foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Velkokapacitní trolejbusy Škoda Solaris 24
Dopravní podnik se pouští do elektrifikace další autobusové linky. Trolejbusová linka bude zprovozněna na trase autobusu číslo 137 Na Knížecí – U Waltrovky. V plánu je také vybudování až 37 venkovních dobíjecích stání.
Jak uvádí Dopraví podnik hlavního města Praha (DPP) na webu, elektrifikace autobusových linek je součástí naplňování Klimatického závazku hlavního města Prahy. Do roku 2030 plánuje hlavní město snížení emisí CO2 o 45 procent ve srovnání s rokem 2010. V provozu je již trolejbusová linka 58 na trase Palmovka – Čakovice – Miškovice.
Psali jsme
Na začátku loňského prosince spustily České dráhy svůj internetový fanshop. Nadšenci do vlaků na něm najdou stovky produktů s drážní tematikou.…
Linka 137 se změní na trolejbus
„Předání staveniště a zahájení výstavby infrastruktury pro budoucí trolejbusovou linku č. 52 předpokládáme v co nejdřívějším termínu, ještě v průběhu letošního srpna s ohledem na koordinaci s již probíhající rekonstrukcí Peroutkovy ulice, jejíž investorem je Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK). S další sesterskou společností Technologie hl. m. Prahy se obdobně budeme koordinovat v rámci obnovy veřejného osvětlení. Smluvní termíny ukončení stavební činnosti v garáži Řepy jsou 31. prosince 2025, pro infrastrukturu samotné tratě pak 30. duben 2026. Očekávám, že výstavba bude probíhat bez komplikací a cestující se na třetí pražské trolejbusové lince budou moct svézt v květnu 2026,“ uvádí v tiskové zprávě DPP Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Vítězem veřejné zakázky se stalo sdružení společností OHLA ŽS a Elektrizace Praha, se kterými byla již podepsána smlouva. Zprovoznění linky se předpokládá v květnu roku 2026.
Ačkoliv linka 137 zajíždí i do Jinonic a na Malou Ohradu, elektrifikace se dočká pouze úsek Na Knížecí – U Waltrovky, kde vozidla zdolávají dlouhé a táhlé stoupání.
Vzniknout by kvůli trati mělo 4 440 metrů jednostopého trolejového vedení a osazeno bude 104 trakčních stožárů.
Nabíjecí stání Na Knížecí a v Řepích
Vybudována by měla být také nabíjecí stání v terminálu Na Knížecí, která by měla sloužit pro elektrifikovanou linku 137 (později 52) a také budoucí linku 56, nyní 191. Zařízeno bude ale také až 37 venkovních nabíjecí stání v garáži Řepy. Ta budou určena především pro odstavování bateriových trolejbusů.
Trolejbusové linky
Dopravní podnik v současnosti pracuje také na elektrifikaci linky 131, budoucí linky 51, která objíždí trasu Bořislavka – Hradčanská. To spadá do záměru Elektrifikace autobusových linek – levý břeh, který kromě již zmíněných linek 131 a 137 zahrnuje také trasy linek 191 a 176. Důvody pro elektrifikaci vybraných linek blíže popsal Dopravní podnik na svých webových stránkách.
„Všechny uvedené linky jsou provozovány ve zvláště terénně náročných podmínkách, kdy se na jejich trasách nachází řada výrazných stoupání a klesání. Není zcela náhodné, že již v minulosti byly na třech z uvedených linek v provozu trolejbusy,“ uvádí DPP.