foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Trolejbus na pražské letiště
Pražský dopravní podnik (DPP) by v první polovině příštího roku mohl začít s výstavbou trolejí pro elektrifikaci autobusové linky 176 z Karlova náměstí na Strahov. Hotová by mohla být zhruba o rok později, tedy do poloviny roku 2026.
Dopravní podnik v pátek v tiskové zprávě informoval, že na výstavbu potřebné infrastruktury pro proměnu autobusové linky 176 na trolejbusovou linku 53 získal pravomocné povolení. Předpokládané náklady jsou zhruba 320 milionů korun, část peněz chce DPP získat z evropských dotací.
Elektrifikace linky číslo 176 je součástí projektu na levém břehu Vltavy, kde se podnik připravuje zavést trolejbusy také na linkách číslo 131, 137 a 191.
Trasa autobusové linky číslo 176 Karlovo náměstí - Stadion Strahov je podle dopravního podniku terénně náročná, ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov. „Jedná se mimochodem o bývalou trolejbusovou linku (původně také číslo 53), na níž trolejbusy začaly jezdit už v roce 1948. Nicméně v roce 1967 byla s linkou č. 54 sloučena do linky č. 51, která byla současně poslední provozovanou, na níž trolejbusy v Praze v polovině října 1972 dojezdily,“ podotkla tisková mluvčí DPP Aneta Řehková.
Trolejové vedení vznikne v délce bezmála osmi kilometrů, přičemž elektrifikovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov. Troleje budou napájeny ze stávající tramvajové měnírny Hřebenky, kterou DPP zmodernizuje a doplní o technologii pro napájení trolejbusové tratě. Krátkou nabíjecí trolej DPP vybuduje také na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově.
Kromě toho DPP v rámci této investiční akce postaví na Strahově úplně novou společnou měnírnu pro tramvaje a trolejbusy, která bude připravena jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka-Strahov, tak i pro trolejbusovou trať pro linku 191, jejíž elektrifikaci DPP v současnosti projektově připravuje.
Elektrifikace autobusových linek je podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) důležitým krokem k lepšímu ovzduší a ochraně životního prostředí v Praze. „Cestujícím přináší trolejbusy také větší pohodlí, neboť jejich chod je podstatně tišší a jízda plynulejší, než je tomu u dieselových autobusů. Městská hromadná doprava je nejvyužívanějším a nejefektivnějším způsobem přepravy v Praze a v její podpoře tedy budeme pokračovat i nadále,“ uvedl Hřib.
Z uvedených projektů elektrifikace čtyř linek je nejdále elektrifikace autobusové linky číslo 137, kde DPP zahájil už letos v srpnu výstavbu nabíjecí a napájecí infrastruktury v garáži Řepy a v Peroutkově ulici.
V hlavním městě vyjel první trolejbus před více než 80 lety, a to 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. V současné době jezdí v Praze trolejbusy na lince 59 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha a na lince 58 z Palmovky do Miškovic.