Do práce o 10 minut dřív. Tramvaje na Pankrác jsou přeplněné k prasknutí

07. 01. 202508:43
Do práce o 10 minut dřív. Tramvaje na Pankrác jsou přeplněné k prasknutí
foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Uzavřená stanice metra Pankrác

REPORTÁŽ: Od pondělí 6. ledna 2025 je zhruba na 12 měsíců uzavřena stanice metra C Pankrác. Na tuto skutečnost pražský dopravní podnik (DPP) cestující upozorňoval dlouho dopředu. Hlášení zní také přímo v metru. S tím, že bude třeba vystoupit na Pražského povstání a dojet na Pankrác tramvají, proto všichni cestující počítali. Na to, co bude následovat na povrchu, ale nebyl připraven asi nikdo.

Důvodem uzavírky významné stanice metra C je celková rekonstrukce, stavba přestupu mezi trasami C a D přímo z nástupiště stávající trasy a zároveň i výstupu do vestibulu v oblasti OC Arkády Pankrác. Vlaky stanicí pouze projíždějí a cestující tak musí pro cestu na Pankrác využít tramvajovou linku číslo 19 ze stanice Pražského povstání nebo autobusová spojení ze stejné stanice či z Budějovické.

Výluka metra se dotýká velkého množství zaměstnanců. Pankrác je nesporně jednou z největších kancelářských oblastí v Praze, kam každé ráno do práce míří stovky lidí ze všech koutů města. Většina z nich pro cestu využívá právě metro.

Na tramvaj čekali cestující zhruba ze 3 souprav metra

Krátce před devátou hodinou ranní v pondělí 6. ledna byla situace na tramvajové zastávce Pražského povstání tragická. Na tramvaj číslo 19, která má ve všední dny jezdit díky vloženým spojům mezi Náměstím Bratří Synků a Pankrácí každých 4 až 5 minut, čekali cestující ze zhruba 3 souprav metra naráz.

Zastávka lidmi doslova přetékala, nebylo si už pomalu kam stoupnout. Patrná byla také nervozita mnohých čekajících, kteří směřovali převážně do zaměstnání.

Čekali jsme zhruba oněch slibovaných 5 minut. Ovšem na zastávce jsme rozhodně nebyli první, minimálně jedno metro přijelo ještě před námi. Když tramvaj konečně dorazila, začal doslova boj o místa. Nutno navíc podotknout, že vůz rozhodně nepřijel prázdný a téměř všechna místa k sezení už byla obsazena. Masy lidí se tlačily nejprve ven z vozu a poté dovnitř. Všichni se však nevešli. Několik nešťastníků zůstalo na zastávce a muselo čekat na další spoj.

Třešničkou na dortu bylo hlášení

Podobná byla situace na následující zastávce Kotorská, kam si několik lidí tramvaj nadešlo, aby se nemuselo tísnit na přeplněném Pražském povstání. Ti však už vůbec neměli šanci se do tramvaje vejít. Ozývaly se nadávky i sprostá slova, především ve smyslu, že to teď dotyčný do práce určitě nestihne včas. Několik lidí to zkrátka vzdalo a vydalo se na Pankrác raději pěšky.

Třešničkou na dortu pak bylo hlášení ve znění: „Upozorňujeme cestující, že stanice metra C Pankrác je uzavřena“, které se narvaným vozem rozeznělo ve stanici Kotorská. Působilo na tomto místě až ironicky.

Problematické bylo i následné vystupování. Pankrác je konečnou stanicí a ven se tak hrnuli úplně všichni. Než se celá tramvaj vyprázdnila, zabralo to dobré dvě minuty. Stihnout se tak naráz nedala ani zelená na přechodu pro chodce. Zhruba polovina cestujících tak opět uvízla na tramvajové zastávce.

Opatření jsou v kompetenci DPP

Na situaci jsme se zeptali městské části Praha 4, na jejímž území se obě stanice metra nacházejí. Zajímalo nás, zda radnice jedná o případném navýšení kapacity a zda z prvního dne provozu eviduje nějaké stížnosti. Navýšení počtu spojů je však dle vyjádření tiskového mluvčího Čtyřky Aleše Berného plně v kompetenci DPP a městské organizace ROPID.

„S ROPIDem jsme v kontaktu, zvýšit kapacitu spojů by měly pomoci takzvané vložené spoje linky číslo 19. V době špičky by zde jezdily posilové vozy, které by pendlovaly mezi Pankrácí a náměstím Bratří Synků. Konkrétní opatření, jak nastalou situaci řešit, jsou však v kompetenci ROPID a DPP,“ sdělil redakci Berný.

Tiskový mluvčí ROPIDu Filip Drápal však redakci upozornil, že dočasné uzavření stanic metra i zavedená náhradní doprava je plně v kompetenci dopravního podniku a máme se tedy obrátit na něj. DPP však na naše dotazy neodpověděl.

Uzavřena je také Českomoravská

Pankrác navíc není jediná stanice metra, která je na téměř celý rok mimo provoz. Z důvodu výměny eskalátorů a stropní desky je od 6. ledna 2025 uzavřena také stanice Českomoravská na lince B. Také tou vlaky pouze projíždějí.

Koncem letošního roku by mohly začít práce také ve stanici metra A Flora. Ta by měla být pro cestující uzavřena dokonce na rok a půl, přesné datum však zatím nebylo stanoveno. Na přelomu let 2025 a 2026 plánuje DPP uzavřít také další stanici na lince A, tentokrát Hradčanskou. Uzavírka by měla trvat asi 10 měsíců.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných