foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Nový vzhled informačního systému pražské MHD
Už v listopadu 2023 se v některých vlacích metra nad dveřmi začaly objevovat plánky stanic v novém designu. Slangově se jim říká jezevčík. Na základě výsledků uživatelských průzkumů byl nyní dopracován jejich finální vzhled a na přelomu letošního a příštího roku budou nová schémata nainstalována do všech vozů pražského metra. První soupravy s novou grafikou vyjely už před Vánoci.
O nové verzi takzvaných jezevčíků informoval už v únoru letošního roku na svém facebookovém profilu Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek pro dopravu. Jak uvedl, dopravní podnik se tímto krokem snaží o sjednocení všech navigačních a informačních prvků v celém městě.
„Zároveň ale hledáme také ideální podobu jezevčíka. Zkrátka aby byl jak praktický, tak jednoduše pochopitelný. V současné době proto zkoušíme dvě možné varianty. Jedna zobrazuje jako dosud všechny linky metra a jejich vzájemné přestupy. Druhá varianta pak přehledněji zobrazuje pouze trasu, na které právě jste. I tato varianta má ale v pravé části zmenšené schéma všech linek metra,“ stojí v příspěvku Zdeňka Hřiba.
Finální verze se cestující dočkali až nyní
Reakce tehdy nebyly příliš pozitivní. Cestujícím se nelíbila například absence názvů stanic ve zmenšené mapě, menší písmo i špatná čitelnost bílého textu na černém podkladu. Náměstek však tehdy upozorňoval, že žádná z variant ještě není finální.
Té se cestující dočkali až nyní, více než rok od spuštění prvního testování. Na základě výsledků uživatelských průzkumů a doporučení zapojených organizací podílejících se na zajištění pražské dopravy byly jezevčíci dopracováni a jejich finální vzhled by se měl do Nového roku objevit ve všech vozech pražského metra.
Větší písmo či výraznější přestupní stanice
Jak vyplývá z tiskové zprávy Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (ROPID), nad jednotlivými dveřmi se bude střídat upravené klasické schéma všech linek s jednolinkovou variantou ve větším detailu. Nová bude také podoba podrobnějších schémat sítě s detailem centra Prahy u některých dveří.
„Ikoničtí jezevčíci v pražském metru dostanou nový kabát! Děkuji všem cestujícím, kteří se zúčastnili testování a poskytli nám cennou zpětnou vazbu. Ta pro nás byla absolutně klíčová! Díky ní jsme oproti původnímu návrhu třeba zvětšili písmo, zlepšili symbol pro bezbariérovost nebo zvýraznili přestupní stanice. Společně tím tvoříme Prahu, kde se může každý jednoduše orientovat,“ uvedl ve zprávě náměstek Hřib.
Psali jsme
Radní hlavního města rozhodli o uspořádání dvoukolové soutěže, která má přinést návrh na obnovu slavnostního osvětlení areálu Národní kulturní…
O změnách rozhodli cestující
Za podobou grafického zobrazení informací ve vozech metra stojí studio Side2 v rámci projektu Čitelná Praha. Původní návrh byl od začátku roku 2024 detailně zkoumán pomocí kvalitativních rozhovorů i rozsáhlého anketního průzkumu přímo ve vozech. Cílem bylo zjistit, co lidem ve schématech chybí, nebo naopak přebývá.
„Základem projektu Čitelná Praha je jeho vývoj s uživateli, tedy s širokou veřejností, protože právě jim systém slouží. Proto jsme i novou podobu informací ve vozech metra podrobili detailnímu uživatelskému zkoumání a těší mě, jak se poznatky designérům podařilo zapracovat do finálního řešení,“ dodal ve zprávě ředitel ROPID Petr Tomčík.
V průzkumech bylo zjištěno, že nové prvky jsou dostatečně čitelné a srozumitelné. Lidé se zrakovým omezením například kvitovali tmavé pozadí. Největší problém měli cestující s velkou koncentrací informací v centrální části schématu a vadilo jim i střídavé uspořádání názvů jednotlivých stanic. Horší odezva byla i na nový symbol bariérovosti.
Ačkoli bylo jednolinkové schéma hodnoceno jako lépe čitelné, lidé stejně preferovali schéma se všemi linkami metra. Rozhodnuto proto bylo o kombinaci s tím, že oba druhy budou nad dveřmi umístěny vždy proti sobě. Každý tak bude moci využít tu variantu, která mu lépe vyhovuje.
Užitečné se ukázalo být také doplňkové schéma s detailem centra včetně znázornění tramvajových tratí. Nahradí proto výňatek ze smluvních přepravních podmínek při dveřích metra.
Pomohlo inkognito pozorování
„Uživatelské testování je nedílnou součástí implementace projektu a jako designéři jsme se se zájmem zúčastnili takzvaného stínování, kde jsme jako inkognito pozorovatelé na vlastní uši slyšeli jednotlivé podněty cestujících. Tyto zkušenosti pak vedly k lepšímu porozumění potřeb a zároveň vyfiltrovaly nadbytečné informace. Toto všechno noví jezevčíci již reflektují,“ dodal ve zprávě Richard Jaroš z designérského studia Side2.
Projekt Čitelná Praha je dle informací z webu PIDu komplexní systém jednotné městské navigace určený pro všechny typy mobility. Jde o venkovní nosiče určené pro orientaci pěších, značení stanic a zastávek MHD i navigační systémy přímo ve vozech. Systém vzniká postupně a vychází z návrhu připraveného studiem Side2, ateliérem A69 architekti a typografickým studiem Superior Type.
Nejsložitější výzkum se propíše i do dalších výstupů
„Tento uživatelský výzkum byl zatím v rámci Čitelné Prahy nejsložitější na provedení, protože jsme testovali grafiky v omezeném počtu souprav a za ostrého provozu metra. Výzkumníci i tazatelé si s tímto ale zdárně poradili. V důsledku nás velmi mile překvapilo, kolik cestujících s námi chtělo tento výzkum podstoupit během jejich cestování. Děkujeme všem cestujícím za jejich ochotu s námi podílet jejich zkušenost z nových schémat Čitelné Prahy,“ uzavřela v tiskové zprávě k průzkumu Dominika Potužáková z Bohemia Design & Research.
Zjištěné poznatky budou zohledněny i v dalších grafických výstupech projektu Čitelná Praha. Například ve stanicích metra či dalších dopravních mapách.