Do konce června je možné připomínkovat nový vlakový jízdní řád

16. 06. 202408:51
Do konce června je možné připomínkovat nový vlakový jízdní řád
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Vlaky na Masarykově nádraží

Správa železnic zveřejnila návrh nového vlakového jízdního řádu pro období 2024 až 2025. Zatím jde pouze o návrh, který se může na základě žádostí objednatelů dopravy, dopravců nebo měst a obcí drasticky změnit. Do konce června mohou připomínky zasílat i cestující.

Návrhy jízdních řádů jsou rozpracované verze jízdních řádů vydané k zákonem stanovenému datu. Promluvit do jejich finální verze s platností od letošního prosince mohou nejen objednatelé dopravy, dopravci a obce, ale i samotní cestující. Připomínky mohou dle informací z webu Pražské integrované dopravy (PID) zasílat do 30. června.

Pozor ale na to, kdo je objednatelem jednotlivých vlaků. Organizace ROPID totiž objednává vlaky regionální dopravy, tedy osobní a spěšné, na území hlavního města. Regionální dopravu na území Středočeského kraje má na starosti organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK). V dalších krajích jsou objednateli vlaků jednotlivé krajské úřady. Objednatelem dálkových vlaků, tedy rychlíků a vlaků vyšší kategorie, je Ministerstvo dopravy. Připomínky je vždy nutné doručit konkrétnímu objednateli, v případě Prahy tedy na ROPID anebo IDSK.

Nové jízdní řády začnou platit v polovině prosince

Kompletní návrh nového jízdního řádu, který by měl začít platit 15. prosince 2024, je k dispozici na webu Správy železnic. Uveřejněná verze je ovšem pouze pracovní a na některých tratích se může od finální verze výrazně lišit.

Největší plánované změny vlaků v rámci PID přiblížila organizace na Facebooku. Zmínila například novou linku S61, která by měla jezdit mezi Vršovicemi, Hlavním nádražím, Běchovicemi a Úvaly. Nové spěšné vlaky s označením R49 pak vyjedou na trasu Praha – Benešov – Tábor.

Změny na trasách do Kolína, Berouna i Lysé nad Labem

Změnit by se měl dále koncept dopravy na trati mezi Prahou, Kolínem a Kutnou Horou. Ve špičkách by mohly spěšné vlaky do Kolína jezdit každých 30 minut, část vlaků by zajížděla až do Kutné Hory a částečně zkrácena by byla linka S1. Dočasného roztržení se pravděpodobně dočká linka S7, zkrácena bude pouze do Berouna. Do Českého Brodu budou vlaky převedeny pod označení S1.

Posílení by se měla dočkat také linka mezi Prahou a Lysou nad Labem. S6 bude prodloužena do Milovic a v souhrnu s linkami S2 a S22 tak do Lysé pojedou vlaky z Prahy každou čtvrthodinu. Zároveň už osobní vlaky na Lysou nepojedou z Masarykova nádraží, nýbrž z Hlavního. Nově ale pojedou ve špičkách každou hodinu nové spěšné vlaky R42 z Masarykova nádraží přes Nymburk do Kolína.

Pod facebookovým příspěvkem na sebe nenechaly návrhy dlouho čekat. Padaly různé návrhy, a to od protestů proti změnám na některých linkách až k návrhům na změnu odjezdových nástupišť. „Vtipné to přidávání linek na trati, kde jsou pravidelná zpoždění. Možná je to fajn, ale nemusíte jim přiřazovat jízdní řády,“ stojí také v komentářích.

Rizikové situace chce Správa železnic řešit

Správa železnic detekovala už při návrhu nového řádu jisté situace, které ve zveřejněném dokumentu označuje za provozně rizikové. Zvyšují prý pravděpodobnost vzniku zpoždění na síti, včetně možnosti následného přenosu problému na přípojné vlaky. Ve spolupráci se zúčastněnými subjekty chce proto hledat možné technologické alternativy, které tyto rizikové situace eliminují.

Přetížení dráhy hrozí například v úsecích mezi Prahou a Českým Brodem, na odbočce Balabenka nebo v železniční stanici Praha-Libeň. Z důvodu rozsáhlých stavebních prací na infrastruktuře by se mohl objevit také problém na Masarykově nádraží.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných