Dopravou v metropoli zahýbal covid. Město se toho snaží využít

06. 07. 202216:40
Dopravou v metropoli zahýbal covid. Město se toho snaží využít
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Severojižní magistrála je jedním z významných znečišťovatelů

Pražskou automobilovou i veřejnou dopravu v končícím volebním období významně ovlivnila od začátku roku 2020 pandemie covidu-19, která způsobila pokles počtu cestujících v MHD a na čas i výrazně nižší počet aut v ulicích.

Nižší počet aut městu podle primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha Sobě) umožnil mimo jiné investovat do oprav silnic. Jednou z největších je na jaře zahájená oprava Barrandovského mostu. V systému MHD je významná stavba nové linky metra D.

Covid vymetl dopravu z ulic

Pandemie začala v prvním čtvrtletí roku 2020. V její první fázi klesl počet automobilů až o 35 procent. Ve veřejné dopravě ubylo v první vlně pandemie až 80 procent lidí. Metro v roce 2019 přepravilo denně asi 1,25 milionu cestujících, v první vlně pandemie to bylo asi 200.000 cestujících.

Jednou z nejvýznamnějších investic v tomto volebním období je rekonstrukce Barrandovského mostu, která začala v pondělí 16. května a letos potrvá 110 dní. Oprava celkově potrvá pět let a vyjde na více než půl miliardy korun. V souvislosti s ní byly opraveny silnice, které nyní slouží pro objízdné trasy, mezi nimi například Modřanská nebo Komořanská.

Výstavby obchvatů a radiál se vlečou

Město v období také zahájilo práce dostavbě městského okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol, kdy vznikl nový projekt a uskutečnil se geologický průzkum. Kdy přesně se začne stavět, není jasné, stejně jako není známá cena dostavby. Podle předběžných odhadů to může být až 100 miliard Kč. Naopak stále výraznějí nepokročila stavba Radlické radiály, která má propojit Rozvadovskou spojku s městským okruhem.

Největší pokles cestujících v MHD byl v březnu 2020. "Pokles byl v některých vlnách pandemie velice razantní. Postupně se ale, při zotavovaní společnosti, začali cestující vracet a dnes jsme již téměř na úrovni předchozích let," uvedl Scheinherr. Dopad měla pandemie např. na dopravní podnik (DPP), který první rok pandemie přišel na jízdném o více než miliardu korun. Loni to bylo asi tři čtvrtě miliardy.

Zachrání město metro D?

V MHD je v uplynulých čtyřech letech největší investicí stavba linky metra D z Pankráce do Depa Písnice. Dělníci začali razit úsek z Pankráce do stanice Olbrachtova. Následně vybudují úsek na Nové Dvory a jako poslední ten do Písnice. Stavba vyjde na téměř 53 miliard korun. Výstavba nové linky začala v Praze naposledy před 44 roky, a to trasy B. Po roce 1989 Praha naposledy začala stavět metro v roce 2010, a to prodloužení trasy A z Dejvické do Motola, které začalo fungovat v roce 2015.

Město prostřednictvím DPP vystavělo prodloužení tramvajové trati z Barrandova do Holyně a nyní staví pokračování do Slivence. Začala také stavba trati z Modřan na Libuš a před zahájením je prodloužení kolejí z Divoké Šárky na Dědinu. V autobusové dopravě nyní DPP připravuje např. elektrifikaci linky číslo 140 z Palmovky do Miškovic. Vznikly nové vlakové zastávky a přestupní uzly Eden a Zahradní město.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných