudek EIA a nyní zde běží společné řízení.

„Naším záměrem je proto logické vzájemné propojení obou linek č. 134 a 176 po dokončení jejich elektrifikace do trasy Stadion Strahov – Karlovo náměstí – Podolská vodárna – Pankrác – Poliklinika Budějovická – Dvorce, díky čemuž budeme moct cestujícím nabídnout nová atraktivní spojení,“ přiblížil záměry vedení Prahy Zdeněk Hřib (Piráti), první náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

První trolejbusy jezdí v Praze už téměř rok

Výstavba trolejbusové tratě na lince č. 140 mezi Palmovkou a Miškovicemi byla dokončena a uvedena do provozu v prosinci loňského roku. V současnosti na ní výrobce realizuje druhou etapu homologace bateriových kloubových trolejbusů SOR TNS 18 s cestujícími. DPP očekává předání všech 15 vozidel v letošním roce a jejich následné nasazení do plného provozu.

Zároveň realizuje DPP výstavbu trolejbusové infrastruktury na autobusové lince č. 119 mezi zastávkami Nádraží Veleslavín a Letiště Praha, jejíž dokončení a zprovoznění se předpokládá v březnu příštího roku.

Kromě toho DPP také projekčně připravuje elektrifikaci dalších autobusových linek na levém břehu Vltavy, která se týká linek č. 131, 137, 176 a 191, dále č. 112, 201 a příměstské linky č. 375. Tyto připravované projekty by měly pokrývat část potřeby obnovy vozového parku autobusů bezemisními vozidly přibližně v letech 2025 až 2027.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných