foto: Petr Stolín Architekt/Vizualizace stanice Depo Zličín
Už od roku 2017 se obyvatelé Středočeského kraje, Zličína a Řep těší na nový parkovací dům a novou stanici metra Depo Zličín. Vedení města však tento projekt v červnu odložilo na neurčito, protože lokalita by prý novou stanici neuživila. Téma zastupitelé znovu vytáhli na svém zářijovém zasedání. Projekt označili za zmařený a vyzvali k vyčíslení promarněných financí. Pak ale bod ani nezařadili na program jednání.
Jednání o stavbě nového parkovacího domu a stanice metra B Depo Zličín navrhl na bod šestnáctého řádného jednání Zastupitelstva hlavního města Prahy zastupitel Martin Benkovič (ANO). Na kapacity, které by pomohly s dopravou, podle jeho slov už několik let čekají obyvatelé sídliště Řepy, Zličína i části Středočeského kraje.
„V roce 2017 ANO navrhovalo vznik parkoviště s přímým přestupem na metro B. Po nástupu koalice Pirátů, STANu a Prahy sobě bylo vymyšleno depo Zličín a parkovací dům. To se nám nelíbilo, ale byli jsme rádi aspoň za něco. V roce 2022 se pod taktovkou dopravního podniku, respektive Metroprojektu, rozběhla architektonická soutěž na podobu zastávky metra a byla vybrána architektonická kancelář Petra Stolína. Plány byly smělé a přesahovaly samotnou zastávku. Ještě v roce 2022 se Piráti chlubili, že pro Depo Zličín změní v té lokalitě územní plán, aby stavby mohly vzniknout. Rozjíždí se stavba parkovacího domu, jehož investorem je hlavní město Praha. Město získalo platné územní rozhodnutí a v prosinci 2023 byla podána žádost na povolení autobusové zastávky. Tímto vše pozitivní končí a začíná temná stránka akce,“ přiblížil historii projektu, který označil za zmařený, zastupitel Benkovič.
Od června se s Depem Zličín nepočítá
V červnu totiž vedení města schválilo aktualizaci investic v plánu udržitelné mobility, ve které už stanice ani parkovací dům není. Důvodem byl nedostatek cestujících. Přednost v rámci rozvoje hromadné dopravy pro roky 2025 a 2026 získala podle informací z webu hlavního města výstavba metra D, Dvorecký most, automatizace metra C, Terminál Smíchov, tramvajový okruh nebo budování bezbariérových přístupů do stanic metra.
Podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) je však stále v plánu modernizace depa a následně možná i výstavba stanice Depo Zličín a P+R parkoviště. Při modernizaci má dojít k úpravě kolejového depa tak, aby se stanice mohla dál stavět.
Zdeněk Hřib na jednání Zastupitelstva 12. září 2024. Foto: PrahaIN.cz
Nedává to žádný smysl, tvrdí Hřib
„Akorát to nebude teď, protože teď to nedává žádný smysl. Jednak na to nedostaneme peníze z Evropské unie, navýší nám to provozní náklady a stanice by byla taková, že by tam jezdil jen každý třetí vlak. Momentálně pro to nejsou zákazníci, podle analýzy, která se zpracovávala až teď,“ dodal k projektu na zasedání zastupitelstva Hřib. Nová stanice prý nedává smysl podle odborníků z Institutu plánování rozvoje hlavního města Prahy (IPR) i z dopravního podniku. Benkovičovi dále vzkázal, že jakožto zastupitel zvolený Pražany, by měl více zastupovat jejich zájmy a nesoustředit se na občany Středočeského kraje.
Na jeho slova zareagoval také Adam Scheinherr (Praha sobě), zastupitel a člen výboru pro dopravu či výboru pro strategické investice. Slova náměstka pro dopravu označil za nepravdy až lži a projekt Depa Zličín označil za „další zašlapaný projekt“.
