foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Vlaky na Masarykově nádraží
Linka S4 mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou se dočkala zbrusu nového vlaku s označením RegioPanter. Moderní, plně klimatizovaná a bezbariérová jednotka vyjela poprvé v ostrém provozu. Dalších 22 nových vlaků zamíří do konce letošního roku na tratě v Praze, Středočeském a Ústeckém kraji.
Masivní modernizace vlaků Českých drah (ČD) pokračuje. Tentokrát se nové soupravy dočkali cestující na lince S4 mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. V pondělí 13. května po deváté hodině ranní vyjela z Masarykova nádraží jednotka číslo 640.234 poprvé zkušebně v ostrém provozu. Zatím budou jízdy sloužit spíše pro seznámení personálu s jednotkou přímo v provozu. Denně obslouží asi dva nebo tři páry spojů.
Jak ČD informují v tiskové zprávě, jde o první vlaštovku z mnoha. Dalších 22 nových souprav označovaných jako RegioPanter má totiž na tratě v Praze, Středočeském a Ústeckém kraji vyjet ještě do konce letošního roku. Všechny budou nést barvy PID a kapacitu příměstských vlaků rozšíří celkem o 4.950 míst. Jsou navíc plně klimatizované, bezbariérové a vybavené palubní wi-fi sítí.
Panteři budou od letošního prosince dominovat na lince S4 z Prahy do Kralup nad Vltavou a dál na sever. Jezdit budou také v rámci linky R41 do Kutné Hory.
Novinky mají přivést cestující na železnici
„Každý den dojíždějí do práce nebo do škol ze Středočeského kraje do Prahy vlakem statisíce lidí. Náš národní dopravce pro ně nabízí stále lepší a komfortnější cestu i díky pořizování nových moderních jednotek, jakými jsou právě RegioPantery. Ty nabízejí vše, co moderní cestující očekává, klimatizací počínaje a možností nabít si mobil nebo tablet konče. Jsem přesvědčen, že tyto novinky přivedou na českou železnici více cestujících,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Obnova vozidlového parku a zajištění provozu všech linek ve Středočeském kraji a Praze stojí ročně miliardy korun. Modernější služby mají za cíl přitáhnout co nejvíce cestujících, nabídnout alternativu k individuálnímu motorismu a ulevit tak přetíženým silnicím. Nákup prostředků, stejně jako výstavba nové dopravní infrastruktury, je tak velice důležitá.
Chystá se kvalitativní revoluce
„RegioPantery budou představovat novou páteř regionální flotily Českých drah. Cestující díky nim zažijí komfort, který byl doposud standardem pouze u dálkových vlaků. Jsem rád, že velké množství těchto moderních vozidel míří na tratě v Praze a ve Středočeském kraji, kde posílí kapacitu elektrických příměstských vlaků. Celkový počet moderních elektrických jednotek CityElefant a RegioPanter v PID tak překročí 90 kusů a cestujícím nabídnou celkem skoro 27 tisíc míst k sezení. Na méně vytížených tratích se v následujících letech mohou cestující těšit i na osvědčené motorové vozy RegioSpider. Letos uskutečníme největší obnovu regionálních a dálkových vlaků od vzniku Českých drah. Nasadíme do provozu zhruba 440 jednotlivých vozidel. Bez velkého přehánění tak na tuzemských kolejích zažijeme doslova kvalitativní revoluci,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Zmíněné vlaky RegioSpider představil v tiskové zprávě Středočeský kraj. Na jeho železnice by jich mělo zamířit celkem 34, jezdit budou na jihu a východě kraje. Nabídnou klimatizaci, bezbariérový nástup, palubní síť wi-fi i elektrické zásuvky. Měly by navíc být pohodlnější. Nahradí starší vozy řad 809 a 810 a část jednotek RegioNova. Do provozu se dostanou v druhé polovině letošního roku.
Vlak může při cestování po Praze uspořit až polovinu času
Vlaky na území Prahy a Středočeského kraje spadají do systému Pražské integrované dopravy (PID), nové jednotky také nesou jeho barvy – červenou a šedou. Přímo v Praze a nejbližším okolí je vytvořen systém linek S, označující příměstské a městské osobní vlaky, které nabízí zajímavou alternativu v cestování vůči klasické MHD.
Podle informací z webu PID, mohou vlaky zkrátit dobu cestování v Praze a jejím okolí i o polovinu. Například linka S1 z Masarykova nádraží do Klánovic jede 20 minut, zatímco tradiční MHD asi 41 minut. Z Masarykova nádraží do Horních Počernic je vlakem možné se dostat o 10 minut rychleji a stejnou úsporu hlásí i linka Masarykovo nádraží – Sedlec.