Jednání Kolovrat skončilo úspěšně. Dostanou lepší zelené pásy kolem budoucího obchvatu

03. 07. 202311:30
Jednání Kolovrat skončilo úspěšně. Dostanou lepší zelené pásy kolem budoucího obchvatu
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Dálnice; Ilustrační foto

Dostavba dálničního Pražského obchvatu, který je značen jako D0, se po letech spánku probouzí. Svědčí o tom řada indicií. Jednou z nich je i informace o tom, že dostavba okruhu bude mít svého vlastního tiskového mluvčího.

Tím se stal Martin Opatrný. To ale není jediný signál toho, že výstavba už skutečně klepe na dveře. Investor stavby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v následujících dnech předá příslušným úřadům dokumentaci pro stavební povolení. Bagry a stavební stroje se do krajiny zakousnou příští rok.

Dostavba Pražského okruhu na pravém břehu Vltavy stála v minulosti z mnoha zřejmých příčin. Byly to hlavně nejasnosti ohledně výkupu a záboru pozemků. Svým polínkem přispěla i řada obcí a městských částí. Ty se logicky obávaly toho, že s výstavbou a hlavně s budoucím provozem obchvatu vzroste hluková zátěž, lidé budou domy v lokalitě prodávat a obce se budou vylidňovat.

Možná revolučním a každopádně následováníhodným vzorem může být postoj městské části Kolovraty. Podrobnosti jsou k dispozici v tiskové zprávě na webu městské části Kolovraty.

U Kolovrat vzniknou dvě mimoúrovňové křižovatky

Právě této obce se budoucí dálniční okruh dotkne velice citelně, protože D0 vytvoří pás kolem celé obce na východní straně hranic katastru. Na hranicích obce vzniknou v budoucnu dokonce dvě velké křižovatky. První z nich bude na křížení Pražského okruhu se silnicí I. třídy číslo 2 a bude sloužit hlavně k zajištění sjezdu do Říčan a do Kolovrat. Druhá vznikne na samém jihu katastrální výměry a bude využívána hlavně k dojezdu do jižní části města Říčany a do pražské městské části Lipany.

Je jasné, že zvýšeného hluku, ale i světelného smogu od projíždějících vozidel se Kolovraty jen tak snadno nezbaví. Zastupitelé obce však chtěli, aby ochrana Kolovrat byla i přes státní záruky co největší.

Ochrana je prý nedostačující

S výstavbou dálniční komunikace jde pochopitelně i výstavba ochranných staveb. Ta je určena zákonem. Mezi tyto ochranné stavby počítáme protihlukové stěny, ale i pásy zeleně, které stejně úspěšně odhlučňují prostor a nepropouštějí nepříjemná světla reflektorů.

To přiznává i místostarosta městské části Kolovraty Miroslav Marinčič (Naše Kolovraty/STAN): „Zelené pásy byly již od začátku jednání podmínkou naší městské části k umístění stavby. Bohužel, na rozdíl od jiných západních zemí naše legislativa u zásadních staveb, které mohou narušit ráz krajiny a život obyvatel, tento požadavek neřeší v dostatečné míře,“ uvedl v tiskové zprávě Marinčič.

Vydupali si to

Navržená opatření zelených pásů nepovažovala městská část Kolovraty za dostatečná, a tak tato pražská část vstoupila do vlastního vyjednávání. V komunikaci s Ředitelstvím silnic a dálnic však Kolovraty neuspěly. ŘSD nad rámec zákona žádné zelené ochranné pásy přidávat nechtělo.

Kolovraty musely vyvolat jednání s Magistrátem hlavního města Prahy. A tady došlo konečně k dohodě. Magistrát přislíbil, že pozemky pro vytvoření nadstandardních zelených pásů vykoupí a výsadbu zelených pásů zrealizuje. Podkladovou studii k těmto pásům vytvoří Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

„Vytvoření zelených pásů vnímáme jako zcela zásadní věc. Cílem je, aby byl život obyvatel Kolovrat a Lipan zatížen dálnicí co nejméně. Nejdříve je ale nutné vykoupit úzké potřebné pozemky, které jsou převážně v soukromém vlastnictví,“ řekl k jednání na pražském magistrátu místostarosta Kolovrat Miroslav Marinčič.

V tuto chvíli Magistrát hlavního města Prahy s majiteli daných pozemků jedná o výkupu. Otázkou však zůstává, zda jednání o výkupu pozemků nakonec nebudou stavbu dálničního Pražského okruhu dále prodlužovat.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných