foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Kolona na Evropské ulici
Praha 6 zavedla od září avizovanou novinku v oblasti dopravy. Pruhy určené autobusům, záchranným složkám nebo taxíkům platí nově nepřetržitě. Problémy to vyvolává například na Evropské ulici, kde se tvoří dlouhé kolony. Autobusy tu totiž musí k zastávkám dvakrát křižovat dopravu. Řešení však nyní neexistuje. Pomůže prý jedině nová železnice do Kladna, i s odbočkou na letiště by měla být hotová do roku 2030.
Permanentní zavedení BUS pruhů navazuje na jednání se starosty okolních obcí z letošního dubna a na usnesení zastupitelstva městské části z let 2019 a 2021, kdy byl vyhlášen dopravní stav nouze, později jeho přetrvávání. Šestku totiž dlouhodobě trápí nápor vozidel, která městskou částí pouze projíždí.
Všechny následné kroky směřovaly k posílení hromadné dopravy. Od září proto radnice zrušila omezení BUS pruhů na konkrétní hodiny a zavedla jejich fungování neomezeně. Ke změnám došlo na Evropské, Podbabské a Roztocké. Zejména na první jmenované ulici však místní zlepšení nepozorují.
Například ve facebookové skupině Dejvická parta zmiňují, že kolony na Evropské jsou snad ještě delší než kdy dřív. „Dnes jsem se celý den pohyboval v okolí Kulaťáku a kolony jsou tam úplně stejné jako před úpravami. Takže to celé bylo k ničemu,“ napsal jeden z místních. „Ty kolony jsou ještě horší, kolona na Evropský na příjezdu je teď celý den,“ reportoval další.
Autobusy dvakrát křižují dopravu
Na naši redakci se v této souvislosti obrátil čtenář, který nás upozornil na umístění BUS pruhů na Evropské ulici. Konkrétně u autobusové a tramvajové zastávky Divoká Šárka, kde byla v průběhu loňského roku rekonstruována komplikovaná dvoukřižovatka ulic Evropská, Vlastina a Libocká, řízená hned několika semafory. Nové řešení podle jeho slov fungovalo relativně dobře, až do posledního srpnového týdne. Od té doby se prý v místě tvoří nesnesitelné kolony, a to i mimo dopravní špičku.
Důvodem je podle čtenáře umístění autobusových pruhů. „Před křižovatkou se jede směrem do centra dvěma jízdními pruhy. Pravý jízdní pruh je vyhrazený pro MHD, IZS a taxi. Levý pruh je určený pro běžný provoz. Za prvními světly přejíždí autobusy a nově i trolejbusy na tramvajový pás na zastávku. Musí se dostat z pravého vyhrazeného pruhu přes levý pruh až na tramvajový pás, který vede uprostřed ulice Evropská. Pro řidiče autobusů a trolejbusů to představuje jistou komplikaci, se kterou ale neměli problém si poradit. Když potřebovali přejet, vždy je někdo pustil,“ napsal naší redakci. Autobusy a trolejbusy totiž zastávku umístěnou uprostřed ulice Divoká Šárka sdílí s tramvajemi.
Komplikovaná světelná křižovatka před zastávkou Divoká Šárka. Foto: redakce PrahaIN.cz
Změna prý situaci ještě více zkomplikovala
Poukázal také na to, že komplikace by se podle něj dala vyřešit změnou vyhrazeného jízdního pruhu, přičemž by autobusy, trolejbusy a záchranné složky jezdily v levém jízdním pruhu a běžná doprava v pravém. Místo toho však došlo k úplně jiné změně. Vyhrazený jízdní pruh je nově ještě před světelnou křižovatkou přehrazen kužely, čímž jsou řidiči autobusů nuceni přejíždět z pravého pruhu do levého, kde pokračují ve vyhrazeném pruhu. Oba pruhy se tak zhruba 70 metrů před křižovatkou vymění.
Na místo se naše redakce samozřejmě vydala. Ve všední den, v době končící ranní dopravní špičky, tedy krátce před devátou hodinou. Na první pohled bylo jasné, že křížení obou pruhů vytváří na frekventované silnici poměrně výrazný špunt. A i když autobusy většina ostatních řidičů k překřížení pustila poměrně rychle, horší to měli řidiči taxíků. Svědky jsme byli i několika situací, kdy autobusový pruh využívali řidiči bez viditelně označeného automobilu. Ty už nechtěl pustit téměř nikdo.
