foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Dobíjecí stanice pro elektromobily
Jedním ze strašáků elektromobility je riziko požárů. A to jak od samotných automobilů, tak i od jejich nabíječek. Ty se navíc v hojné míře vyskytují i v hůře přístupných místech, například v krytých parkovacích domech, podzemních stáních i vnitroblocích budov. Zákon na jejich zabezpečení zatím nemyslí, podle hasičů ale nabíječky nepředstavují žádný větší problém.
Nabíjecí stojany pro elektrická auta rostou v ulicích jako houby po dešti. Výjimkou nejsou ani stojany umístěné v podzemí nebo v těžko dostupných vnitroblocích. Elektromobilita navíc často vzbuzuje obavy. Podle tiskového mluvčího pražského hasičského záchranného sboru Martina Kavky se však není čeho bát.
„Od nabíječek nemáme ani jeden požár. Ono je to vlastně úplně běžné zařízení, jako každé elektrozařízení. Když to řeknu hodně zjednodušeně, je to něco jako rozvodná skříň. Hrozí z toho úplně stejné nebezpečí,“ uvedl Kavka pro naši redakci.
Samotné nabíječky podle něj nejsou vůbec žádný problém: „Hasíme to standardním způsobem, máme na to speciální automobil, kterému říkáme sněhový, ale je v něm plyn, kterým se hasí věci, které jsou pod napětím.
Za jediným požárem elektromobilu stála závada
Něco jiného je podle něj situace, kdy se auto zrovna nabíjí. Ale i v tomto případě evidují pražští hasiči pouze jeden jediný případ. Ani v něm ale neměla nabíječka prsty, protože auto bylo už plně nabité a proud do něj už neproudil.
Případ se stal vloni v únoru v podzemní garáži v Bělehradské ulici. Příčinou požáru byla závada na autě. „Elektrická auta mají svá specifika, se kterými se seznamujeme. Je to pro nás nové, ale uhasili jsme to. Problém byl s tím, že garáž byla na výtah. Pro nás je důležité auto dostat z garáže ven a dohasit ho na bezpečnějším místě. To byl největší problém, ale to by byl problém u jakéhokoli auta,“ uvedl k případu Kavka.
Psali jsme
Před půlnocí ve čtvrtek 4. května 2023 likvidovali hasiči z pěti stanic hořící elektroautomobil v podzemních garážích v Bělehradské ulici…
Jaguar měl s hořením problémy
Jednalo se o automobil značky Jaguar. Tato automobilka měla s požáry svého elektrického modelu problémy již dříve. Ve Spojených státech už automobilka v loňském roce stáhla více než 6.400 vozů modelu I-PACE, právě kvůli riziku požáru.
Podle informací agentury Reuters hrozilo přehřívání vysokonapěťové baterie. Na území USA došlo k celkem osmi požárům tohoto modelu. Všechny se obešly bez zranění.
Pracovní skupina hledá vhodné řešení
Bezpečnost elektrických aut a nabíječek řeší v současné chvíli speciální pracovní skupina. Její hlavní náplní je přinést řešení, které by vyhovovalo všem zúčastněným stranám a bylo zároveň v souladu s evropskou legislativou. Než najde doporučení oporu v zákoně, provozovatelům elektrických dobíječek by mělo sloužit alespoň metodické doporučení.
„Parkování v podzemních garážích je pro nás největší riziko a chceme, aby se to řešilo. Zatím můžeme maximálně doporučovat. Například, že ideální je auta nabíjet co nejblíže k výjezdu. Doporučujeme také, aby ta místa měla kolem sebe větší prostor, kdybychom tam potřebovali operovat. Důležitá je pro nás hlavně včasná detekce, takže aby tam byla čidla, která nás včas upozorní,“ přiblížil mluvčí pražských hasičů.
