foto: Archiv PrahaIN.cz/Barrandovský most
Je rozhodnuto. Dlouho plánovaná a dlouho odkládaná rekonstrukce Barrandovského mostu začne v polovině května. A omezení potrvají několik let. Ačkoliv se město pokusilo naplánovat vše tak, aby byla omezení dopravy na této klíčové tepně minimální, řidiči by se měli obrnit trpělivostí. Podle dopravních expertů se totiž problémům nevyhneme.
Samotná dopravní omezení související s historicky první generální opravou Barrandovského mostu odstartují silničáři už 14. května, kdy začnou přípravy dopravního značení a objízdných tras. Očekávané dopravní komplikace pak vypuknou o dva dny později, v pondělí 16. května, kdy se stavaři z firmy Porr pustí do práce.
110 dnů, které potrápí řidiče
„První fáze opravy potrvá 110 dnů, začne omezením na jižní mostovce ve směru z Prahy 5 na Prahu 4 a výměnou rampy ze Strakonické ulice na most,“ upřesnil primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) s tím, že pro řidiče budou připraveny objízdné trasy. Podle jeho slov se městu po dohodě se stavební firmou podařilo výrazně zkrátit dobu, kdy budou letošní opravy probíhat. „Původně měly práce trvat asi o dva měsíce déle, ale podařilo se nám termín zkrátit,“ potvrdil Scheinherr PrahaIN.cz.
Oprava nepočká
Kritice mnohých motoristů, ale například i opoziční ODS, že související opravy v okolí klíčového mostu komplikují dopravu už nyní, se brání. „Rozšíření Strakonické ulice i sjezdu na Modřanskou ulici na druhém břehu skončí před začátkem omezení na mostě. Dokončena bude také rampa u Lihovaru,“ potvrdil primátorův náměstek už dříve agentuře ČTK s tím, že opravu mostu už nelze odkládat. Rampa u Lihovaru má sloužit zejména řidičům, jedoucím do Krče a nejbližšího okolí. V souvislosti s otáčením na Lihovaru bude snížen počet pruhů na Strakonické ve směru z centra ze dvou na jeden. Řidiči, kteří pojedou ze Strakonické na východní okraj Prahy, by pak měli využít vnější Pražský okruh. Z něj budou moci řidiči nově sjíždět do Libušské ulice. Dosud uzavřený sjezd má ulevit Modřanské ulici a otevřen bude po celou dobu opravy Barrandovského mostu.
Objížďky jsou připravené, kolony ale trápí řidiče dál
Městu se podle Scheinherra navíc podařilo s předstihem opravit všechny objízdné trasy, které budou řidiči používat v době omezení dopravy na Barrandovském mostě. Jako příklad Scheinherr uvedl rozšíření mostu Závodu míru ve Zbraslavi.
Právě zde si ale řidiči přijíždějící do metropole z jihu stěžují na dlouhé kolony, které provázejí vždy ranní a odpolední špičku. „Jezdím ze Zbraslavi do České televize a cesta, která by měla trvat asi 15 minut dnes zabere minimálně hodinu. Objet to přitom jde jen přes městský okruh, kdy vlastně nabírám úplně opačný směr na Barrandov a poté zpět přes centrum do Podolí,“ popsal redakci televizní zvukař Michael Antek.
Podobnou zkušenost má i Radim Oulehla, který do Prahy dojíždí denně za prací z Korkyně nedaleko Slap. „Počítám minimálně s hodinovým zdržením, než se ze Zbraslavi dostanu do centra. Jediná varianta, jak se kolonám ráno vyhnout se nabízí v Davli, kde mohu přejet na druhý břeh a pokračovat přes Petrov a Dolní Břežany do Kunratic. I tady se ale tvoří ráno kolony a navíc se cesta celkem prodraží,“ popsal pro PrahaIN.cz.
Zatékání a koroze nosných lan
Podle vedení města je ale oprava Barrandovského mostu nutná, což ostatně ukázal i nedávný technický průzkum jeho stavu. „Každý most je třeba průběžně kontrolovat a po dvaceti až třiceti letech přistoupit k rekonstrukci. V případě Barrandovského mostu jde hlavně o hydroizolace, které mají klíčový vliv na životnost předpjatých lan, které jsou klíčovým nosným prvkem mostu,“ řekl Scheinherr už dříve reportérovi PrahaIN.cz při prohlídce mostní konstrukce. Ta odhalila nebezpečnou korozi nosných prvků a další problémy. „Nechceme dopadnout jako v Janově nebo Pittsburghu,“ poznamenal u příležitosti kontroly Scheinherr s odkazem na katastrofy ve zmíněných městech.
„Důvodem odkládání rekonstrukce nebyl nedostatek prostředků, ale nedostatek odvahy,“ prohlásil tehdy primátor Prahy Zdeněk Hřib, který spolu s novináři náhledl do útrob mostu. Podle jeho slov je Barrandovský most nejvytíženějším mostem v republice, denně jej přejede asi 140 000 aut. Oprava ostatně začala už vloni, kdy se pracovalo na spodních částech mostu a nosných pilířích. To se obešlo bez omezení dopravy.
Tramvaje a autobusy posílí
V souvislosti s opravou klíčové dopravní stavby bude posílena i hromadná doprava. Podle dřívějšího vyjádření Technické správy komunikací budou posíleny tramvajové linky 2 a 21 a zvýší se průjezdnost tramvají na Zlíchově či Palackého mostě. Upraveny budou linky autobusů 125, 170 a 196. Preference MHD bude zlepšena v ulicích Československého exilu, Vrbově, Jeremenkově a v ulici Ke Krči.
Barrandovský most jako zajímavá stavba
je nejrozsáhlejší mostní stavba přes řeku Vltavu v Praze. Postaven byl v letech 1978–1988 a původně nesl jméno československého komunistického prezidenta Antonína Zápotockého.
Šířka mostu se pohybuje mezi 40 a 55 m, celková délka mostu je 352 m. Mostovka se nachází 15 m nad hladinou Vltavy. Tvoří jej jižní a severní mostovka, přičemž každá má čtyři jízdní pruhy, most je přístupný i chodcům a cyklistům.
Je jedním z dvou pražských mostů, které nestojí kolmo k proudu řeky. Druhým je železniční most v Holešovicích.
Z architektonického pohledu jde o stavbu ve stylu brutalismu, autorem je Karel Filsak. Zajímavé jsou také brutalistní betonové plastiky sochaře Josefa Klimeše na obou předmostích. Pravobřežní Rovnováha si získala lidový název Červ dobyvatel, levobřežní plastiky, které slouží jako zastřešení schodišť jsou pak přezdívány Hroší lázeň či Sloní krmítko.
|
Psali jsme
Při opravě Barrandovského mostu v Praze budou muset řidiči cestou ze Strakonické na Jižní spojku a dále na východ města využít objízdnou trasu…
Psali jsme
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Zastupitel Prahy 3 za ODS na svém Facebooku 19. dubna k objízdným trasám při opravě Barrandovského…
Psali jsme
V první polovině května letošního roku by měla začít rekonstrukce Barrandovského mostu. Důvodem je jeho špatná izolace a zatékání vody do mostu.…