foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Počernická ulice v Malešicích
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) obdržel pravomocná povolení záměru stavby dvou nových tramvajových tratí Počernická a Olšanská – Habrová. Stavba první jmenované by mohla začít ještě letos a druhé na jaře 2026. Obě by ale měly být zprovozněny v roce 2027.
Tramvajová trať Počernická je momentálně ve fázi probíhající veřejné zakázky na zhotovitele. Po podepsání smlouvy s jejím vítězem je zahájení samotné výstavby naplánováno ještě na letošní rok. Co se týče tratě Olšanská – Habrová, DPP se v nejbližších týdnech chystá vyhlásit tendr na zhotovitele s předpokládaným začátkem realizace na jaře 2026.
Stavba obou tratí bude spolufinancována z dotací Evropské unie z Operačního programu Doprava 3. Zprovozněny by měly být shodně v roce 2027. Vyplývá to z tiskové zprávy dopravního podniku.
„Pražský tramvajový boom pokračuje! V poslední době jsme se hodně opřeli do přípravy nových tramvajových tratí, a hlavní město díky tomu zažívá jejich nebývalý rozmach. Nově tak máme k dispozici pravomocná povolení na další dvě tratě, které zajistí perfektní dopravní spojení pro Jarov a Malešice. Navíc se už vyrábí zcela nové tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T, jejichž první vozy budeme mít k dispozici už na konci letošního roku. A to není vše. V pokročilé fázi přípravy máme spoustu dalších tratí, takže ty budou v následujících letech přibývat jako hřiby po dešti. Tramvaje jsou zkrátka symbolem moderní a ekologické dopravy, díky nimž je Praha čistším a příjemnějším městem k životu,“ uvedl ve zprávě Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Psali jsme
Rada hlavního města Prahy na svém jednání v pondělí 9. prosince schválila nákup historické budovy Nákladového nádraží Žižkov za 1,5 miliardy…
Na Počernické se se stavbou počítá už roky
Trať v Počernické ulici bude dlouhá 2,4 kilometry a povede středem v celé délce Počernické ulice od křižovatky s Vinohradskou až po křižovatku s Dřevčickou ulicí. Tam bude ukončena smyčkou pro maximálně šest vícečlánkových tramvají.
Dle informací z webu stategieprodesitku.cz bude na trati postaveno celkem šest párů zastávek. Přímé linky ze sídliště Malešice pojedou na Floru a dále jedna přes Vinohrady na Karlovo náměstí a druhá přes Žižkov k Hlavnímu nádraží a na Náměstí Republiky. Tramvaje mají být pro rostoucí Malešice řešením pro zvýšení úrovně a kapacity MHD i motivací k jejímu častějšímu používání.
Plány na vytvoření této trati existovaly už na konci 60. let 20. století a územní plán hlavního města s kolejemi počítá od konce 90. let. Už od výstavby sídliště Malešice je pro ni proto připraven široký pás. Díky tomu se po dokončení stavby ulice téměř nezmění. Koleje budou zatravněny a v jízdních pásech podél budou jízdní pruhy pro auta, cyklisty a parkovací pás. Nevzniknou ani nové sloupy, trolejové vedení bude totiž zavěšeno na obnovených sloupech veřejného osvětlení.
Nová čtvrť si žádá náležitou dopravní obsluhu
Druhá plánovaná trať Olšanská – Habrová bude o něco kratší. Měřit má zhruba dva kilometry a povede ve stopě nepoužívané místní dráhy a v oblasti bývalého Nákladového nádraží Žižkov. Tam má v budoucnu vzniknout nová čtvrť. Trať povede severně od křižovatky ulic Jana Želivského s Olšanskou a ukončena bude u jižního konce Osikové ulice.
„Oblast bývalého Nákladového nádraží Žižkov, jehož běžný provoz byl ukončen v roce 2002, je jedním z největších brownfieldů v Praze. Celková rozloha činí 71 hektarů a nová městská čtvrť, která zde vznikne, ubytuje tisíce lidí. Právě proto si tato lokalita žádá obsluhu novou tramvajovou tratí, která je ekologickým a kapacitním způsobem městské hromadné dopravy. Bude to v Česku poprvé, co využijeme drážní těleso po železnici za účelem výstavby tramvajové trati,“ uvedl radní pro majetek, transparentnost a legislativu Adam Zábranský (Piráti) v tiskové zprávě z června 2024.
Trať nabídne celkem šest nových zastávek. Z nich čtyři budou párové. Předposlední zastávka se ale bude nacházet na jednokolejném úseku a nabídne tedy pouze jedno nástupiště, ze kterého se bude do tramvají nastupovat bez ohledu na směr jízdy. Konečnou zastávkou pak bude Sídliště Jarov, kde bude trať ukončena úvratí s dvěma kolejemi a ostrovním nástupištěm.