foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Tři vozy zaparkované na chodníku v Kodaňské ulici.
PrahaIN.cz se před několika dny náhodou ocitla u nepatrného incidentu, který se stal v Kodaňské ulici v Praze 10. Starší muž chtěl přejít, ale protože foukal vítr, nekoukal před sebe, ale pod sebe. A narazil do auta. Hlasitě zanadával, čehož jsme si všimli.
Poté jsme také zvedli hlavu a uviděli tři luxusní vozidla, která jejich majitelé zaparkovali přímo na chodníku, čímž znemožnila přístup na přechod. Starší pán nám řekl, že se jednou na podobného řidiče obořil, ten mu však slovní výtku vrátil konstatováním, že je Rus, že on může všechno.
„Ani mně nevadí, že stojí na chodníku, když odešli na odpolední kávu, to jsem si zvyknul, ale vadí mi, že stojí u přechodu. Chodí tady slepá paní a ta jde pořád stejnou trasou, té by to mohlo hodně znepříjemnit procházku,“ dodal.
Jedno z vozidel bylo Audi, další Porsche Cayenne a třetí ještě honosnější Mercedes třídy G, jehož pořizovací cena začíná na hranici 3,5 milionu korun. Celkem tak na chodníku stála vozidla za přibližně osm milionů korun.
Pokuty jsme si nevšimli. Volného místa na parkování opodál ano.
Zhruba 200 metrů od Kodaňské ulice jsme si před několika týdny (ZDE) všimli dalšího řidiče. Ten dlouhodobě parkoval téměř uprostřed křižovatky. Místní mu na Mercedes dokonce umístili nálepku, aby si uvědomil, že takto by stát nesměl. Po vydání materiálu, jak jsme byli upozornění, už zde nestál ani jednou.
Praha 10 je podobným stylem parkování proslulá.

Nevhodně zaparkovaný automobil, 8.3. 2023. Zdroj: redakce PrahaIN.cz
Plošný problém
Problémem však je, že městští policisté na všechno nestačí a kontrolních vozidel je málo.
Celý systém monitoringu je nastaven tak, že denní údaje zachycené speciálním vozidlem smluvního partnera TSK procházejí o půlnoci validací a následně jsou odesílány na městskou policii. Ta je po jejich vyhodnocení jako podezření ze spáchání přestupku oznamuje správním orgánům, kterými jsou v tomto případě úřady jednotlivých městských částí, kde jsou zóny placeného stání. Městské části následně podle získaných dat z fotodokumentace vystavují výzvy provozovateli vozidla (VPV) k zaplacení pokuty. Celá takto získaná částka je příjmem do rozpočtu městské části.
Podle informací, které má redakce PrahaIN.cz k dispozici, došlo za období listopadu až prosince loňského roku k propadu výše částek z vybraných pokut za neoprávněné parkování hned v několika městských částech. Pokles se shoduje s termínem přechodu zajišťování monitoringu pomocí vozidel provozovaných společností ITERAIT.
Psali jsme
Od listopadu loňského roku se změnil dodavatel služeb monitoringu vozidel a dodržování pravidel parkování v zónách placeného stání (ZPS).…
„Budeme řešit možné navýšení aut, která budou kontrolovat Prahu 10,“ řekla naší redakci Michaela Poláková, tisková mluvčí Prahy 10.
Radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (Naše PRAHA 1) naší redakci systém parkování a pokutování v centru metropole popsal takto:
„Je normální, aby měly hotely v centru desítky parkovacích míst před budovou? Aby parkování na Malostranském náměstí stálo stejně jako v okresním městě na sídlišti? Aby v jednom domě sídlilo 500 firem a každá firma měla parkovačku?! Aby se firmy živily kšeftováním s parkovacím časem? Aby cizinec, který dostal botu, po čtrnácti dnech odjížděl s pokutou 1.500 korun bez úhrady parkovného?“
Tisícové pokuty
Mezi nejčastější přestupky, kterých se řidiči dopouštějí, je právě nedovolené parkování na chodníku.
Rychlé vyložení nákladu při spuštěných blikačkách by policie mohla řešit domluvou, nicméně za tento přestupek může být udělena na místě pokuta až do výše dvou tisíc korun, ve správním řízení až do pěti tisíc korun.
Za parkování na zákazu zastavení nebo stání hrozí na místě pokuta až do výše tisíc pět set korun, ve správním řízení až do výše pět tisíc korun.

Blikající modré SUV bránící průjezdu tramvaje je typickým kandidátem na odtah. Foto: PrahaIN.cz
Nejvážnějším přestupkem je neoprávněné parkování na místě pro invalidy, kde se nesmí zastavit ani pro případ vystoupení spolujezdce. Bloková pokuta za parkování na místech vyhrazených pro držitele průkazu určených invalidům je 2.500 korun, ve správním řízení až do výše deset tisíc korun.
„Pokud strážník MP nebo příslušník Policie ČR zjistí, že vozidlo tvoří překážku v silničním provozu, rozhodne o odstranění vozidla. V tomto případě není důležité, zda se jedná o strážníka nebo policistu. Odtah má na starost Správa služeb hlavního města Prahy. V případě odtahu po dopravní nehodě k němu dává pokyn státní policista a odtah provede Zařízení služeb Ministerstva vnitra. Statistika k odtahům se nevede,“ upřesnila pro PrahaIN.cz policejní mluvčí Violeta Siřišťová.