Do Prahy přiletělo nové letadlo pro ČSA, ty už ale měsíc nelétají

22. 11. 202421:02
Do Prahy přiletělo nové letadlo pro ČSA, ty už ale měsíc nelétají
foto: Georgi Bidenko pro PrahaIN.cz/Nové letadlo Airbus A220 v barvách ČSA dorazilo na pražské letiště

Poslední let ČSA s legendárním letovým kódem OK proběhl na lince z Paříže do Prahy před necelým měsícem v sobotu 26. října. Konec páté nejstarší aerolinky, která vozila cestující do světa dlouhých 101 let, rezonovala celou společností i médii. Na poslední let se vyprodala místa do posledního a spousta leteckých nadšenců si zaletělo do Paříže jen tak na otočku, aby u posledního letu byli.

V aplikaci Flightradar24.com byl v danou chvíli nejsledovanějším letem na celém světě. Loučení s posledními cestujícími pak proběhlo v terminálu, na ploše i v nástupním mostu. Mnoho z nich neskrývalo slzy dojetí a pocity lítosti. Pro několik generací byly ČSA symbolem letectví v národních barvách.

Redakce PrahaIN.cz sledovala přistání posledního spoje kousek od runwaye u vyhlídkového valu v Kněževsi, který byl zcela zaplněn jak leteckými nadšenci, tak desítkami bývalých zaměstnanců aerolinek. Přinesli jsme záběry z pojíždění letadla k terminálu, které bylo vyprovázeno potleskem, a poslední komunikaci kapitána letadla s věží pod volačkou CSA.

Samotnému konci ČSA jako letecké společnosti předcházela nenápadná tisková zpráva z května letošního roku: „České aerolinie (ČSA) začátkem platnosti zimního letového řádu změní od 27. října 2024 svůj obchodní model. V rámci holdingového uspořádání se ČSA stanou řídící společností s majoritním podílem ve společnosti Smartwings. Letový provoz celé skupiny bude zajišťovat společnost Smartwings a její dceřiné společnosti na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Důvodem změny obchodního modelu ČSA je zefektivnění provozu skupiny s využitím synergických efektů společností České aerolinie a Smartwings s cílem zvýšení produktivity při současném zachování obchodních značek ČSA a Smartwings. V rámci zvyšování efektivity budou obě společnosti provozovat od 27. října 2024 všechny lety pod jedním kódem (QS), což nemá vliv na poskytované služby a cestující.”

Začátek konce

Dlouhá léta problémů společnosti začala sérií nepovedených kroků managementu v roce 2003 po jmenování Jaroslava Tvrdíka předsedou představenstva. V této době ČSA nakoupila podstatně víc letadel, než dávalo ekonomický smysl, dalšími neodbornými investicemi začala hromadit finanční ztráty, které postupně dosáhly až závratné výše 3,78 miliardy korun. 

Následoval rozprodej majetku ČSA a vstup zahraničního investora Korean Air, který aerolince v upevňování pozice a profitabilitě provozu příliš nepomohl.

V mezidobí dramaticky rostla konkurence především díky rozmachu nízkorozpočtových aerolinek a dalo by se říci, že ČSA ani příliš nepodrželi domácí cestující, kteří preferovali pro cestování levnější spojení s lowcost dopravci.

Posledním pověstným hřebíčkem do rakve pak byla pandemie covidu, po které na chvíli zůstalo ve flotile jediné letadlo. Pro zajímavost, v roce 1965, tedy v rekordním roce své éry, čítala flotila ČSA rovných 75 letounů.

V předchozích letech ale vedení ČSA vkládalo naděje do posílení flotily o nová letadla.  Došlo k objednání čtyř letadel Airbus A220. Ambice na nákup tří kusů větších strojů Airbus A321XLR vzaly za své. 

A právě první ze zbrusu nových strojů s registrací OK-EYA přistál ve čtvrtek v Praze ve 22:33 z Montrealu s krátkým mezipřistáním na islandském Keflavíku. Na jeho první přistání se přišly na val v Kněževsi podívat asi 3 desítky lidí. 

Smutným paradoxem je, že letadlo, které mělo pomoci ČSA nastartovat úspěšnou budoucnost, přiletělo necelý měsíc po jejím konci. Airbus A220-300, který je provedený v barvách ČSA, se tak stal novou součástí flotily Smartwings a bude létat pod letovým kódem QS. 

Airbus A220-300 je úzkotrupý dopravní letoun výrobce Bombardier Aerospace. Posádku tvoří 2 piloti a 3 až 5 stewardů. Maximální dolet je 6 112 km s cestovní rychlost 829 kilometrů v hodině. Kabina letadla je v konfiguraci jedné cestovní třídy s kapacitou 149 cestujících. 

Jeho první let s klienty je naplánován z Prahy do Paříže začátkem příštího týdne.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných