Dva L-39 Skyfox, tedy nebeské lišky, už jsou zařazeny do výcvikové flotily

13. 02. 202519:20
Dva L-39 Skyfox, tedy nebeské lišky, už jsou zařazeny do výcvikové flotily
foto: Pavel Hanuška pro PrahaIN.cz/L-39 Skyfox (nebeské lišky)

Nejdřív je slyšet jen burácení motorů, pak se proti slunci a bílým mrakům objeví tři siluety cvičných proudových letadel. Bleskově prolétnou nad pardubickým vojenským letištěm, udělají prudkou otočku a postupně přistávají na dráze a popojíždí ke stojánce.

Dva nejnovější letouny L-39 Skyfox, vyrobené v továrně Aero Vodochody jen pár kilometrů od Prahy, se nedávno představily na pardubickém vojenském letišti. Nebeské lišky se budou naplno využívat od dubna pro základní a pokročilý výcvik pilotů Vzdušných sil Armády České republiky.

„Desátý únor je první den, kdy se v praxi poprvé cvičí na nových Skyfoxech,“ komentuje akci, při níž jsou v Centru leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA zařazeny dva nové letouny L-39 Skyfox do výcvikové flotily, Jiří Protiva, generální ředitel společnosti LOM PRAHA. Centrum leteckého výcviku oslavilo loni dvacet let své existence a jeho flotila tak logicky už začíná být zastaralá. „Děláme vše proto, aby L-39 Skyfox byl přímým předstupněm, než piloti usednou do letadel páté generace,“ říká Protiva. A mezi ně patří americké letouny F-35.

Jak se PrahaIN.cz dozvěděla od ředitele centra Leteckého výcviku Jaroslava Špačka, Aero Vodochody dodá až osm letounů. „Počítáme, že se na ně přeškolí všichni naši instruktoři. Kolik lidí nakonec bude potřeba, netuším, musíme ale zajistit bezproblémový provoz pro výcvik armády. Instruktoři jsou naši zaměstnanci, všichni jsou bývalí vojenští piloti,“ prozradil Špaček, který byl sám pilotem v armádě a dodnes létá na vrtulnících. Dost nervů si prý užil i jako pilot civilní záchranné služby.

V Centru leteckého výcviku cvičí třeba právě budoucí piloty záchranky, i ty, kteří budou ovládat bitevní vrtulník.  „Začínáte s lidmi, kteří sice přijdou z Univerzity obrany, létali ale většinou jen na vrtulových strojích a toto je jejich první tryskové letadlo. I to může být někdy trochu o nervy,“ směje se ředitel Špaček.

Letoun Aero L-39 Skyfox je vybaven nejnovějšími technologiemi, včetně kompozitních materiálů a integrovaných palivových nádrží, díky nimž má nižší provozní náklady a vynikající dolet. Moderní avionika prý zajišťuje maximální bezpečnost i za nepříznivých povětrnostních podmínek. V pilotní kabině s průhledovým displejem (HUD) už nemusí piloti sledovat mnoho jednotlivých přístrojů, vše mají na jednom místě.

Brzy bude také uveden do provozu virtuální výcvikový systém, který věrně zobrazuje terén ve 3D, což poskytuje intuitivní ovládání a komfort při dlouhých letech. „Virtuální výcvikový systém dokáže nasimulovat i bojové mise, při nichž máte i výzbroj, nechybí radar, zaměření cílů. Potřebujete pilota naučit principy, jak se co se dělá,“ uzavírá Jaroslav Špaček.

„Na začátku se musí pilot s letadlem sžít. Zároveň se učí ovládat displeje. Je skvělé, když dnešní mladá generace už nemusí pracovat s budíky,“ říká Ervin Ehm, jeden z pilotů-instruktorů, který v pondělí 10. února přistál na vojenském letišti v Pardubicích s letounem L-39 Skyfox. Ehm byl stíhačem v nadzvukových strojích Gripen. Na to, aby se naučil se Sykfoxem, mu prý stačilo s ním nalétat pětadvacet hodin. „Výcvik nových armádních pilotů odhaduji tak na sedmdesát letových hodin,“ uzavírá instruktor.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných