foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Za parkování v Říčanech se bude znovu platit
Problém s přeplněnými parkovišti, stížnostmi místních, že nemají kde zaparkovat a velkým množstvím řidičů, kteří přijíždějí ze spádových obcí, chtěly Říčany vyřešit placenými parkovacími zónami. Ty město zavedlo, pak je muselo zrušit a nyní, od prvního dubna, mají opět platit. Jenže ne všem se to líbí a opět se dá předpokládat, že se budou vést dlouhé diskuze.
Dopravní opatření v rámci projektu ´Parkuj dobře v Říčanech´ mělo zajistit víc parkovacích míst a přispět ke zklidnění dopravy ve městě. Jejich součástí jsou i zmíněné parkovací zóny.
Ve městě Říčany proběhla instalace dopravního značení, které bylo potřeba pro spuštění nového parkovacího systému v červenci roku 2021. Dne 1. srpna začal systém platit. Nejdříve několik týdnů v testovacím režimu a po prázdninách se zóny rozjely naplno.
Zavedeno, zrušeno, zavedeno
Městští policisté zprvu neukázněné řidiče pokutovali jen smutnými smajlíky za stěračem, pak přišly na řadu reálné sankce. Z vlastních zkušeností podotýkáme, že policisté hlídají parkování poctivě neustále. Zejména například parkování na nevyznačených místech a podobně.

Na nádraží jsou strážníci aktivní i v době, kdy žádné zóny neplatí. Autor: PrahaIN.cz
Zóny ale moc dlouho nevydržely. Už 1. března musely Říčany dopravní značky k parkovacím zónám zakrýt. „Dopravní značení je dočasně zneplatněno rozhodnutím Krajského úřadu a Středočeského kraje,“ stálo na nich.
Parkovalo se tak znovu zdarma. Pro řidiče to však žádnou změnu neznamenalo. Kromě toho, že nemuseli platit, zaparkovat stále nešlo.
Krajský odbor dopravy začal parkovací systémy nejprve řešit díky podnětům občanů. Proti zónám byl vyvíjen silný tlak od začátku. Řada obyvatel byla proti, v polovině února roku 2022 proběhlo i referendum. Jenže to se konalo den poté, co zóny zrušil Krajský úřad.
Psali jsme
PrahaIN.cz byla upozorněna obyvateli Prahy 10 na nesvědomitého řidiče. Ten ve Vršovicích od poloviny února letošního roku parkuje na neobvyklém…
K referendu dorazilo málo voličů, skončilo jako neplatné a nezávazné. Hlasovalo jen 20,06 procenta obyvatel. Zajímavé je, že drtivá většina těch, co přišla, byla proti zónám. Svůj hlas odevzdalo 2.319 osob, proti bylo 2.179.
Desítky vlaků a auta, která nemají kde parkovat
Největší problém s parkováním byl vždy v okolí nádraží, kam denně přijíždí velké množství těch, kteří dojíždí za prací nebo do školy do Prahy.
Zaparkovat v jeho blízkosti, pokud přijedete déle než v půl sedmé ráno, je oříšek. Najít dobré místo, znamená výhru. Po zavedení zón, kdy řidiči, kteří neměli zakoupenou roční parkovací kartu od města, museli zaplatit za jeden den 40 korun, se ale nic nezměnilo.
I to byl jeden z hlavních důvodů nespokojenosti místních.
„Přijedu na nádraží a nemám kde zaparkovat. U místa, které na mě zbylo, trnu, že až se vrátím, bude auto odtažené, odřené nebo s pokutou. A ještě za to musím platit. Klidně bych platila, ale pak bych alespoň uvítala, že je opravdu kde stát,“ řekla nám Lenka Březinová, kterou jsme oslovili na parkovišti. Denně dojíždí z blízkých Louňovic do Prahy, parkuje právě v Říčanech.
Stěžují si ti, co dojíždí, ale i ti, co v okolí nádraží bydlí. A důvod je stejný. Nemají kde zaparkovat.
