Hlavní nádraží slaví 150 let provozu
foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Hlavní nádraží v Praze
Nejfrekventovanější česká železniční stanice oslaví v úterý 14. prosince jubileum, uplyne přesně 150 let ode dne, kdy na pražské hlavní nádraží přijel první vlak. Během té doby pražské Hlavní nádraží prošlo celou řadou rekonstrukcí a modernizací, další stavební akce se momentálně realizují či proběhnou v následujících letech.
V prosinci 1871 začal provoz na tehdejší Dráze císaře Františka Josefa z Prahy do Benešova, Tábora a Vídně, která si postavila své nádraží na pomezí Žižkova a Vinohrad. Začátkem 20. století bylo přestavěno a zvětšeno.
V letech 1901 až 1908 se zde postavila nová výpravní budova v secesním slohu podle vítězného architektonického návrhu Josefa Fanty. Dalším historickým milníkem bylo v roce 1928 zahájení elektrického provozu na tehdejším Wilsonově nádraží.
Psali jsme
REPORTÁŽ Až hodina a půl. Tolik času stráví člověk, který se chce bez registrace nechat očkovat na hlavním nádraží v Praze. Nevidět, co jsme…
V letech 1972 až 1979 vznikla na základě výsledků architektonické soutěže nová podzemní odbavovací hala, v květnu 1974 se hlavní nádraží napojilo na první trasu pražského metra. O 20 let později byla zprovozněna další tři nástupiště.
Další fází obnovy nádraží byla oprava historické a památkově chráněné secesní Fantovy budovy. V roce 2014 byla znovuotevřena její střední část včetně Fantovy kavárny. Od října 2014 do září 2017 probíhala rekonstrukce historického zastřešení nad čtyřmi nástupišti.
V letošním roce prakticky skončila rekonstrukce fasády Fantovy budovy, probíhají ještě dokončovací práce. Připravuje se také rekonstrukce zastropení nové odbavovací haly, jejíž součástí by mělo být i vytvoření klidové zóny na střeše místo dnešního parkoviště, vybudování přechodu přes magistrálu v ose Fantovy budovy a dispoziční změny v interiéru nové odbavovací haly.
Psali jsme
FOTO Nová spojnice mezi Žižkovem a hlavním nádražím v Praze se stala oblíbenou a plně využívanou zkratkou. Jen dva měsíce od otevření…
V letošním roce se také otevřela nová část severního podchodu, která umožňuje pěší spojení hlavního nádraží s nově vzniklými budovami na rohu Seifertovy a Italské ulice a dále směrem na Prahu 3.
Tím došlo k podstatnému zkrácení docházkové vzdálenosti mezi městskými částmi. Příští rok se začne obnovovat trojice podchodů propojujících odbavovací halu s nástupišti. Jejich nový vzhled vychází z vítězného návrhu soutěže na celkové architektonické a designové řešení.
Psali jsme
Žižkovská autobusová zastávka U Prdlavky se během pár dní od uvedení do provozu stala kultovní záležitostí. A protože Dalibor Vrána, po němž…
Tagy
Speciály