foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Konečná tramvají, ilustrační obrázek
Rada hlavního města schválila zahájení projektové přípravy na stavbu nové tramvajové trati mezi Nádražím Modřany a Komořany. Vedení města tak plní svůj slib z programového prohlášení, ve kterém se ke stavbě zavázalo. Hotovo bude ale nejdříve v roce 2029.
Zahájení projektové přípravy na stavbu tramvajové trati do Komořan schválila rada na svém zasedání v pondělí 11. března. Ze stávající trati by se měla nová větev odpojit u křižovatky s ulicí Generála Šišky nedaleko modřanského nádraží. Političtí představitelé Prahy 12 rozhodnutí vítají, obyvatelé si ale stěžují na další dosud nedokončené stavby a projekty v místě, které by měly mít podle nich přednost.
„KONEČNĚ, JDE SE PROJEKTOVAT. Pro mě je to spolu s napojením na D0 u Komořan největší dopravní projekt a udělám s kolegy maximum pro jeho brzkou realizaci,“ uvedl k rozhodnutí vedení města na Facebooku starosta Dvanáctky Vojtěch Kos (ODS).
Místní požadují nejprve dodělat rozjeté projekty
Svůj status sdílel také do skupiny zaměřené na život v Praze 12, kde se ovšem setkal i s nesouhlasnými názory. Místním vadí, že v okolí stále nejsou dokončeny jiné stavby.
„A co třeba nejdříve dokončit akce, které nejsou dodnes řádně dokončené a zkolaudované, a že jich tu je a teprve potom se pouštět do dalších. Poukáži jen na jednu a to Sofijské náměstí, kde jsem hned po nepovedené kolaudaci upozornil na hrubé nedostatky, a bylo přislíbeno, že budou odstraněny. Jsou tam bez povšimnutí dodnes. Je to hnus velebnosti,“ okomentoval jeden z obyvatel.
Plán na stavbu nové tramvajové trati si ale komentující jinak spíše pochvalují. Stejně jako Piráti z Prahy 12: „Jako Piráti tuto trať dlouhodobě podporujeme, neboť tramvaje pro Komořany znamenají lepší propojení s ostatními částmi Prahy 12 a také do centra města,“ uvedli na Facebooku.
Psali jsme
Jak je na tom pražská doprava? Na jedné straně slyšíme věčné lamentace o nekonečných zácpách, zdrženích a objížďkách. Na straně druhé nás…
Trať má propojit nově vznikající čtvrť
Plánovaná trať má vést od stávajících zastávek Nádraží Modřany podél Komořanské ulice na jih, odkud zamíří přes ulici U Soutoku, po mostě přes Cholupický potok a následně po nevyužívaném tělese železniční vlečky směrem k ulicím U Klubu a U Vlečky. Smyčka se má nacházet v průmyslovém areálu, který je určen k bytové výstavbě.
„Dopravou na území Prahy 12 se intenzivně zabýváme. V současné době v této oblasti totiž zajišťují MHD výhradně autobusy, které jsou ale nyní ve špičkách blokovány automobily z důvodu přeplněné Komořanské ulice. Po dostavbě vznikajících a plánovaných bytů by autobusová doprava kapacitně vůbec nestačila pokrýt poptávku po MHD. Tramvaje zde zajistí rychlou, kapacitní, lokálně bezemisní dopravu po trati zcela oddělené od individuální automobilové dopravy,“ uvedl v tiskové zprávě magistrátu Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Trať bude dlouhá celkem 2,6 kilometru a nabídnout by měla pět párů zastávek s pracovními názvy Modřanský cukrovar, Modřanské laguny, Nad Teplárnou, Komořany a Nové Komořany.
Necelé 3 kilometry se budou stavět 2 roky
„O této tramvajové trati se uvažovalo už v osmdesátých letech, kdy se v Komořanech plánovala výstavba velkého sídliště. K tomu nikdy nedošlo, proto se ani tramvajová trať nezrealizovala. Její záměr se stal ale opět aktuální v návaznosti na ukončení průmyslové výroby v Komořanech, revitalizaci brownfieldů a jejich využití pro výstavbu bytů. Přípravu a realizaci tramvajové tratě do Komořan bude nezbytné úzce koordinovat s investiční akcí Komunikační propojení městské části Praha 12 s Pražským okruhem – stavba 513, se zapsanou Územní studií Komořan a s již připravovanými developerskými projekty v dotčeném území. V rámci projektové přípravy bude nutné kromě majetkoprávního vypořádání dořešit také napojení začátku nové tratě na stávající ve směru do centra,“ dodal Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
S výstavbou by se mohlo začít asi v roce 2027. Zprovoznění je pak naplánováno na rok 2029. Finanční prostředky chce dopravní podnik získat z fondů Evropské unie či jiných dotačních titulů.