Nejde o rozhodnutí radnice
Jak na dotaz PrahaIN.cz uvedl tiskový mluvčí Prahy 6 Marek Zeman, zastávky autobusů i nájezdy k nim, včetně umístění vyhrazených autobusových pruhů, řeší výhradně dopravní podnik a nejde tedy o rozhodnutí radnice ani žádného z jejích odborů. Nicméně jak jsme již dříve informovali a jak nám teď tiskový mluvčí potvrdil, radnice je s řešením spokojená a považuje ho za vydařené. Kolony v ranních hodinách se prý díky permanentním BUS pruhům podařilo odsunout z rezidenčních oblastí Dejvic a Bubenče směrem v Vltavě, což bylo hlavním cílem opatření.
Změnu na Evropské zajišťoval podle tiskové mluvčí Dopravního podniku hlavního města (DPP) Anety Řehkové Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID). Změna měla dle jejích slov za cíl zlepšit průjezdnost autobusů v kombinaci s potřebou obsluhy jednotlivých zastávek.
Křížení pruhů před křižovatkou. Foto: redakce PrahaIN.cz
BUS pruhy nemohou být vlevo
„Vyhrazený pruh pro autobusy nemůže být na Evropské vyznačen v levém pruhu, protože trolejbus 59 i všechny příměstské linky zajišťují také obsluhu Sídliště Na Dědině, při které zastavují vpravo v zastávkách Navigátorů a Nová Šárka. Rovněž terminál Nádraží Veleslavín je vpravo. Pokud by byl vyhrazený pruh pro autobusy na levé straně, autobusy by musely křížit ostatní dopravu nikoli dvakrát, ale pětkrát,“ přiblížil na náš dotaz tiskový mluvčí ROPID Filip Drápal.
Zastávky Divoká Šárka byly prý jako sdružené pro tramvaje a autobusy postaveny s ohledem na velké množství přestupů na příměstské spoje. Přecházení cestujících přes vozovku mezi tramvajemi a autobusy v případě, že by autobusy zastavovaly u chodníku, by prý mělo na kapacitu průjezdu ještě vyšší dopad než současné křížení.
Psali jsme
Praha 6 od září zavedla avizovanou novinku v oblasti dopravy. Pruhy určené autobusům, záchranným složkám či taxíkům platí nově nepřetržitě. Omezení…
Změna zajistila větší respekt vyhrazených pruhů
„K přejíždění autobusů mezi pruhy docházelo do letošního léta přímo v křižovatce Evropská - Vlastina, kde to nebylo pro všechny účastníky provozu nejvhodnější řešení. Současně původní řešení vedlo k tomu, že respektovanost vyhrazeného pruhu pro autobusy byla v tomto místě velice nízká a v řadě okamžiků toto opatření zcela postrádalo svou funkci. Po úpravě do současné podoby, o níž rozhodli zástupci Policie ČR, se respektování vyhrazených pruhů pro autobusy mírně zlepšilo, stejně tak tedy jejich dojezd k metru Nádraží Veleslavín,“ doplnil Filip Drápal.
Reálné by podle jeho slov nebylo ani umístění vyhrazených pruhů na tramvajové koleje mezi Divokou Šárkou a Nádražím Veleslavín v délce zhruba 1,5 kilometru. Bylo by to prý zbytečné, protože autobusy a trolejbusy budou místem projíždět jen dočasně, do dostavby železnice na letiště a do Kladna. V současné době jsou v tomto pásu kameny, některé části jsou dokonce vyasfaltované. Podle mluvčího by však trať musela být od základu postavena znovu na masivní betonové desce.
Zlepšení situace pomůže jedině železnice
Přesunutí vyhrazených pruhů do tramvajového pásu by prý navíc plynulosti dopravy směrem do centra vůbec nepomohlo. Další navazující komunikace včetně Gymnazijní ulice nebo Vítězného náměstí totiž nemají kapacitu zvládat průjezd ani současného objemu vozidel. Jakékoli navýšení počtu automobilů by dopravu jen zhoršilo.
„Zlepšení situace na Evropské ulici může nastat až po dostavbě zmíněné železniční tratě na letiště a Kladno. Provoz vlaků pak nahradí na Evropské ulici jízdu všech městských i regionálních autobusů, včetně trolejbusu na letiště. Ostatní automobily pak budou moci jet plynuleji k Vítěznému náměstí, tam se ale o to více v dalších úsecích, které nemají kapacitu Evropské ulice, zdrží,“ uzavřel k problematice Evropské ulice za ROPID Drápal.