foto: Městská část Praha 4/Ve Vltavě vzniká nový pražský most
V metropoli je devatenáct mostů, které spojují oba břehy Vltavy. Tři jsou tu pro pěší, a to včetně Karlova mostu, čtyři železniční a dvanáct silničních. Nedávno představila Praha 4 postup stavebních prací na dalším, nově budovaném mostě.
Mostu se říká Dvorecký, nicméně je to stále pouze pracovní název. Ve hře je varianta, že se bude jmenovat po české rodačce a ministryni zahraničí USA Madeleine Albrightové nebo ponese zcela jiné jméno.
Ještě dva roky výstavby
Dokončen by měl být zhruba za dva roky, ale už teď jsou na místě založeny hlubinné piloty, opěry a pilíře spodní části stavby. Tyto informace se veřejnost dozvěděla na prvním novinářském dni na stavbě mostu.
„Tento most oddělí veřejnou dopravu od individuální, protože po něm nebudou jezdit osobní ani nákladní vozidla. Zrychlí i provoz na Barrandovském mostě,“ řekl na kontrolním dni na staveništi radní Prahy 4 pro dopravu Jaroslav Míth (ODS).
Na most se dostanou jen chodci, cyklisté a tramvaje a autobusy městské hromadné dopravy. V případě nutnosti budou moci využít nový most i vozidla záchranného systému. Most bude mít novou zajímavou podobu, bude postaven v neokubistickém stavebním stylu.
Tramvaje budou mít podpůrnou trať
Otevřením mostu za více než miliardu korun vznikne hlavně podpůrná a objízdná trasa pro tramvaje. Doposud totiž měla pro tramvajovou dopravu od Výtoně na jih města jakákoliv překážka, byť sebemenší srážka, fatální dopady. Neexistoval způsob, jak toto místo objet.
.JPG)
Pilíře budoucího Dvoreckého mostu jsou už zapuštěny do dna řeky. Zdroj: Městská část Praha 4
V budoucnu by se tak měly propojit dvě velmi vytížené tramvajové větve. Na pravém břehu jde o tramvajové linky 2, 3, 17, 21, 27 a 92, které dnes jezdí po Podolském nábřeží. Na levém břehu jde o tramvajové linky 4, 5, 12, 20 a 94, které směřují na Barrandov. Toto propojení ale umožní vytvořit i řadu dalších spojení, které dnes ani Pražané neznají a nemají o nich ani potuchy.
Tramvajový okruh. Kudy a jak?
O něco blíž se také přiblíží dopravní priorita zapsaná v koaliční smlouvě a potvrzená zástupci koalice Spolu, Pirátů a STAN letos na jaře. Tou prioritou je výstavba tramvajového okruhu.
Ten by měl vzájemně propojit všechny linky pražského metra a čtyři pražská nádraží: Podbabu, Dejvice, Smíchov a Eden.
Když se podíváme podrobně na ideu tramvajového okruhu, tak zjistíme, že k jejímu naplnění chybí výstavba zhruba devatenácti kilometrů tramvajových kolejí v různých částech města. Pojďme se na to podívat podrobněji.
Na pravém břehu zatím sci-fi
Výstavbou Dvoreckého mostu se podaří překlenout Vltavu a dojde ke spojení dvou velkých tramvajových větví. Na pravém břehu pak bude tramvajový okruh využívat současného vedení až do křižovatky s ulicí Jeremenkovou u Žlutých lázních.
V této části města je ale absence tramvají nejbolestivější. Zamýšlený tramvajový okruh proto povede vzhůru ulicí Jeremenkovou až k budoucí stanici metra D Olbrachtova a pak stejnojmennou ulicí až na křížení s ulicí Budějovickou, kde bude tramvajový okruh obsluhovat linku metra C. Tady by mělo vzniknout odbočení tramvají do severní části ulice Budějovická a napojení na stávající tramvajovou trať na Pankráci.

Tramvajový okruh tak, jak ho navrhli Piráti a schválila pražská magistrátní koalice. Zeleně označené části jsou už v provozu, červeně označené zbývá dostavět. Zdroj: Piráti
Tramvajový okruh ale povede dál do Michle ulicí Vyskočilova, pod Severojižní magistrálou, ulicí Michelskou a tady na křižovatce ulic Michelská-Nuselská-U Plynárny dojde k napojení na stávající trať.
V ulici U Plynárny jsou tramvajové koleje položeny až na velkou světelnou křižovatku u obchodní centra Kaufland, kde uhýbají doprava. Podle představ politické koalice ale bude nutné osadit tramvajovými kolejemi i vzhůru stoupající ulici Bohdaleckou. I na dalších úsecích bude potřeba tramvajové koleje dostavět. Jde o ulici U Vršovického hřbitova a U Slavie. Tady dojde ke křížení se současnými a už existujícími tramvajovými tratěmi. Dál bude tramvajový okruh nutné znovu stavět v tělesech ulic Bělocerkevská, Benešovská, U Zdravotního ústavu a Votická na stanici metra Želivského, kde dojde k napojení na stávající trať.
Využívat se budou teď opravované úseky
Odsud by se využívala současná tramvajová trať přes Ohradu, Krejcárek, Palmovku, kolem Bulovky až do křížení ulic Trojská, Nad Šutkou, Zenklova a Klapkova. Tady bude potřeba vystavět nové koleje v ulici Nad Šutkou a dále ulicemi Čimická, Bohnická, K Pazderkám a K Bohnicím až do míst, kde bude přes Vltavu vybudován další velký silniční a tramvajový most.
Na levém břehu je to celkem v pohodě
Ten překlene řeku v Podbabě. Tady bude ještě nutné pár metrů nového tramvajového obchvatu vybudovat, než dojde k napojení na stávající trať v oblasti Podbaby. Pak už je na levém břehu Vltavy tramvajový obchvat dokončen.
Využívalo by se totiž trasy po ulicích Jugoslávských partyzánů, Vítězné náměstí, Svatovítská, Milady Horákové, Badeniho, Chotkovy sady, Klárov, stanice metra Malostranská, Letenská, Malostranské náměstí, Karmelitská, Újezd, Štefánikova, stanice metra Anděl, Smíchovské nádraží, Nádražní a napojení na Dvorecký most.
Dvorecký most pomůže i autobusům
Konkrétně půjde o linky 118, 196 a 197. U nich se počítá, že povedou místo po Barrandovském mostě, jako je to v současné době, po mostě Dvoreckém. Ušetří se tak nejméně pět minut v grafikonech. Linky 125 a 170 by ale podle dopravních prognóz měly i nadále jezdit přes Barrandovský most.
Jen tak pro zajímavost, dopravní odborníci předpokládají, že spoje hromadné dopravy každý den převezou po Dvoreckém mostě více než 50 tisíc lidí.