Práce nemusely být ukončeny
„Není to zmařená investice, rozhodně by měla význam pro rozvíjející městskou část, která v okolí vzniká. Kdyby chtěl, aby ten projekt byl alespoň připraven, tak nemusel v rámci platné smlouvy ukončovat práce na stanici. Mohlo se to dotáhnout alespoň do stadia pravomocného stavebního povolení a pak teprve mohlo padnout rozhodnutí, jestli to stavět, nebo ne. Když už projektant na základě architektonické soutěže vše zpracovával právě v synergii s rekonstrukcí depa,“ sdělil zastupitelům Scheinherr.
Pravda podle jeho slov není ani to, že na stavbu nepřispěje Evropská unie. S projektem se prý počítá v rámci Operačního programu doprava 3, přičemž nová stanice metra je hodnotícím kritériem. Rozhodnutí o tom, že se práce na stanici zastaví prý navíc padlo ještě před dokončením analýzy. Ta navíc podle Scheinherra nebyla zveřejněna ani projednávána na žádných orgánech hlavního města.
Psali jsme
Náklady na opravu Barrandovského mostu se dle aktuálních odhadů více než zdvojnásobí. Celkové očekávané navýšení ceny za první až pátou etapu je…
Srovnání s Depem Písnice či Libuší
Martin Benkovič ve své další reakci označil Zdeňka Hřiba za burana, který si sedí na centrálním vysílači. Ptal se také, jak vychází analýzy zájmu cestujících v případě metra D. Konkrétně u stanic Depo Písnice nebo Libuš.
„Na Zličíně už jedna stanice je. Obyvatelé Zličína metro mají. Za druhé odborníci z IPRu, kteří tomu rozumí, mi říkají, že nově vznikající zástavba nezvládne uživit druhou stanici metra, která by tam vznikla. Můžeme na to uspořádat seminář s odborníky z IPRu. Třetí věc, která tady trochu zapadla, já jsem ji zmiňoval v mediálních vyjádřeních, P+R na Zličíně je živá věc, ne u Depa Zličín, tam by jezdilo každé 3. metro, ale mělo by to být u té stanice, kde jezdí každé metro. Tedy ve výrazně atraktivnější lokalitě,“ nenechal se Hřib.
Starosta volá po vyčíslení bezdůvodně vyhozených peněz
Situace je podle jeho dalších slov komplikovaná a probíhají jednání s majiteli pozemků i starostou Prahy 13 Davidem Vodrážkou (ODS). Právě ten se zařazením bodu Depo Zličín do programu zastupitelstva také souhlasil.
„Je tu spousta nevysvětlených otázek, kdybych zabrousil do minulosti, tak na Zličíně vláda Adriany Krnáčové schválila Park and Drive, kterou Zastupitelstvo shodilo ze stolu bez nějakého většího projednání. Já tehdy jako člen výboru dopravy nesouhlasil, když kolega Scheinherr přišel s návrhem vybudovat depo Zličín jako stanici, protože se to ukazovalo jako neekonomické, jako vyhazování peněz. Parkoviště Park and Drive by nebylo dopravně obslouženo, jezdilo by se přes Rudnou a Chrášťany, nesouhlasili s tím ani starostové. Bylo to 6 let vyhazování z okna na nesmyslné studie. Hřib teď dospěl k rozhodnutí, které bylo známé před 6 lety, že stanice Depo Zličín je k ničemu. Jsem pro zařazení bodu a mělo by být vyčísleno, kolik se bezdůvodně vyhodilo peněz,“ dodal ke kauze Vodrážka.
Poslední slovo měl ale přesto náměstek Hřib, který navrhl bod nezařadit s ohledem na už tak nabitý program. O projektu se prý chce bavit na dozorčí radě Dopravního podniku, což mu ostatní zastupitelé umožnili. I přes ostrou debatu totiž bod na program nakonec zařazen nebyl. Celkem 30 zastupitelů se hlasování zdrželo, proti nebyl nikdo a pro 26.