foto: Redake, PrahaIN.cz/Autobus, ilustrační foto
V souvislosti s výstavbou Dvoreckého mostu by mělo dojít ke zrušení autobusové linky číslo 190, která zajišťuje přímé spojení Modřan se Smíchovským nádražím, potažmo linkou metra B. Jedno z nejvíce odříznutých pražských sídlišť by tím mohlo přijít o jednu z důležitých páteřních linek.
Už na konci roku 2022 publikoval Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) výhled na změny v MHD po zprovoznění nového Dvoreckého mostu. Už tehdy avizoval zrušení linky 190, která jezdí na trase Na Beránku – Smíchovské nádraží, a je tedy pro mnoho modřanských jediným spojením na metro B.
V dokumentu ROPID uvedl, že počítá se zavedením nové linky z konečné Na Beránku, která však nepojede na Smíchovské nádraží, ale přes Belárii a dále na Kačerov. Kdo se bude chtít dostat na metro B, bude muset minimálně jednou přestoupit na tramvaj číslo 20, která bude jezdit z Modřan přes Dvorecký most na Smíchovské nádraží a dále do centra.
Pro místní je zrušení linky velký problém
Velký problém s tímto rozhodnutím měli a dodnes mají nejen občané Prahy 12, ale i místostarostka Lenka Vedralová (ANO). Jak napsala na Facebooku, na to, zda by bylo možné linku zachovat v provozu, se prý dokonce ptala náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti).
„Linka 190 je navržena na zrušení z důvodu podmínek přidělení dotačních peněz na tramvajovou linku, která povede přes Dvorecký most. Můj dotaz tedy zněl, zda by se mohlo prověřit ponechání linky číslo 190 v provozu, aniž by se krátila dotace, nebo by se o dotaci přišlo v celém rozsahu,“ přiblížila Vedralová.
Linka snad bude jezdit alespoň ve špičkách
Výsledek prověření je prý takový, že linka může být ponechána, ale pouze v omezeném provozu. Tedy ve všední dny v dopravních špičkách. To považuje místostarostka za dobrou zprávu. Další dobrou zprávou je prý to, že v souvislosti s přestavbou Smíchovského nádraží bude ponechán volný prostor pro odstav autobusů této linky.
„V souvislosti s tímto zjištěním jsem se tedy domluvila s ROPIDem, že při tvorbě rozpočtu pro rok 2026 zohlední i náklady spojené s ponecháním linky číslo 190 v omezeném provozu. Já se budu snažit, aby dané finanční prostředky byly ROPIDu na provoz této linky přiděleny. Držme si palce,“ uzavřela příspěvek Vedralová.
Psali jsme
Modřany přišly o svého oblíbeného kocoura Mikeše v pondělí 13. ledna. Osm dní na to zřídila městská část speciální transparentní účet, na který…
Modřany jsou od metra odříznuty
Podle místních obyvatel je to s dopravou v Modřanech čím dál tím horší. „Přitom když se podíváte do mapy, jsme nejvíc odříznutí od jakéhokoli metra. K čemu je mi Dvorecký most? U nás tramvaje nejezdí. Neustálé přestupy zdržují, navíc jsou všude místo přechodů pro chodce podchody a na staré lidi a lidi, kteří mají pohybové problémy, nikdo nemyslí,“ napsal jeden z místních do komentářů. Vedralová mu v odpovědi dala za pravdu.
Nesouhlas s plánovaným zrušením páteřní linky vyjádřili obyvatelé Modřan také v sousedské facebookové skupině Modřany, Praha 12. Také ti zmiňovali nepříjemné komplikace pro starší lidi i nepříjemné prodloužení celé cesty. Tramvajové spojení novou plánovanou linkou číslo 20 přes řeku prý sice pomůže, ale jen v některých lokalitách Modřan. Takzvaně na ocet podle nich zůstane lokalita Na Beránku nebo Družná, které jsou od tramvajové linky daleko.
Na Beránek dnes jezdí kromě linky 190 jen linka 150, která jezdí na Kačerov, tedy metro C, a dále na Želivského. Ve všední dny ve špičkách pak z Násirova náměstí na Kačerov jezdí ještě doplňková linka 157. Družná je na tom o něco lépe. Kromě zmíněných linek 190, 150 a 157 tam jezdí ještě autobus 139 z Komořan přes Kačerov na Želivského. Při zrušení linky 190 by se tedy obyvatelé těchto končin na metro B bez přestupu nedostali.
Autobusy jsou plné
„Tak tohle je zase paráda! Jak se tedy dostaneme z Nádraží Braník na Družnou, případně Tylovu čtvrť? Tramvají na Obchodní náměstí a tam přestup na 139? Místo 5 minut pojedeme 35. Výborně,“ napsala jedna z místních.
Podle obyvatel je navíc spoj velice oblíbený. Nejen ve špičce s ním jezdí velké množství lidí a valná většina míří právě na metro B. To je totiž z časového hlediska nejblíže. Zatímco na Kačerov totiž cesta z modřanského sídliště autobusem zabere zhruba půl hodiny, na Smíchově mohou být cestující už za 20 minut.