foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz /Nový elektrický trolejbus Škoda E'CITY
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vyhlásil veřejnou zakázku na dodavatele až sedmdesáti městských nízkopodlažních bateriových trolejbusů typu Standard. Vítěz by měl být znám zhruba v polovině roku 2023. Termín dodání vozidel má být jedním z hodnotících kritérií tendru, jeho celková hodnota dosáhne výše asi 1,18 miliardy korun.
Jak uvádí DPP ve své tiskové zprávě, nové trolejbusy plánuje nasazovat na linkách č. 131, 137, 176, 191 a 201, jejichž elektrifikaci již schválili pražští radní a nyní se nacházejí v různé fázi projekční přípravy.
„Linky č. 131, 137, 176 a 191 úspěšně prošly procesem posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Nejdále jsme v přípravě projektu elektrifikace linky č. 137 Na Knížecí – U Waltrovky, která je nyní v procesu společného územního a stavebního řízení. Pokud nenastanou žádné závažné komplikace, tento projekt by mohl být připraven ke stavbě na konci příštího roku,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora Hřiba pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Zkušební provoz v Letňanech
V sobotu 15. října byl zahájen zkušební provoz trolejbusové linky č. 58 z Čakovic do Letňan. Stalo se tak na den přesně po padesáti letech od ukončení provozu poslední trolejbusové linky v Praze v roce 1972, která jezdila na Strahov.
Výstavba trolejbusové trati, vedoucí z Palmovky přes Prosek a Letňany do Čakovic, byla zahájena na začátku letošního roku a zmiňovaná linka 58 nahradí v blízké době autobusovou linku č. 140.
Přibližně do prosince letošního roku by zde měl probíhat zkušební víkendový provoz, který bude zajišťován zapůjčeným trolejbusem z Hradce Králové.
Psali jsme
Do ulic hlavního města se po pěti dekádách vrací trolejbusy. Dopravní podnik (DPP) plánuje v sobotu 15. října zahájit zkušební provoz…
Bateriové trolejbusy
DPP počítá v budoucnu s využitím bateriových trolejbusů, standardní dvanácti metrové délky, vybavených zařízením pro nabíjení trakčního akumulátoru jednak z dvoupólové trolejbusové troleje s napětím 600 nebo 750 V, ale zároveň také pomocí zásuvného systému nabíjení s rozhraním standardu CCS-2.
Většina vysoutěžených trolejbusů bude parkovat v garáži Řepy, kde DPP plánuje vybudovat v souvislosti s elektrifikací autobusové linky č. 119 novou trolejbusovou měnírnu. Trolejbusy pro linku č. 201 budou mít domovskou garáž na Klíčově.
Garantovaný dojezd na baterie musí trolejbusy poskytovat minimálně na vzdálenost 15 kilometrů. Je vyžadována minimální požadovaná konstrukční rychlost 70 km/h v obou režimech jízdy. Všechna vozidla také budou muset zvládat rekuperovat energii vzniklou bržděním při jízdě z kopce.
Dodavatel musí být schopen poskytnout záruku na životnost a dodání náhradních akumulátorů po dobu deklarované životnosti trolejbusu, která by měla být minimálně 15 let v městském provozu.
Čtyři hodnotící kritéria veřejné zakázky
Hlavním kritériem pro hodnocení předložených nabídek bude celková nabídková cena za dodaná vozidla, následovat bude délka záruky na trolejbus a délka záruky na trakční akumulátor. Posledním dílčím kritériem je termín dodání trolejbusů, který by neměl překročit 14 měsíců od objednání.