Výrobci nabíječek netuší, jak je provozovatelé využívají
O tom, zda provozovatelé parkovišť tato doporučení dodržují, neví ani výrobci nabíječek, jak naší redakci sdělil Miroslav Vejman z Olife Energy. „Předpisy pro krytá parkoviště si určují provozovatelé sami, většinou se řídí metodickým doporučením. Nic nadřazeného neexistuje,“ uvedl.
Výrobce prý navíc ani neví, kde se jeho nabíječky nacházejí: „Nabíječky pouze vyrábíme, neprovozujeme. Kde naše nabíječky v Praze provozují naši zákazníci, nevíme, zpětná vazba se k nám dostává jen občas. O jedné vím v Palladiu.“
Nákupní centra se doporučení drží
Minimálně pravidlo, aby byly nabíječky umístěny co nejblíže výjezdu, většina parkovacích domů a podzemních garáží dle našeho pozorování dodržuje. Například v Palladiu řeší umístění a podmínky bezpečného používání nabíječek přímo s hasičských záchranným sborem. Naší redakci to za nákupní centrum sdělil Milan Rumler: „V současné době má veřejné parkoviště nákupního centra Palladium k dispozici 2 parkovací místa s nabíječkou pro elektromobily a v blízké době připravujeme ke spuštění další. Všechny nabíječky jsou umístěny v nejvyšším patře podzemního parkingu bezprostředně u vjezdu tak, aby byly v případě požáru co nejrychleji dosažitelné pro složky HZS.“
Podobně je to v Nákupním centru Eden, které disponuje čtyřmi dobíjecími stanicemi s kapacitou pro 8 elektromobilů. „Nad rámec běžných bezpečnostních opatření je systém dobíjecích stanic vybaven teplotní detekcí s navazujícím automatickým nouzovým odstavením stanic prostřednictvím systému elektronické požární signalizace. Podmínkou umístění dobíjecích stanic je jejich umístění v blízkosti vjezdu/výjezdu podzemního parkoviště,“ přiblížila pro PrahaIN.cz opatření spojená s nabíjením elektromobilů Iva Pavlousková za Tesco.
Psali jsme
V loňském roce bylo v České republice nově zaregistrováno historicky nejvíce elektrických vozidel. Kromě více než 6,5 tisíce osobních automobilů…
Elektrická auta hoří mnohem méně
Jak ve svém článku informoval The Guardian, na základě dostupných celosvětových údajů se zdá, že pravděpodobnost požáru elektromobilu je celkově mnohem nižší než u benzinových nebo naftových vozidel.
Nejvyšší podíl prodejů automobilů má celosvětově Norsko, kde evidují asi čtyřikrát až pětkrát více požárů u benzinových a naftových aut než u elektrických. Švédská bezpečnostní agentura navíc zjistila, že v roce 2022 došlo k 3,8 požárům na 100 tisíc elektrických nebo hybridních automobilů, ve srovnání s 68 požáry na 100 tisíc automobilů všech ostatních druhů paliv.
Vývoj by měl situaci uklidnit
Podobné zkušenosti mají i pražští hasiči. Elektromobil hořel v Praze zatím jednou, klasická auta hoří asi třikrát do týdne. „Můj osobní názor je, že v tuhle chvíli nemáme těch případů tolik, abychom dokázali predikovat, jestli to bude něco nebezpečného, anebo nebude. Podle našich informací se už navíc vyvíjejí nové baterie, které by měly možnost zahoření eliminovat. Vývoj by měl situaci uklidnit,“ připojil Martin Kavka.
Jaguár je podle jeho slov důkazem, že elektromobily hořet mohou. Pražští hasiči si s tím ale dokáží poradit. „Je to náročnější, je na to potřeba víc lidí i více času, ale poradíme si s tím. Je to hlavně tím, že je to nové a s tou technologií se teprve seznamujeme. Snažíme se být připraveni, ale extra riziko nebo strašák to pro nás není,“ uzavřel mluvčí.