DPP hledá výrobce automatických vlaků, musí splnit přísné podmínky

24. 04. 202415:10
DPP hledá výrobce automatických vlaků, musí splnit přísné podmínky
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Metro, ilustrační foto

Nový dopravní systém, který se obejde zcela bez řidičů, by měl obsluhovat linky metra C a D. Pražský dopravní podnik už hledá dodavatele, se kterým chce smlouvu uzavřít v říjnu 2025. Součástí dohody má být nejen dodávka vlakových souprav, ale i nový vlakový dispečink nebo zajištění následné údržby.

Na dodávku dopravního systému vypsal pražský dopravní podnik (DPP) veřejnou zakázku formou soutěžního dialogu. Předpokládaná hodnota je 85,98 miliard korun. Smlouva s dodavatelem by měla být podepsána už příští rok v říjnu. DPP o tom informuje v tiskové zprávě.

Dodavatel by se měl ve smlouvě zavázat nejen k dodání automatických vlakových souprav, ale i zabezpečovacího zařízení, bezpečnostních stěn na nástupiště, nového vlakového dispečinku a také k modernizaci depa Kačerov a vybavení depa Písnice. Součástí má být také zajištění údržby vlaků na dalších 35 let a údržba dopravního systému na 25 let.

Počet vlaků vyplyne ze simulace

Přesný počet vlaků, které bude nakonec dopravní podnik potřebovat vyplyne ze soutěžního dialogu. Jeho součástí je totiž spočítání simulace provozu na lince C ve špičce včetně nároků na servis a zálohu. Podobné prověření čeká také vznikající linku D.

„Po schválení Radou i Zastupitelstvem hlavního města Prahy se dostáváme k vyhlášení soutěžního dialogu, což je další krok k plně autonomnímu pražskému metru. Linky C a D tak budou mít již za pár let plně automatizovaný provoz bez strojvedoucích. Díky tomu budeme moci snížit na minimum intervaly na lince D a zvýšit kapacitu nejvytíženější linky metra C až o 20 procent. Stručně řečeno: ve špičce lidem pojede metro častěji. S automatizací se ovšem pojí také celková modernizace vozového parku i zázemí metra. Spojením projektů nákupu dopravního systému pro linku D a automatizace linky C navíc získáme nejen výhodnější ceny, ale také snížíme servisní náklady a provozní výdaje. Protože se chceme vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o výběrovém řízení, nechali jsme ho předem posoudit od Transparency International,“ informoval Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Opozice automatizaci kritizovala

Projekt automatizace metra dříve kritizovali někteří opoziční zastupitelé, informovali jsme o tom ZDE. Ondřej Prokop (ANO) řekl, že Praha má mít jako prioritu dostavbu vnitřního silničního okruhu a že Pražané nepoznají, zda je poveze automatizované metro či metro se strojvedoucím. „Dávat 86 miliard na automatizaci metra považuji za holý nesmysl,” řekl. Jeho stranický kolega Stanislav Nekolný (ANO) se ptal, zda je nutné zkracovat intervaly. Zdeněk Hřib tehdy s kritikou nesouhlasil a argumentoval tím, že lidé kratší intervaly poznají a uvítají.

Právě velká vytíženost linky C byla důvodem její automatizace. V centrálních úsecích, zhruba mezi Nádražím Holešovice a Vyšehradem, je na hraně své kapacity. Bez automatizace už není možné současné špičkové intervaly okolo 115 sekund dále snižovat.

Soutěžní dialog je časově náročný

„Chceme, aby bylo plně automatické, odpovídalo nejmodernějším standardům a ve špičce dokázalo jezdit v intervalu 90 sekund nebo kratším. Mělo by být maximálně spolehlivé a bezpečné, provozně nenáročné, nákladově úsporné a v neposlední řadě pohodlné. Tendru předcházelo několik kol předběžných tržních konzultací, ze kterých vyplynulo, že ekonomicky i provozně nejvýhodnějším způsobem nákupu je forma komplexní dodávky celého dopravního systému na klíč, jak se to běžně děje i v jiných metropolích. Vyplynula z nich také forma tendru – soutěžní dialog, který je sice časově náročný, ale umožňuje s uchazeči upřesnit řadu technický detailů a minimalizovat tak riziko podání návrhu k ÚOHS po jeho skončení. Chtěli bychom, aby se do něj přihlásili všichni velcí světoví výrobci, minimálně ti, kteří se účastnili i předběžných tržních konzultací,“ uvedl ve zprávě Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Nové soupravy pro obě trasy budou shodné a bude možné je vzájemně nahrazovat. DPP počítá s průběžnou dodávkou 53 souprav pro trasu C dle harmonogramu její postupné automatizace, přičemž nesmí nikdy dojít k úplnému zastavení provozu. Pro linku D plánuje dopravní podnik nakoupit 16 souprav. První úsek mezi Pankrácem a Novými Dvory by jich mělo obsluhovat deset.

Vlaky budou kompatibilní s ostatními trasami

„Naší prioritou je, aby veškeré instalační práce probíhaly tak, aby byl v maximální možné míře zachován běžný provoz na trase C. Současně musí být zachován plynulý přechod ze stávajícího systému ve stupni automatizace GoA2 na nový GoA4. To znamená, že během této doby musí být zajištěn smíšený provoz stávajících vlaků M1, které nejsou vybaveny technologií CBTC a nových plně automatických souprav,“ dodal Marek Kopřiva, člen představenstva a technický ředitel DPP – Metro.

Vlakové soupravy budou obsahovat pět navzájem průchozích vozů. Každý má mít čtyři předsuvné dveře. Vlaky mají být kompatibilní také s ostatními trasami metra. DPP požaduje on-line sledování stavu vozidel, bezbariérový vstup do každých dveří nebo možnost nouzového řízení vozu.

Nástupiště oddělí odolné stěny

Nástupištní stěny budou uzavírat celou délku nástupiště a dveře budou navazovat na umístění dveří vlakových souprav. Otevírat se budou zároveň. Stěny mají být odolné vůči vibracím, vzduchovým vlnám a dalším provozním vlivům. Nabídnou také displeje s užitečnými informacemi, například časem do příjezdu dalšího vozu.

„Součástí našich požadavků na dodávku celého balíku plně automatického dopravního systému metra pro pražskou MHD je také zajištění údržby všech nových vlaků včetně mobilní části vlakového zabezpečovacího zařízení formou Full Service po celou dobu jejich základního životního cyklu, tj. 35 let. Kromě toho také údržbu nástupištních stěn a stacionární části zabezpečovacího zařízení po celou dobu jejich základního životního cyklu, což je v tomto případě 25 let. Odhadujeme, že z celkové hodnoty zakázky bude údržba těchto třech systémů činit zhruba dvě třetiny. Pokud vše půjde podle předpokládaného harmonogramu, do konce letošních letních prázdnin bychom měli mít dokončenou kvalifikační fázi tendru a na podzim začneme s fází soutěžního dialogu, který poběží zhruba do příštího léta. Vítěze tendru bychom měli znát v říjnu 2025,“ uzavřel Petr Witowski.

Metro D se staví už dva roky, dalších minimálně pět ho ještě čeká

Výstavba metra D je momentálně finančně nejnáročnější dopravní stavbou v Praze. Se stavbou nové linky se začalo už v roce 2022 a dle původních plánů mělo být hotovo v roce 2029. Kvůli sporům ohledně dodavatelů a opakovaným posuzováním vítězných nabídek se však projekt pravděpodobně zpozdí.

Ve výstavbě je momentálně kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných