foto: DPP/Budova dopravního podniku
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vyhlásil tržní konzultace k nákupu nových tramvají. Osloví v nich devět největších světových výrobců tramvají, účastnit se mohou ostatní výrobci kolejových vozidel. Obdržené dotazy budou sloužit k přípravě veřejné zakázky, kterou DPP plánuje vyhlásit v průběhu letošního roku.
Ze zaslané tiskové zprávy plyne, že předběžné tržní konzultace (PTK), které DPP vyhlásil k plánovanému nákupu nových tramvají, obsahují více než 50 otázek z technické, provozní a ekonomické oblasti.
Jedním z cílů PTK je ověřit, jestli existuje společnost, která by vyrobila tramvaj nakonfigurovanou pro specifický provoz v Praze. V rámci této konfigurace DPP z důvodu snížení provozních nákladů např. požaduje vozidla s elektromechanickými brzdami místo běžně dodávaných hydraulických. Technici DPP kromě toho vyspecifikovali další konstrukční celky, které mají zlepšit chodové podmínky vozidla a snížit provozní náklady zejména s ohledem na snížení spotřeby elektřiny, opotřebení kol a kolejnic. Součástí konfigurace vozidla je také zvyšování komfortu pro cestující.
Nové tramvaje by měly být nízkopodlažní, měly by mít celovozovou klimatizaci a další vybavení. Dotazy vycházejí ze zkušeností DPP s provozem různých typů tramvají v Praze, ale také z návrhu Standardů kvality PID pro tramvajový provoz.
Nové vozy budou klimatizované a bezberiérové
„Začneme jednat s devíti největšími výrobci tramvají na světě. U autobusů máme v DPP nejmladší vozový park, co kdy byl. U tramvají je to jiný příběh. S jistotou mohu říct, že nové pražské tramvaje budou 100% bezbariérové, pohodlné, klimatizované a tiché. Dnes jsme k tomu udělali první krok – zahájili jsme předběžné tržní konzultace. Pro největší byznysové hráče ve výrobě moderních tramvají máme více než 50 otázek technické, provozní i ekonomické povahy. Před vypsáním veřejné zakázky musíme vědět, jestli na trhu existuje firma, která splní naše extrémně náročné technické požadavky a zároveň poskytne vysoký komfort pro cestující i okolí. Poslední nové tramvaje se do Prahy objednávaly v roce 2005. Potřebujeme nové vozy pro tramvajové tratě, které jsme začali stavět nebo brzy začneme,“ řekl Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Psali jsme
Už od 90. let hlásí zastávky ve všech pražských tramvajích, autobusech i trolejbusech. Hlas paní Dagmar Hazdrové známe všichni, ale její jméno…
„V rámci předběžných tržních konzultací na nákup nových tramvají bychom rádi získali odpovědi na řadu zásadních otázek. Zajímá nás například jakými prvky aktivní i pasivní bezpečnosti jsou vozidla vybavena, výsledky crash testů, kilometrický proběh jednotlivých stupňů prohlídek s ohledem na náklady na servisní intervaly, jak je řešena konstrukce podvozků, odpružení kol, jestli výrobce umí modifikovat délku a šířku vozidla nebo jeho modulární prodloužení, ale také jakou technickou dokumentaci a software pro servisní podporu poskytne,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Předběžné tržní konzultace by v neposledním řadě měly také ukázat, jaký počet tramvají z rámcové smlouvy je nejefektivnější ve vztahu k jednotkové ceně nakoupit právě s ohledem na budoucí rozvoj tramvajové sítě v Praze.
Ve hře jsou přední světový výrobci
DPP v rámci předběžných tržních konzultací aktivně osloví všechny přední výrobce tramvají
a současně dotazy zveřejní i pro ostatní možné výrobce kolejových vozidel. Mezi aktivně oslovenými jsou v abecedním pořadí společnosti Alstom, CAF, Hyundai Rotem, Modertrans, Pesa, Pragoimex, Siemens, Stadler a Škoda Transportation.
DPP předpokládá, že předběžné tržní konzultace poběží zhruba měsíc. DPP po jejich skončení zpracuje obdržené odpovědi a připraví na jejich základě zadávací dokumentaci pro samotnou veřejnou zakázku na nákup nových tramvají.
Její vyhlášení DPP předpokládá letos v létě. Při nákupu nových tramvají se DPP bude ucházet o dotaci ve výši 1,2 miliardy korun z Národního plánu obnovy.
Psali jsme
V neděli 6. února krátce po 22. hodině zasahovaly jednotky z centrální a petřinské stanice v ulici Bělehradská v Praze 4 u uvízlého nákladního…
Psali jsme
Cestující v hlavním městě se příští víkend nesvezou tramvajemi mezi zastávkami Újezd a Malostranská. Důvodem je údržba tramvajové trati. Výluka…