FOTO Viděli jsme Barrandovský most tam, kde se na něj desítky let nesáhlo

08. 02. 202220:33
FOTO Viděli jsme Barrandovský most tam, kde se na něj desítky let nesáhlo
foto: Martin Vávra, PrahaIN.cz (stejně jako ostatní foto u článku)/Jižní část Barrandovského mostu byla postavena v roce 1983.

V první polovině května letošního roku by měla začít rekonstrukce Barrandovského mostu. Důvodem je jeho špatná izolace a zatékání vody do mostu. Technická správa komunikací (TSK) v současné době vyhodnocuje nabídky od zhotovitelů stavby. Během oprav most nebude uzavřen a provoz bude omezen vždy v jednom ze čtyř pruhů v každém směru. O objízdných trasách nyní TSK jedná.

„Důvodem, proč k rekonstrukci nedošlo dříve, nebyl nedostatek peněz, ale nedostatek odvahy. Myslím, že nedostatek odvahy je velký problém v politice obecně. Pokud o tom někdo pochybuje, tak ať se zkusí zamyslet, proč máme po covidu více než třicet tisíc mrtvých. Před volbami nebyla odvaha udělat nějaké kroky ke zpomalení epidemie. Od nás by to byla velká nezodpovědnost, když víme, že ten most je potřeba opravit, kdybychom jeho opravu nespustili kvůli tomu, že se blíží volby. Byl by to zkrátka risk a hazard se zdravím Pražanů a návštěvníků Prahy,“ vysvětloval důvody pro rekonstrukci pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Už bylo na čase

Jižní polovina Barrandovského mostu byla postavena v roce 1983, severní pak o 5 let později. Od té doby zde neproběhly žádné opravy. Most je součástí městského okruhu a denně po něm přejede přibližně 140 tisíc aut. V loňském roce TSK opravila spodní části mostu a plánují se rovněž opravy dalších mostů, včetně Libeňského.

„Barrandovský most je nejvýznamnějším dopravním mostem v republice. Ani jedna jeho polovina však dosud neprošla opravou ani rekonstrukcí. Každý most by se však měl 20-30 let od stavby nějakým způsobem rekonstruovat. Mezi největší problémy patří špatná izolace a zatékání vody do mostu. Nejdůležitější je vyměňovat izolace. Předpjatá lana drží celou konstrukci. Při diagnostice v posledních letech jsme objevili, že lana jsou zkorodovaná, proto je nezbytně nutné, abychom k rekonstrukci přistoupili. Nechceme dopadnout jako v Janově či Pittsburghu,“ nechal se slyšet náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

V první fázi začne rekonstrukce snesením a vybudováním nové rampy ze Strakonické ulice. Zde se počítá s objízdnou trasou, která bude vyznačena. Konkrétní trasa se nyní projednává, a to samé platí i pro úpravy na další komunikační síti, což jsou tzv. odlehčovací trasy. Na objízdných i odlehčovacích trasách bude zákaz rekonstrukcí i oprav.

Jak dopadne tendr?

Rekonstrukce si vyžádá částku 600 milionů korun a bude rozložena do několika let. Oprava bude omezena vždy pouze částečně a pouze část stavební sezóny. Doplňovat se údajně budou přepínací lana, izolace či svodidlové zídky, které jsou již v nevyhovujícím stavu. Vyměněny budou povrchy vozovek a TSK opraví také části, kde jsou chodníky a taktéž svodidla a osvětlení. Přesné termíny oprav zatím nejsou jisté.

Rozhodující bude výsledek tendru, v němž zájemci nabízejí kromě délky oprav i jejich harmonogram a postup.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných