Jeďte taxíkem, nabádá nová aplikace pro pražskou MHD

31. 01. 202412:21
Jeďte taxíkem, nabádá nová aplikace pro pražskou MHD
foto: Vít Hassan, PrahaIN.cz/Metro v Praze, ilustrační foto

Revoluční vyhledávač nové generace v mobilní aplikaci PID Lítačka slouží ke kompletnímu odbavení a cestování po Praze a Středočeském kraji. Technologie kombinuje městskou a veřejnou dopravu, vlaky, chůzi, ale i taxi, sdílená a vlastní auta nebo kola.

Vyhledávač má podle tiskové zprávy magistrátu přispět k plynulejší dopravě a snížit environmentální zátěž osobní dopravy. Jako jediná mobilní aplikace tak PID Lítačka slibuje naplánovat trasu v Praze a Středočeském kraji od A až do Z, včetně nákupu jízdenek nebo parkování.

„Vyhledávač spojení nové generace v aplikaci PID Lítačka představuje revoluci v pražské dopravě. Umožní zcela nové kombinace způsobů pohybu po městě propojených do jedné trasy, které ocení všichni cestující, chodci a cyklisté v rámci úspory času,“ uvedl k vyhledávači spojení nové generace pražský náměstek pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

Výhodou je kombinování různých dopravních módů

Výhodou oproti ostatním vyhledávačům je právě možnost kombinace jednotlivých dopravních módů. „Nový vyhledávač představuje přelomové technické řešení, protože dokáže integrovat data od vícero soukromých poskytovatelů služeb, která běží na naší datové platformě Golemio a jsou využívána pro aplikaci PID Lítačka. Necelý týden po postupném nasazování nové funkcionality vidíme, že již 13 procent uživatelů mobilní aplikace PID Lítačka vyhledávač nové generace používá, a to jsme teprve na začátku," vysvětlil Benedikt Kotmel, předseda představenstva společnosti OICT, která má provoz a rozvoj mobilní aplikace PID Lítačka na starosti.

Modelová cesta přes celé město

Novinku jsme chtěli sami vyzkoušet na modelové cestě. Rozhodli jsme se cestovat téměř přes celé město. Ze stanice Halenkovská na Zličíně až na nádraží v Horních Počernicích. Odjezd jsme nastavili na sobotu 27. ledna v 10:00 hodin ráno. Pro plánování trasy jsme zvolili porovnání dvou nejpoužívanějších aplikací: PID Lítačka a IDOS.

cestaVýsledky pro cestu Halenkovská - Nádraží Horní Počernice. PID Lítačka vlevo, IDOS vpravo. Zdroj: redakce PrahaIN.cz

V aplikaci Lítačka jsme v rámci rozšířeného hledání povolili sdílená kola, sdílené automobily a taxi. Jako první se nám zobrazila cesta trvající 1 hodinu a 3 minuty. Měli jsme v 10:03 nasednout na autobus číslo 306 a svézt se dvě zastávky na Zličín. Odtud metrem do Hloubětína a zde si na devítiminutovou cestu do cíle vzít Liftago za zhruba 256 korun. V cíli bychom tak byli v 11:06.

Jen o něco delší by pak byla podle aplikace cesta, při které bychom z Hrozenkovské došli do ulice Vratičova a využili službu Car4Way. Za 120 korun bychom sdíleným autem absolvovali 12minutovou cestu na parkoviště v ulici Bucharova, tři minuty pěšky od stanice metra B Nové Butovice. Z metra jsme měli vystoupit na Náměstí republiky, dojít na Masarykovo nádraží a odtud využít vlak linky S2 s odjezdem v 10:50. Do Horních Počernic bychom dojeli v 11:07.

Bez aut byla až třetí možnost

Třetí možnost byla v aplikaci označena štítkem nejlevnější. Nevyužívala totiž žádnou placenou službu nad rámec klasické jízdenky na MHD. Šlo vlastně o kombinaci obou předchozích variant. Autobusem 306 jsme měli dojet na Zličín, odtud metrem na Náměstí Republiky a vlakem S2 do Horních Počernic. Nejlevnější cesta, která by zároveň trvala i zhruba stejně dlouho, se nám tak zobrazila až jako třetí v pořadí.

Aplikace IDOS nám po zadání stejné výchozí stanice, času odjezdu i cílové destinace jako první vyhodila úplně stejnou cestu. Tedy bus 306, metro B a vlak z Masarykova nádraží. Zde označen jako Os 5821. V tomto případě tak pro nás nezahrnutí dalších placených způsobů dopravy znamenalo úsporu peněz i času při vyhledávání vhodných spojů.

