Do Bruselu budu jezdit výhradně vlakem, slíbil spolupředseda Zelených

04. 04. 202414:17
Do Bruselu budu jezdit výhradně vlakem, slíbil spolupředseda Zelených
foto: PrahaIN.cz/Michal Berg (vlevo)

ROZHOVOR: Pokud cestujeme daleko za hranice České republiky, volíme raději leteckou přepravu. V rámci cest po Evropě se ale najde celá řada lidí, která preferuje vlak. Jedním z nich je i politik Michal Berg, kandidát Zelených v červnových volbách do Evropského parlamentu.

Do Bruselu podle svých slov cestoval již několikrát. A vždy preferuje vlak. V pondělí 25. března vyrazil první European sleeper z Bruselu do Prahy. Při té příležitosti jsme téma probrali.

Berg zmiňuje, že důvody, proč volí lidé cestu nočním vlakem, jsou různé. Vždy se prý jedná o potřeby konkrétního člověka. „Já mluvím z vlastní zkušenosti, protože do Bruselu jezdím vlaky dlouho a vyzkoušel jsem toho hodně,“ říká.

Podle něj neplatí, že cestování letadlem je vždy rychlejší.

„Ranní odlet do Bruselu není možné stihnout. Musí jet večer do Prahy a tam přespat třeba v hotelu. Časově to pro někoho může být výhodnější, pro další zase ne,“ zmiňuje složitou situaci například pro Moravany a dodává, že je potřeba myslet také na odbavení a cestu z letiště do centra města.

„S tím souvisí také pohodlí. V okamžiku, kdy musí člověk vstávat ve čtyři ráno a dojet na letiště, se nevyspí. A tím pádem může mít snížený komfort. Dává smysl se vyspat a přijet například na jednání svěžejší,“ má jasno politik.

Vlaky jsou dražší. Ale jak pro koho, podotýká Berg

Noční vlaky nejsou zrovna levné, obecně jsou dražší než letecká doprava. Pokud zadáme cestu z Prahy do Bruselu European sleeperem například druhého května (vlak vyjede po šesté večer, v hlavním městě Belgie je po deváté ráno), pak za kupé druhé třídy po šesti lidech vyjde cesta na 109 euro za osobu. Nejlepší kategorie, kdy spíte společně s třemi osobami, stojí 199 euro, což je necelých pět tisíc korun.

Pro stejný termín se dá aktuálně sehnat letenka nízkonákladové společnosti Ryanair za cenu kolem 1.400 korun. V dalších dnech i výrazně levněji, bruselské letiště se ale nachází v Charleroi, což je asi padesát kilometrů od centra města.

„Pokud si do toho započítám nutnost se někde ubytovat před odletem, tak se dostáváme na jiné částky, než když se srovnávají pouze ceny jízdenek a letenek,“ komentuje Michal Berg.

„V neposlední řadě jsou lidé, kteří se při volbě rozhodují na základě ekologického dopadu a cesta letadlem má třicetkrát větší dopad na životní prostředí,“ dodává.

Podle něj ovšem nejsou noční vlaky v ideálním stavu. „Obecně je problém v tom, že množství spacích vagonů po celé Evropě je nízké. V posledních patnácti až deseti letech nastal úpadek a část jich úplně zmizela. Tím pádem těch vozů není moc. Noví dopravci, jako například právě European sleeper, mají omezenou možnost vybírat si z vozů, a proto ta kvalita není úplně vysoká,“ přiznává. S rakouskými vlaky je to prý jiná káva.

Brusel. Zdroj: PrahaIN.cz

Noční vlaky jsou podle politika velmi populární. Z vlastní zkušenosti říká, že spoje z Vídně mířící do Bruselu jsou často vyprodané. „Cílová skupina tam je. Myslím, že i European sleeper, který začíná jezdit do Prahy, je na tom z hlediska obecné poptávky dobře. Brusel je cílem nejen mnoha politiků, ale také lidí, co tam jezdí do různých institucí. Já si myslím, že poptávka tady bude. A politici? Jsou tady tací, kteří chtějí své názory uplatňovat v praxi. Mohli jsme zaznamenat, že rakouská ministryně dopravy a klimatu nočním vlakem do Bruselu jezdí pravidelně, je to pro ni standardní způsob dopravy, tudíž poptávka ze strany politiků také je,“ říká spolupředseda Zelených.

„Samozřejmě ale často bývá problém, že člověk musí cestovat na poslední chvíli a ty vlaky vzhledem k nízké kapacitě bývají vyprodané. To je okamžik, který člověku zabrání cestovat nočním vlakem,“ vysvětluje politik a slibuje, že pokud se do Evropského parlamentu dostane, nebude na svých preferencích nic měnit. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných