foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Benzínová stanice Shell nedaleko pražského letiště
Na Letiště Václava Havla Praha přiletí v zimních měsících kolem sto třiceti letadel denně. V letní sezoně může být toto číslo i skoro dvakrát vyšší. S tím souvisí obrovský počet lidí, kteří se z Ruzyně musí dostat. Někteří na letišti parkují své vozy, jiní využívají MHD a další zvolí taxislužby.
Vysoká koncentrace lidí okolo letiště a často nutné využití taxislužeb má také odvrácenou stranu mince, to redakce PrahaIN.cz několikrát zaregistrovala. V bezprostředním okolí letiště je totiž pouze jedna benzínová stanice, a to Shell, která se nachází pár set metrů od Terminálu 1. Natankovat tady není problém, ale zaparkovat mimo stojany a odskočit si třeba na toaletu anebo umýt auto, to je téměř nemožné.
Plocha benzínové stanice je sice velká a jsou tu desítky míst na stání, ale nestačí to. Funguje totiž jako parkoviště pro řidiče taxislužeb.
V průběhu několika měsíců jsme se tady stavovali a pokaždé nás čekal stejný zážitek. Žádné místo. Celé parkoviště jsme vždy obkroužili a vůz jsme nakonec stejně museli nechat na místě u stojanů. Nebyli jsme sami.
Při naší poslední návštěvě jsme napočítali 80 automobilů. Další stále přijížděla.
To byla podívaná
Mnozí řidiči seděli ve vozech a koukali do mobilů, motory byly často nastartované. Bezkonkurenčně největší zastoupení měli řidiči dopravní služby Bolt, kteří tady čekají na své budoucí klienty z letiště. Ti, kdo do Prahy létají a někdy využili neoficiální letištní taxislužbu, případně pro ně přijel někdo blízký, ví, že auta stojí nedaleko, třeba právě na čerpací stanici Shell, a na letiště dojedou až ve chvíli, kdy mají klienta, tím ušetří platbu za parkování na letišti.
Parkovat přímo u terminálu totiž můžou pouze vozy oficiální taxislužby Letiště Praha, a tou je společnost Uber. Pro ostatní tady funguje expresní parkoviště. Patnáct minut stání je zdarma, za každou půlhodinu se poté platí, od 1. července došlo ke zvýšení na částku 200 korun.
Na to, zda o problémů s parkujícími vozy ví, jsme se ptali přímo v Shellu, nikdo nám ale na naše dotazy do vydání článku neodpověděl.
Dotazovali jsme se i pražského letiště. Samotná čerpací stanice je sice mimo jeho území, a tak na to, co se tu děje, nemá žádný přímý vliv, ale zajímalo nás, jak je to s expresním parkovištěm, proč jej řidiči dalších služeb nevyužívají.
Expresní parkoviště na letišti zdražovalo
V kapacitě problém není, je dostatečná. Jde tak s největší pravděpodobností právě o cenu.
„Kapacita expresních parkovišť je aktuálně dostatečná. S instalací nového parkovacího systému v prvním čtvrtletí příštího roku ale uvažujeme o rozšíření expresního parkování i na jiná parkoviště,” sdělil serveru PrahaIN.cz zástupce tiskového mluvčí Letiště Praha Michal Procházka.
Tiskový mluvčí zároveň připomněl, že na taxíky, které parkují na expresním parkovišti, nemá letiště žádný vliv. Vzpomněl i na nedávný případ, kdy řidič taxi z veřejného parkoviště účtoval cestujícím z letiště 3.800 korun.
„Pro poskytováni služby platí obecně závazná pravidla daná příslušnou zákonnou úpravou včetně cenové regulace. Nicméně letiště nemá v tomto směr žádné speciální pravomoci nebo nástroje, jak dodržování legislativy účinně kontrolovat a dodržování pravidel vymáhat. To mohou pouze příslušný odbor při Magistrátu hlavního města Prahy a složky policie. Proto při využívání služeb řidičů jiných taxislužeb z expresních parkovišť nejsme schopni cestujícím garantovat konečnou cenu, to můžeme garantovat pouze u vozidel společnosti Uber operujících v prvním pruhu u terminálů, která podléhají naší kontrole,“ říká Procházka.
Ve spolupráci s Georgim Bidenkem.