Hlavní město posvětilo tramvajovou trať do Komořan

12. 03. 202415:05
Hlavní město posvětilo tramvajovou trať do Komořan
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Konečná tramvají, ilustrační obrázek

Rada hlavního města schválila zahájení projektové přípravy na stavbu nové tramvajové trati mezi Nádražím Modřany a Komořany. Vedení města tak plní svůj slib z programového prohlášení, ve kterém se ke stavbě zavázalo. Hotovo bude ale nejdříve v roce 2029.

Zahájení projektové přípravy na stavbu tramvajové trati do Komořan schválila rada na svém zasedání v pondělí 11. března. Ze stávající trati by se měla nová větev odpojit u křižovatky s ulicí Generála Šišky nedaleko modřanského nádraží. Političtí představitelé Prahy 12 rozhodnutí vítají, obyvatelé si ale stěžují na další dosud nedokončené stavby a projekty v místě, které by měly mít podle nich přednost.

„KONEČNĚ, JDE SE PROJEKTOVAT. Pro mě je to spolu s napojením na D0 u Komořan největší dopravní projekt a udělám s kolegy maximum pro jeho brzkou realizaci,“ uvedl k rozhodnutí vedení města na Facebooku starosta Dvanáctky Vojtěch Kos (ODS).

Místní požadují nejprve dodělat rozjeté projekty

Svůj status sdílel také do skupiny zaměřené na život v Praze 12, kde se ovšem setkal i s nesouhlasnými názory. Místním vadí, že v okolí stále nejsou dokončeny jiné stavby.

„A co třeba nejdříve dokončit akce, které nejsou dodnes řádně dokončené a zkolaudované, a že jich tu je a teprve potom se pouštět do dalších. Poukáži jen na jednu a to Sofijské náměstí, kde jsem hned po nepovedené kolaudaci upozornil na hrubé nedostatky, a bylo přislíbeno, že budou odstraněny. Jsou tam bez povšimnutí dodnes. Je to hnus velebnosti,“ okomentoval jeden z obyvatel.

Plán na stavbu nové tramvajové trati si ale komentující jinak spíše pochvalují. Stejně jako Piráti z Prahy 12: „Jako Piráti tuto trať dlouhodobě podporujeme, neboť tramvaje pro Komořany znamenají lepší propojení s ostatními částmi Prahy 12 a také do centra města,“ uvedli na Facebooku.

Trať má propojit nově vznikající čtvrť

Plánovaná trať má vést od stávajících zastávek Nádraží Modřany podél Komořanské ulice na jih, odkud zamíří přes ulici U Soutoku, po mostě přes Cholupický potok a následně po nevyužívaném tělese železniční vlečky směrem k ulicím U Klubu a U Vlečky. Smyčka se má nacházet v průmyslovém areálu, který je určen k bytové výstavbě.

„Dopravou na území Prahy 12 se intenzivně zabýváme. V současné době v této oblasti totiž zajišťují MHD výhradně autobusy, které jsou ale nyní ve špičkách blokovány automobily z důvodu přeplněné Komořanské ulice. Po dostavbě vznikajících a plánovaných bytů by autobusová doprava kapacitně vůbec nestačila pokrýt poptávku po MHD. Tramvaje zde zajistí rychlou, kapacitní, lokálně bezemisní dopravu po trati zcela oddělené od individuální automobilové dopravy,“ uvedl v tiskové zprávě magistrátu Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Trať bude dlouhá celkem 2,6 kilometru a nabídnout by měla pět párů zastávek s pracovními názvy Modřanský cukrovar, Modřanské laguny, Nad Teplárnou, Komořany a Nové Komořany.

Necelé 3 kilometry se budou stavět 2 roky

„O této tramvajové trati se uvažovalo už v osmdesátých letech, kdy se v Komořanech plánovala výstavba velkého sídliště. K tomu nikdy nedošlo, proto se ani tramvajová trať nezrealizovala. Její záměr se stal ale opět aktuální v návaznosti na ukončení průmyslové výroby v Komořanech, revitalizaci brownfieldů a jejich využití pro výstavbu bytů. Přípravu a realizaci tramvajové tratě do Komořan bude nezbytné úzce koordinovat s investiční akcí Komunikační propojení městské části Praha 12 s Pražským okruhem – stavba 513, se zapsanou Územní studií Komořan a s již připravovanými developerskými projekty v dotčeném území. V rámci projektové přípravy bude nutné kromě majetkoprávního vypořádání dořešit také napojení začátku nové tratě na stávající ve směru do centra,“ dodal Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

S výstavbou by se mohlo začít asi v roce 2027. Zprovoznění je pak naplánováno na rok 2029. Finanční prostředky chce dopravní podnik získat z fondů Evropské unie či jiných dotačních titulů.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných