foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Policie, ilustrační foto
Podle oznámení z prosince 2022 bude novým provozovatelem taxi služby na Letišti Václava Havla Praha společnost Uber. Začátek byl plánován na jaro letošního roku. Firma zvítězila v koncesním řízení, do kterého se přihlásili dva uchazeči.
Ten je ovšem nyní pod drobnohledem ÚOHS. Jak dlouho toto vakuum potrvá, úřad neví.
PrahaIN.cz v předešlém článku, kde jsme nastalou situaci mapovali (ZDE), slíbila rozsáhlejší materiál očima policie. Dávno totiž neplatí, že by zástupci takzvaně alternativních přepravních služeb byli bez poskvrny. To ostatně redakci potvrdila i mluvčí městské policie v Praze Irena Seifertová.
Strážníci pražské městské policie se kontrolám řidičů vozidel taxislužby na území metropole intenzivně věnují, a to zejména prostřednictvím specialistů z Taxi týmu. „Strážníci z ostatních výkonných útvarů pak ve většině případů řeší převážně přestupky v dopravě, které tyto řidiči páchají stejně jako ostatní řidiči. Kontrolujeme všechny řidiče taxislužby bez rozdílu, zda se jedná o takzvaně klasické taxi či alternativní přepravní společnosti,“ řekla pro PrahaIN.cz mluvčí.
Kontroly jsou podle ní zaměřeny zejména na to, zda je taxislužba provozována v souladu se zákonem o silniční dopravě. Konkrétně se jedná o to, zda má řidič vydané oprávnění řidiče taxislužby, zda má průkaz řidiče taxislužby, zda je vozidlo řádně evidováno jako vozidlo taxislužby, zda je na vozidle řádně vylepená evidenční nálepka TAXI, zda řidič používá vozidlo v souladu s evidencí vozidel taxislužby.
Strážníci dále kontrolují, zda je dodržováno nařízení hlavního města, které stanoví maximální ceny v osobní taxislužbě na území metropole.
Psali jsme
Při naší návštěvě hotelu Hilton v rámci tiskové konference o pražském půlmaratonu jsme si všimli cen místního taxi. Nejedná se o levnou…
Tisíce přestupků
„Co se týká nejčastějších přestupků, není až na výjimky rozdíl mezi klasickými řidiči taxislužeb a řidiči, kteří jezdí pro alternativní společnosti. Mezi nejběžnější přestupky, kterých se tito řidiči dopouštějí, patří to, že nemají řádně vystavený průkaz řidiče taxislužby, nemají řádně zapsané vozidlo v evidenci vozidel taxislužby, nemají řádně vylepenou evidenční nálepku TAXI, nebo se dopustí předražení jízdného. Stejně tak se všichni, bez rozdílu pro koho jezdí, dopouští výše zmíněných běžných dopravních přestupků,“ doplňuje mluvčí Seifertová.
V roce 2022 policisté v Praze odhalili u řidičů taxislužby celkem 1.908 přestupků. V 1.523 případech je řešili uložením pokuty v celkové výši 1.127.422 korun. Rovných 358 jich bylo oznámeno správnímu orgánu a sedmadvacet vyřešeno domluvou.
Většina nových přestupků jde prý ruku v ruce s novelou zákona o silniční dopravě, tedy jedná se například o neoznačení vozidla evidenční nálepkou TAXI. Jiné přestupky ale logicky zase zaniknou.

E-mail od vedení společnosti UBER jeho řidičům. zdroj: PrahaIN.cz
Rozsáhlé kontroly taxikářů v minulosti prováděl i magistrát. V době, kdy jej vedla Adriana Krnáčová (ANO). Tehdy se alternativní taxislužby řešily ve velkém. Média v roce 2018 informovala o tom, že Uber v kontrolách dopadl hůře než ostatní. K tomu, aby společnost dodržovala zákony, ji tehdy vyzvala sama primátorka. „Vyzývám společnost Uber, aby si přestala dělat z občanů, ale i celé České republiky legraci, a začala respektovat zákony,“ uvedla (celý komentář ZDE). Ještě před tím novináři informovali tom, že společnost Uber zablokovala úředníkům magistrátu přístup ke své službě, čímž se chtěla kontrolám vyhnout.
Magistrátní kontroly probíhají ale i nyní. Podle dokumentu, který má redakce k dispozici, bylo během roku 2021 provedeno 52 kontrol společnosti Uber, 68 kontrol společnost Bolt a 213 kontrol klasických taxislužeb. V případě Uberu bylo bez závad 19 z nich, u Boltu 41 a u klasických taxi služeb 202 z 213. Souhrnná výše pokut, která bylo v tomto roce udělena, je 4,608 milionů korun. Pro rok 2022 má redakce k dispozici pouze data do 31. srpna. Během této doby Magistrát zkontroloval Uber 58krát, Bolt 92krát a klasické taxi 168krát. U Uberu bylo 27 kontrol bez závad, u Boltu 51 a u běžných taxi 168. Během těchto osmi měsíců Magistrát udělil pokuty ve výši 2,406 milionů korun. Pokud tato čísla převedeme na procenta, zjistíme, že Bolt v roce 2021 „chyboval” téměř ve 32 procentech, Uber téměř v 64 procentech a klasické taxi pak zhruba v 5 procentech. O rok později Uber chyboval téměř v 54 procentech, Bolt ve 44 procentech a klasické taxi služby téměř ve 12 procentech. Společnost Uber se ale oproti roku 2020, kdy chybovala v 94 procentech případů, polepšila. Stejně tak Bolt. V jeho případě byla tehdy chybovost 81 procent. Klasické taxi služby si naopak pohoršily. Ze všech třech let na tom byly nejhůře loni.
Co říci závěrem?
Vždy se prý objeví určité náznaky protiprávního jednání, a to zejména v případech, kdy se řidiči za pomoci vlastní kreativity pokoušejí „obejít“ některá ustanovení zákona o silniční dopravě, nebo se snaží ošidit nejen zákazníky, ale i své „chlebodárce“.
V souvislosti se službou Uber se serveru PrahaIN.cz podařilo získat e-mail (ZDE), ve kterém tato firma shání šoféry pro pražské letiště. Vědět jsme chtěli například to, jestli její řidiči budou používat taxametr a jestli bude Uber vůbec kontrolovat, že řidič bude při přepravě pasažérů z letiště dodržovat cenové předpisy.
Uber ovšem na konkrétní dotazy od 3. května nereaguje.