Jednička požaduje úplný zákaz elektrokoloběžek v centru

12. 04. 202511:20
Jednička požaduje úplný zákaz elektrokoloběžek v centru
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Koloběžky

Rada první městské části schválila návrh, ve kterém hlavnímu městu doporučí zavedení zón se zákazem provozu elektrokoloběžek. Důvodem jsou bezpečností problémy i veřejný pořádek. Podle opozice jde však o slepou uličku, která nic nevyřeší. Naopak zafungovat by prý mohla chystaná městská vyhláška.

Schválený návrh zakazující provoz elektrokoloběžek na vybraných místech v Praze 1 vychází z usnesení Dopravní komise městské části Praha 1, které vzniklo na základě podnětu radního pro dopravu Vojtěcha Ryvoly (GEN) a zastupitele Josefa Ludvíčka (ODS). Jednička dle informací z tiskové zprávy nyní předpokládá legislativní proces vedený hlavním městem, na jehož základě by byl vydán zákaz vjezdu a pohybu elektrických koloběžek ve vybraných oblastech.

Zákaz by měl být podle radních realizován ve vymezených zónách v centru města, kam by nebylo možné elektrokoloběžkami vjíždět ani je tam odstavovat. Platit by to mělo pro koloběžky sdílené i soukromé. Zóny by měly být značeny dopravní značkou a výjimku by bylo možné udělit pouze na základě individuální žádosti, například rezidentům. Zároveň Jednička požaduje důsledné vymáhání pravidel ze strany městské i státní policie.

Jednička řeší neukázněné parkování i ohrožování chodců

„Denně se na území Prahy 1 potýkáme s neukázněným parkováním elektrokoloběžek, ohrožováním chodců a nelegální jízdou po chodnících. Situace je neúnosná, a proto je na čase říci dost. Jsme připraveni hájit veřejný prostor a bezpečnost našich obyvatel,“ uvedl ve zprávě radní pro dopravu Ryvola.

Praha 1 na nepřijatelnost provozu elektrokoloběžek na svém území upozorňuje dlouhodobě. Už v roce 2023 schválilo zastupitelstvo městské části jednoznačný nesouhlas s provozováním sdílených koloběžek. Jak stojí přímo v usnesení, zastupitelstvo tehdy rozhodlo učinit všechny potřebné kroky za účelem úplného vyloučení nabízení k pronájmu koloběžek s motorovým pohonem na pozemcích ve svěřené správě Městské části Praha 1 a požádat hlavní město Prahu o zákaz nabízení k pronájmu koloběžek s motorovým pohonem na pozemcích ve vlastnictví hlavního města na území Pražské památkové rezervace.

Reakce nepřišla, proto šli radní ještě dál

Konkrétní reakce se však Jednička nedočkala. Právě proto se nyní radní rozhodli jít ještě dál a připravili návrh městské vyhlášky, která by umožnila zavedení úplného zákazu ve vybraných lokalitách. Návrh byl radou schválen a radní Vojtěch Ryvola byl pověřen, aby o vyhlášce zahájil formální jednání s magistrátem.

„Zóna bez koloběžek je dalším krokem k bezpečnému, přehlednému a přívětivému centru města. Jde o reakci na dlouhodobou a oprávněnou nespokojenost obyvatel,“ doplnil ve zprávě Josef Ludvíček, předseda bezpečnostní komise. Návrh vychází ze zkušeností se zákazem vozítek segway, který byl realizován v roce 2016.

Opozice považuje řešení za slepou uličku

Se zákazem ale nesouhlasí opozice. Praha 1 sobě ho na Facebooku dokonce označila za ostudný a neproveditelný. Vede prý pouze do slepé uličky, která nejspíš skončí u soudu. „Radnice chce zopakovat model ze zákazu segwayů. Jenže zapomněla, že e-koloběžku zákon chápe jako jízdní kolo, a to – na rozdíl od segwaye – už dnes na chodníky nesmí. Problémem jsou právě jízdy po chodníku, ale zákaz by nově postihl i jízdu po silnici,“ píše opozice s tím, že nesouhlasí ani se zákazem pro soukromé koloběžky.

Problematiku podrobně rozebral také opoziční zastupitel Filip Lachmann na webu Zelených z Prahy 1. Jak v obsáhlém článku vysvětluje, původní plán spočíval pouze ve vykázání půjčoven z pozemků na území městské části ve vlastnictví hlavního města a Prahy 1. Tedy z ulic, náměstí a některých parků. V praxi by to podle jeho slov znamenalo, že by nedošlo k omezení nabízení elektrokoloběžek tam, kde s nimi nejsou problémy. Pravděpodobně by prý ale ztráta nejlukrativnější části města, kde koloběžky slouží převážně turistům, znamenala odchod globálních půjčoven z Prahy.

„Praha 1 není středem světa, kolem kterého se otáčí veškeré dění. A lidé na vlastních koloběžkách se mohou do historického centra běžně a legálně dopravovat třeba z Prahy 3, nebo jen územím městské části projíždět, žádnou dopravní obsluhou ani zásobováním pak být nemohou. Je také nasnadě, že účelnost takového zákazu s výjimkou pro „rezidenty“ (tedy dopravní obsluhu) nemůže obstát před principy, které sleduje zákon,“ poukazuje v článku Lachmann.

Řešením by mohla být chystaná městská vyhláška

Ačkoli je tedy opozice proti úplnému zákazu koloběžek v centru města, řešení podle ní existuje. Má jím být připravovaná změna městské vyhlášky, kterou v létě roku 2023 odsouhlasilo zastupitelstvo hlavního města a která má zakázat nabízení sdílených koloběžek v centru. Tato nová pravidla by mohla začít platit už za několik týdnů, jak na březnovém zastupitelstvu hlavního města sliboval náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Informovali jsme o tom ZDE.

„Už mám na stole konkrétní návrh, který byl s těmi společnostmi projednáván. Co nevidět je pustíme do schvalovacího kolečka a už za několik týdnů by mohla být nová pravidla. Myslím, že to vyřeší všechny problémy,“ řekl Hřib v odpovědi na interpelaci občana a poprosil všechny Pražany o strpení ještě pár týdnů. To prý proto, aby bylo vše právně neprůstřelné a nedošlo k právním tahanicím s poskytovateli služeb.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných