foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Kolona, ilustrační obrázek
Několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem se na radnici Prahy 6 obrátilo s problémem spočívajícím ve velkém množství tranzitní dopravy. Vedení městské části se rozhodlo jejich stížnostem vyhovět, o budoucí organizaci dopravy rozhodla anketa. V té si nejvíce místních přálo přepažení ulice Pod Novým lesem.
Stále více obyvatel Prahy 6 si stěžuje na velké množství tranzitní dopravy, která do rezidenčních lokalit přináší řadu negativních dopadů. Projíždějící automobily snižují komfort bydlení a zvyšují nebezpečí v ulicích. Největší problémy pociťují obyvatelé v okolí hlavních tahů ve směru do Středočeského kraje.
Kromě místních obyvatel si na dopravu stěžují také okolní obce. Důkazem může být podnět představitelů obce Horoměřice a městské části Nebušice. Ti dle tiskové zprávy dlouhodobě upozorňují na neutěšenou situaci v dopravě ve směru na Prahu 6 a dále do centra metropole. Řešení má přinést Deklarace společného zájmu obce Horoměřice, městské části Praha 6 a městské části Praha Nebušice.
Součástí dokumentu jsou požadavky týkající se dlouhodobě neuspokojivého stavu dopravy v ulici Horoměřická. Ta by se měla v budoucnu rozšířit a nabídnout vyhrazený pruh pro autobusy. Představitelé všech tří dotčených radnic se shodli na tom, že nejhorší je situace zejména v úseku od kruhového objezdu u ulice Nebušická po křižovatku s ulicí Evropská. Následkem je výrazné zpožďování spojů MHD a časté dopravní zácpy.
Ozývají se také obyvatelé méně významných tahů
Stížnosti přicházejí ale i od obyvatel méně významných lokalit. Příkladem může být několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem, o jejichž stížnostech informovala Šestka pomocí tiskové zprávy. Obě ulice se nacházejí na pomezí Střešovic, Větrníku a Veleslavína a slouží jako spojnice mezi ulicemi Evropská a Na Petřinách. Nadměrné využívání této zkratky se však místním nelíbí. Stěžují si na snížení bezpečnosti nebo vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách.
Na vedení městské části se proto obrátili s prosbou na zabránění či omezení tranzitní dopravy. Radnice se rozhodla najít adekvátní řešení pomocí online ankety, ve které mohli místní vyjádřit své preference ohledně budoucnosti dopravy v území. Anketa probíhala od 14. do 28. října.
Zkratka na letiště
„Občané z ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem si dlouhodobě stěžují na nadlimitní tranzitní dopravu, ke které v těchto místech dochází. Řidiči jedoucí směrem na letiště používají tyto ulice jako zkratku, aby se vyhnuli Evropské ulici. Velký podíl na tranzitní dopravě mají především vozidla taxi a různých přepravních firem. Proto jsme se rozhodli uspořádat anketu mezi místními, kde jsme se ptali na dvě varianty dopravního režimu v ulici Pod Novým lesem,“ uvedl ve zprávě radní městské části Praha 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
O problémech na Evropské ulici jsme již dříve informovali. Podle místních se tam stále tvoří dlouhé kolony. Autobusy musí od letošního září k zastávkám silnici dvakrát křižovat, což s uvolněním nepomáhá. Adekvátní řešení však neexistuje. Pomůže prý jedině nová železnice do Kladna, která by i s odbočkou na letiště měla být hotová do roku 2030. Není proto divu, že se řidiči snaží tuto ulici objíždět. Brzy však budou mít zřejmě smůlu.
Psali jsme
Počernickou ulicí v Praze 10 by měly začít jezdit tramvaje, v jejím středu je pro ně již desítky let připraven široký pás. Trať by měla být dlouhá…
Místním dochází trpělivost
Obyvatelé měli možnost si vybrat ze dvou navrhovaných variant. První z nich bylo zachování stávajícího režimu, druhou pak přepažení ulice Pod Novým lesem. Druhá varianta se dále dělila dle specifikace místa přepažení, které by bylo možné udělat u křižovatky ulic Na Hradním vodovodu a Pod Novým lesem či na úrovni objektu Pod Novým lesem evidenční číslo 20. Zkoumané území bylo vymezeno ulicemi Pod Novým lesem, Na Hradním vodovodu, Nad Hradním potokem, Potoční a Chládkových.
„Do ankety se zapojilo celkem 180 respondentů, kteří uvedli místo bydliště ve zkoumaném území. Jednoznačnou podporu (82 procent) získala varianta B - přepažení ulice Pod Novým lesem. Ukazuje se, že lidem v Praze 6 dochází skutečně trpělivost s nadměrnou tranzitní dopravou a požadují hledání možností, jak zamezit tranzitu v rezidenčních lokalitách,“ dodal ve zprávě k výsledkům Ondřej Matěj Hrubeš.
Výsledky se budou probírat na veřejném setkání
V rámci podotázky ohledně konkrétního místa přepažení nebyly výsledky zcela jednoznačné. Nejvíce respondentů, celkem 48 procent, zvolilo možnost přepažení u křižovatky ulic Nad Hradním vodovodem a Pod Novým lesem. Dalších 40 procent odpovídajících však uvedlo, že nemá ohledně umístění přepažení preferenci.
Lze tedy konstatovat, že místní se jednoznačně kloní ke změně. Jejich názor bude podkladem k dalším jednáním vedení radnice. Ve středu 4. prosince od 17:00 hodin se pak v restauraci U Marčanů v ulici Veleslavínská uskuteční veřejné setkání, na kterém budou výsledky ankety i navrhované změny znovu diskutovány s veřejností.