Druhá zkouška, tentokrát po centru

Rozhodli jsme se ještě pro jednu testovací jízdu. Tentokrát krátkou a to mezi zastávkami Biskupcova na Žižkově a Křižíkova v Karlíně. Odjezd měl být v pondělí 29. ledna ve 12:00.

cestaVýsledky pro cestu Biskupcova - Křižíkova. PID Lítačka vlevo, IDOS vpravo. Zdroj: redakce PrahaIN.cz

Parametry jsme ponechali stejné. PID Lítačka nám jako první, nejrychlejší možnost, vyhodnotila vzít si Liftago za asi 175 korun. V cíli bychom byli asi za 10 minut. Druhá varianta nabídla autobus číslo 133 s odjezdem ve 12:00. Z něj jsme měli vystoupit na Tachovském náměstí a do cíle dojít pěšky Žižkovským tunelem. Při nastavení chůze na normální rychlost nám měla celá cesta zabrat 16 minut.

Třetí v pořadí byla možnost nabízející cestu nejprve tramvají číslo 19 ve 12:03 z Biskupcovi na Palmovku a odtud metrem B na Křižíkovu. I tato cesta nám měla zabrat 16 minut.

Aplikace IDOS naopak nabídla vlastně jen jednu variantu, a to právě kombinaci tramvaje a metra B.

Náměstek pro dopravu ohledně „zvláštního” řazení mlčí

Z našeho malého testu tedy vyplývá, že kombinování různých druhů dopravy v Lítačce funguje. Ne vždy je ale k užitku. V některých případech totiž odsouvá na nižší příčky ty možnosti, které jsou levnější a časově vlastně stejně náročné. 

Vzhledem k tomu, že dlouhodobě politická reprezentace prezentuje snahu o snížení automobilové dopravy ve městě a naopak větší využití MHD, bychom čekali, že se na prvním místě vždy objeví trasa bez použití automobilů, teprve poté budou nabízeny trasy, kde uživatel aplikace použije automobil, a to ať sdílený, taxi nebo svůj vlastní.

Proč tomu tak je a proč aplikace pražské MHD odkazuje cestující přednostně na automobilovou dopravu, jsme se zeptali na příslušných místech. Oslovili jsme náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba i radního pro ICT, Smart City, vědu a výzkum Daniela Mazura (Piráti), oba bez odezvy.

Na naše dotazy nereagoval ani spolek AutoMat, který se věnuje rozvoji udržitelné dopravy a dohlíží na zodpovědné a obecně prospěšné jednání městských politiků a úřadů.

Vyhledávač počítá parametry tak, jak si je cestující zadá

Jediný, kdo se pokusil nám situaci objasnit, byl tiskový mluvčí Operátora ICT Vladimír Antonin Bláha. Ten hned na úvod uvedl, že aplikace PID Lítačka je nástroj pro kompletní naplánování trasy a v maximální míře zohledňuje přání a preference jednotlivých cestujících co nejvíce na míru.

Vyhledávač podle jeho vyjádření počítá parametry trasy tak, jak si je cestující zadá. Pokud se tedy nechce pohybovat autem, nezadá si ho jako jeden z vyhledávacích módů. Ty může vybrat hned v prvním kroku, anebo i později prostřednictvím filtru dopravních módů.

„Co se týče pořadí dopravních prostředků, které vyhledávač nabízí, jde opět o objektivní skutečnost, která vychází z parametrů jednotlivých tras a jejich srovnání mezi sebou. Vyhledávač nabídne několik výsledků a je jen na cestujícím samotném, kterou z nich si vybere. Řazení tras můžete nechat na aplikaci a zvolit Doporučené řazení, nebo si je nechat seřadit podle ceny, času stráveného na cestě a a podobně,“ doplnil Bláha.

Řešením je vypnout auta úplně

My jsme měli v rámci zkoušky zvolenou právě možnost doporučeného řazení, která se nám zobrazovala defaultně. I v případě dalších desítek testů potencionálních dopravních spojení se doprava sdílenými auty či taxíkem zobrazovala vždy mezi prvními třemi možnostmi.

Jediným řešením se tak jeví nedávat vyhledávači automobilovou dopravu vůbec na výběr. To ale zase kontrastuje s faktem, že chloubou nového vyhledávání má být právě kombinace dopravních módů a spolupráce s provozovateli sdílených automobilů a poskytovateli taxi služeb.

Na vyhledávači se ještě pracuje, plné využití se očekává od jara

Na vyhledávači se navíc podle slov Vladimíra Antonina Bláhy OICT stále pracuje. „Jsme proto rádi za jakoukoliv uživatelskou zpětnou vazbu, kterou se v maximální možné míře snažíme zapracovávat. Očekáváme, že vyhledávač tras nové generace v mobilní aplikaci PID Lítačka uživatelé naplno využijí od jarních měsíců, kdy budou moci více využívat vlastní či sdílená kola pro cesty nejen po Praze,“ uzavřel tiskový mluvčí.

Líbí se nám ale funkce, která při cestování počítá s chůzí, a to nejen při přestupech. Využití Žižkovského tunelu je toho jasným důkazem.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných