foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Krasavice vyjela z garáže, tramvaj K2 je v Praze
Dvě minuty po 14. hodině se ve čtvrtek otevřela šedivá vrata střešovické vozovny a vyjela na svět tramvaj K2. Abychom byli přesnější, jde o vůz s evidenčním číslem 7000. Tento konkrétní vůz v nedávných týdnech po městě jezdil ve zkušebním provozu, nicméně měl připravené speciální maskování, aby lidé nepřišli o překvapení.
Tato tramvaj jezdila svůj celý život po Bratislavě a v posledních letech zde už dosluhovala jako vůz pro řidiče tramvajové autoškoly. Odtud ho za symbolických tisíc euro vykoupil Dopravní podnik hlavního města Prahy. Pak prožila tato konkrétní tramvaj čtrnáct měsíců v Brně. Zdejší odborníci v dílnách dopravního podniku mají s tímto typem tramvaje největší zkušenosti. A více než rok ji dávali dohromady, vylepšovali, osazovali reproduktory, řešili interiéry, zkrátka jak dopravní nadšenci říkají, „vyšívali“ ji. Tramvaj s evidenčním číslem 7000 je tak doslova federálním mezinárodním dítětem. V Praze vznikla, rozvážela lidi v Bratislavě a přes náročnou rekonstrukci v Brně se vrátila znovu do Prahy, aby nabrala druhý dech a stala se královnou historických jízd.
„Byla to první sériově vyráběná tramvaj v republice. Domníváme se, že je nutné nejen zlepšovat současný vozový park, vylepšovat ho, ale je nutné připomínat si i ty úspěchy, na které můžeme být právem pyšní. Byla to tramvaj, která se městem proháněla v rámci prototypových jízd v 60. letech. Jenže pak tyto vozy jezdily v jiných městech a do Prahy se vrací po mnoho letech, aby rozšířila zdejší vozový park a stala se královnou nostalgických jízd na lince 42,“ řekl náměstek pro dopravu pražského magistrátu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Psali jsme
V roce 1900 byl vyrobena jedna z běžných tramvají, která brázdila pražskou metropoli. U Elektrických drah Královského hlavního města Prahy dostala…
Generální ředitel Dopravního podniku Praha Petr Witowski si povzdechl: „Je pro mě velmi smutná skutečnost, že se do muzea dostávají tramvaje, které jsou mladší než já. Samozřejmě ale že mám z jejího návratu obrovskou radost.“ Tím jen potvrdil, že se jedná o jediný prostředek hromadné dopravy, který byl v Praze vyroben, ale nikdy tu nejezdil. Právě tento typ tramvají K2 vznikal v Ringhofferově továrně na Smíchově, za socialismu zvané Tatrovka.
Tramvaj řídil náměstek
Technický ředitel povrchové dopravy Jan Šurovský vzal na sebe kromě krásné staré historické uniformy i těžký úkol prvního řidiče historické tramvaje K2. Předtím ale ještě stačil vysvětlit, proč právě tento typ tramvají nebyl nikdy zařazen do běžného pražského provozu. „Tento vůz a způsob jízdy pro nás byla velká neznámá. On zdánlivě vypadá jako dlouhá běžná verze tramvaje T3, ale jezdí se s ní úplně jinak. Zcela netypické je i ovládání.“ S trochou ironie Šurovský dále poznamenal: „To, co se jeví u T3 jako havarijní stav, je u K2 běžný provozní stav. Takže neznalý řidič se může snadno zaleknout. Tramvaj nemá šest, ale jen čtyři motory, takže se do kopce rozjíždí velmi pomalu a ztěžka.“

Tramvaj K2 vyjela poprvé do pražských ulic. Foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz
Nový model tramvaje K2 také nemůže řídit každý řidič pražských tramvají. Zatím mají povolení řídit tuto tramvaj jen ti, kteří už mají zkušenosti s provozem dvounápravových vozů.
Problémy s pražskými kopci
Tato specifika také limitují to, kam se tramvaj v Praze podívá. Rozhodně nemůžeme počítat s tím, že tramvaj uvidíme, jak šplhá do Barrandovského kopce. „Tady není problém ani to, že by ten kopec byl příliš prudký na tento typ tramvaje, ale to, že ten kopec je příliš dlouhý. Bylo by nutné tramvaj uprostřed kopce na chvíli odstavit a zchladit. Tím bychom ovšem blokovali provoz běžných vozů,“ vysvětlil Jan Šurovský, ale zároveň přiznal, že se historické babičce K2 podařilo zdolat další velmi těžký úsek pražské tramvajové dopravy – Trojskou ulici. „Tady to dokonce zvládla i se zastavením a s pomalým opětovným rozjezdem,“ žasl nad dovednostmi K2 Šurovský.
Ke slovu se dostal i Vítězslav Žurek, technický náměstek Dopravního podniku města Brno. Ten zavzpomínal na čtrnáct měsíců rekonstrukce. „Chtěli jsme tu tramvaj skutečně uvést do původního stavu. Skutečným oříškem však pro nás bylo hledání vlnitého plechu na bočnice vozu,“ řekl Žurek. Původní prototypy tohoto vozu totiž měly boky z vlnitého plechu, což při jízdě nabízí zajímavý pohled. Nakonec se podařilo dokonce sehnat původní oplechování a nebylo potřeba vyrábět nové.
Jak se rekonstrukce historického vozu povedla, se mohou nyní přesvědčit i obyvatelé a návštěvníci metropole. Až do konce února bude vůz K2 jezdit na speciální lince 42, která jezdí z Dlabačova přes Hradčanskou na Malostranskou, odtud na Václavské a Karlovo náměstí a přes Anděl a Malostranskou se vrací zpět kolem Pražského hradu na Dlabačov.
Do konce února je naplánovaný zkušební provoz s cestujícími. Pokud vše proběhne jak má, zařadí se tramvaj mezi plnohodnotné vozy dopravního podniku a začne rozdávat radost na okružních historických linkách.