foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Křižovatka se semaforem, ilustrační obrázek
Technická správa komunikací (TSK) dokončila první fázi provozu nového systému pro řízení semaforů využívající umělou inteligenci. Inovativní systém byl financován z evropských fondů a řidičům má přinést nové možnosti i lepší řízení dopravy.
Česká metropole se díky novému systému zařadila mezi světová města, jako je Londýn nebo Boston, kde byla technologie využívající AI zavedena již dříve. Jejím úkolem je optimalizovat nastavení semaforů a zajistit plynulý průjezd vozidel. Vyplývá to z tiskové zprávy TSK.
Systém má nahradit současný stav, kdy má každá křižovatka předem nastavený plán zohledňující okolní oblasti. Umělá inteligence by místo toho měla pro každou křižovatku hledat nejlepší řešení s ohledem na aktuální dopravní situaci i předem stanovené priority, což má snižovat dobu jízdy všech účastníků silničního provozu. Výhodou je tedy možnost napojení většího množství zdrojů, které lze brát v potaz v rámci řízení dopravy.
Závazek k investicím do moderní dopravy
„Fungující metropole potřebuje chytrý systém řízení dopravy, který pomůže zajistit její hladký chod. Tato investice je tak důkazem našeho závazku k investicím do moderní a udržitelné pražské dopravy. Nový systém v budoucnu přinese Pražanům více komfortu při průjezdu metropolí a sníží zátěž na životní prostředí,“ uvedl ve zprávě Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro oblast dopravy.
V rámci pilotního projektu byl nový systém nasazen na křižovatkách v ulici Patočkova na Praze 6, kde byly funkcionality technologie i spolupráce s ostatními telematickými systémy a detektory v Praze ověřeny v reálném provozu. Z testování vyplynulo, že systém je schopen spolupracovat, plynule řídit dopravu a reagovat na vzniklé dopravní situace. Díky umělé inteligenci zvládne také optimalizovat průtok vozidel, který je pro dopravní situaci zásadní.
Psali jsme
Radní hlavního města Prahy schválili v pondělí 11. listopadu důležitý dokument týkající se rozvoje cyklistické dopravy v metropoli. Jde…
Umělá inteligece prokazatelně zlepšuje problematickou dopravu
„TSK se dlouhodobě zaměřuje na inovativní řešení při správě města, která usnadňují život. A právě umělá inteligence má určitě v oboru dopravy budoucnost. Příklad si můžeme vzít z Londýna, který za pomoci AI zlepšuje místy velice problematickou dopravu. V tomto směru je na tom Praha určitě lépe než Londýn, ale i tak každý z nás sleduje stále se zhoršující situaci v dopravě, zejména díky přibývajícím automobilům, obyvatelům a dojíždějícím za prací a službami. Naším cílem je využít všech dostupných řešení ke zlepšení dopravy na území našeho hlavního města,“ dodal ve zprávě Filip Hájek, generální ředitel TSK.
Dlouhodobé testování v zahraničí prokázalo, že umělá inteligence dokáže zkrátit dobu jízdy až o 20 procent a snížit počet zastavení vozidel až o 17 procent. Takové výsledky se však v Praze reálně očekávat nedají, protože české hlavní město disponuje už teď vysoce propracovanou kvalitou dopravních řešení jednotlivých křižovatek.
Chytré systémy využívají i další česká města
Kromě Prahy se už do inteligentního řízení dopravy pouští také další česká města. Například Brno nebo Plzeň. Druhé jmenované je také jedním z prvních, kde vzniklo prostředí vybavené 5G technologiemi pro rozvoj a testování autonomní mobility. Inteligentní semafory tu mají už od července 2023.
Jak v tiskové zprávě uvádí Správa informačních technologií města Plzně, chytrými technologiemi bylo v Plzni osazeno celkem sedm míst. Podobně jako v Praze mají monitorovat dopravu ve městě, řídit plynulost silničního provozu, upřednostňovat vozidla integrovaného záchranného systému a zaznamenávat chodce a cyklisty na přechodech.