„Je jasné, že parkoviště u nádraží není nafukovací a kapacita nestačí, vzhledem k tomu, že tuto železniční zastávku využívají občané z širokého okolí. Proto připravujeme rekonstrukci parkoviště na nádraží, kde máme předjednánu dotaci 80 milionů korun. S krajem navíc jednáme o možnosti postavit parkovací dům někde poblíž nádraží, ovšem máme problém s pozemky,“ uvedla pro PrahaIN.cz Helena Vinařová, referentka odboru Kancelář starosty.
„Z analýz, které prováděla městská policie i společnost zaměřující se na dopravní průzkumy, vyplynulo, že parkovací systém přinesl celkové zlepšení situace. Ubylo aut a omezilo se živelné parkování v zeleni, v křižovatkách, u vjezdů k nemovitostem. Dopravní průzkumy probíhaly v pěti etapách, během kterých se sčítala zaparkovaná auta (první šetření proběhlo již v červnu 2020). Výsledky jasně ukazují, že po zavedení placených zón v září 2021 se doprava zklidnila, vozů znatelně ubylo. V březnu 2022, kdy bylo v celých Říčanech možné opět parkovat bez regulace, se čísla zvedla,“ pokračuje Helena Vinařová.
Průzkumem, který proběhl dne 21. 3. 2022, kdy parkovací systém fungoval a potom 27. 4. 2022 po jeho pozastavení, prý bylo také zjištěno, že u nádraží zaparkovalo o 30 procent více místních řidičů.
Otázkou je, zda vůbec existuje řešení
Představitelé města nyní označili 1. duben za datum oživení parkovacího systému.
I letos budou strážníci nejdříve udělovat „smajlíky“.
„První dny městská policie nebude pokutovat řidiče, kteří nemají parkování zaplaceno. Máme připraveny tři druhy „smajlíků“, které budou strážníci umisťovat za stěrače, aby řidiče upozornili na změnu,“ potvrzuje Helena Vinařová.
Psali jsme
Už dvakrát PrahaIN.cz informovala o dopravní situaci, konkrétně o způsobu parkování v ulici Drahoňovského v Praze 17, v Řepích. Vždy se jednalo…
Na dopravním označení je již upozornění, že zóny budou opět platit. A ceny? Ten, kdo má trvalé bydliště ve městě, zaplatí stovku za rok, za každé další vozidlo dva tisíce korun. A ti, kteří zde chtějí jen parkovat, si mohou roční parkovací kartu koupit za šest tisíc korun.
„Vaše dotazy se týkají samostatné působnosti obce, o kterých rozhoduje zastupitelstvo obce a není věcí krajského úřadu tuto rovinu sledovat a hodnotit. Stejně tak se Krajský úřad Středočeského kraje nemůžeme vyjadřovat k názorům rezidentů, kteří údajně vnímají zavedení zón negativně,“ uvedl pro PrahaIN.cz Josef Holek z tiskového oddělení Středočeského kraje.
„Co se týká opatření obecné povahy, které vydal Městský úřad Říčany, v okamžiku zahájení tohoto konkrétního řízení do něj nemůže Krajský úřad (ze strany státní správy v přenesené působnosti) z titulu dozorové činnosti vstupovat. Takový postup by mohl být shledán neústavním. V rámci přezkumného řízení lze přezkoumávat soulad opatření s obecně závaznými právními předpisy, ale v současné době není evidované přezkumné řízení, které by se týkalo uvedeného opatření,“ dodal Holek.
Nezbývá než čekat, co se od 1. dubna změní a jaký vývoj bude parkování v Říčanech mít. Otázkou také je, zda vůbec existuje ideální řešení, které bude vyhovovat místním a nebude škodit přespolním.
V Říčanech ale věří, že se spory opakovat nebudou. „Obnovený parkovací systém je zjednodušen, bude platit pouze jedna zóna a občané Říčan si mohou pořídit zvýhodněné parkovací oprávnění za 100 korun na rok pro jedno auto,“ uzavřela Vinařová.