Jednička řeší dopravní situaci na Václavském náměstí

28. 11. 202317:20
Jednička řeší dopravní situaci na Václavském náměstí
foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Václavské náměstí

V dolní části Václavského náměstí se pohybují těžké zásobovací kamiony, dodávky i autobusy. To se nelíbí vedení Prahy 1, konkrétně radnímu pro dopravu Vojtěchu Ryvolovi (ANO), který ohledně neutěšené situace svolal jednání. Vjezdu nechtěných vozidel má podle něj zabránit například strategicky rozmístěný mobiliář.

Chodníky v dolní části Václavského náměstí nebyly uzpůsobeny těžkým zásobovacím kamionům. Jak na jednání uvedl Vojtěch Ryvola, radní Prahy 1 pro dopravu, řešením by prý bylo například vhodné rozmístění laviček tak, aby velká vozidla neprojela. O dalších závěrech debaty informuje tisková zpráva Prahy 1.

„Chci toto ale nechat na architektech a společnosti IPR a v žádném případě nehodlám zasahovat do jejich činnosti. Byl jsem vyzván, abych oslovil všechny dodavatelské firmy, které mají povolený vjezd na Václavské náměstí, tam ale problém nevězí. Ten se vyskytuje v dodavatelích ze zahraničí, kde těžko lze hledat dohodu,“ vysvětlil radní Ryvola při odborném jednání o rekonstrukci dolní častí našeho největšího náměstí.

Porblémem je křížení s Jindřišskou a Vodičkovou

Současnou situaci náměstí zhodnotili zástupci společnosti Jakub Cigler architekti, které se revitalizaci Václavského náměstí věnuje. Trnem v oku je podle nich zejména křižovatka ulic Jindřišská, Vodičkova a Václavské náměstí, která sice nabízí dostatek prostoru, řidiči ale i tak často hledají správný silniční pruh. To je třeba změnit.

Podle architektů je třeba najít takové opatření, které automobily spolehlivě nasměruje na správnou trasu. V prostoru, který teprve čeká na realizaci tramvajových kolejí, by pak mohl vzniknout takzvaný kurátorovaný prostor, který by hostil například výstavy nebo by na něm byl instalován přenosný mobiliář IPR.

Střední pruh by se mohl dočkat laviček

Jednání se dále dotklo také odpadkových košů. Zejména těch v linii vnitřního stromořadí. Architekti představili návrh, který počítá s osazením středního pruhu mobiliářem, jak navrhoval radní Ryvola, aby byl vodní prvek stoprocentně chráněn proti pojezdu a zároveň aby nové lavičky rozšířily kapacitu místního odpočinkového prostoru.

Projekt však neprezentoval problematiku příjezdu k fasádám. Jak informovali architekti, přehrazení tohoto prostoru formou sloupků nebo truhlíků totiž není ideální. Automobily by tak jezdily mezi stromy. Problém ale nebude umístit tam jakýkoli mobiliář s podmínkou, že prostor pro vjezdy do domů zůstane volný.

„Pozval jsem architekty a IPR proto, aby tam zásobovací automobily nevjížděly, ale aby zároveň prostor pro vjezdy do domů zůstal,“ vysvětlil Vojtěch Ryvola.

Řešením by bylo dopravní značení

Řešení prezentoval také ředitel Městské policie Praha 1 Miroslav Stejskal. Ten navrhl osadit dotčenou část komunikace dopravní značkou. Část příjezdového pásu se dá podle jeho názoru vyhradit jako místo pro zásobování tak, aby zásobovací automobil nemohl stát nikde jinde. Dohled nad dodržováním omezení by pak připadl městským strážníkům.

Všichni přítomní se nakonec shodli, že přijít s ideálním řešením je potřeba co nejdříve. Pěší zóna na Václavském náměstí totiž zatím pěší zónu příliš nepřipomíná. Zástupci architektonické společnosti proto byli požádání, aby zjistili, zda je možné mechanicky oddělit pojezd a aby navrhli možný mobiliář. Navržený projekt této úpravy zákazu vjezdu by pak byl předán silničně-správnímu úřadu a následně TSK.

Doprava v centru je problém

Jednička se problematice dopravy věnuje pravidelně. Jedné z kontrolních akcí jsme byly svědky. Kromě Václavského náměstí je problematickou zónou také náměstí Republiky, Nerudova ulice, okolí Prašné brány nebo Rytířská ulice. Všechny jsou pod drobnohledem jedničkové radnice, která se snaží řidiče na přestupky v těchto místech pravidelně upozorňovat.

Názor radního pro dopravu první městské části je takový, že pro velké množství řidičů funguje pěší zóna jako normální silnice. „Češi si dovolí tady doma v Praze věci, které by si v životě v zahraničí nedovolili, takže tolik aut, které začínají jezdit po pěší zóně, to je šílené,“ uvedl tehdy pro naši redakci Vojtěch Ryvola.

I vjezd na Václavské náměstí byl předmětem již předchozích kontrol: „Ještě málo lidí ví, že zásobování na Můstku může do devíti hodin ráno a na horní části Václavského náměstí do desíti hodin, jezdit každý, kdo chce. Ale po uvedených časem pouze zásobovací auta, která mají povolení z odboru dopravy Praha 1. Někde můžete stát patnáct, někde 30 minut. Já bych na Praze 1 uživil pět, šest, sedm odtahových služeb, které by nedělaly nic jiného, než odtahovaly ze zásobování, ale někde se začít musí. Zásadní je změnit chování a myšlení řidičů a zásobovačů. Přijde mi, že v rámci dopravy, zvláště na Praze 1, pokračuje ten Klondike z devadesátých let pořád dál,“ uzavřel v létě pro redakci PrahaIN.cz svoji zkušenost z Václavského náměstí radní pro dopravu Prahy 1.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných