foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Vlak Českých drah, ilustrační foto
Současně se zavedením nového jízdního řádu pro rok 2025 upraví České dráhy své kilometrické tarify. Od 15. prosince si dospělí na kratší vzdálenosti připlatí 1 až 5 korun. Úprava tarifu reflektuje inflaci a zvyšování nákladů za uplynulých 12 měsíců. Národní dopravce na výnosech z osobní dopravy za první pololetí letošního roku získal 16 miliard korun.
O zvyšování jízdného informovaly České dráhy v tiskové zprávě. Podle té budou kilometrické tarify a z nich odvozené nabídky zvýšeny zhruba o 4,9 procent. Nové tarify začnou platit od 15. prosince, jízdenky za současné ceny tak bude možné zakoupit do 14. prosince, včetně předprodeje na následujících 60 dní.
Národní dopravce se v rámci ekologie a digitalizace zaměří na zákazníky s virtuální In Kartou. Pro ty, kdo využívají virtuální In Kartu v mobilním telefonu anebo síťové jízdenky IN 100 a IN Business se proto cena zákaznických aplikací nezmění. Dojde ale k navýšení cen některých aplikací na plastové In Kartě. Zpravidla o 100 korun u aplikací s jednoletou platností a o 200 korun s tříletou platností. Ceny aplikací na plastové In Kartě se měnily naposledy v prosinci 2022.
První třídou nově za 1.190 korun měsíčně
Upraveny budou také časové doplatky do 1. třídy a ceny síťových vnitrostátních jízdenek. Půjde o první navýšení cen od prosince 2021, respektive 2022. Cena měsíčního doplatku do 1. třídy se zvýší z 990 korun na 1.190 korun, cena celostátní Skupinové víkendové jízdenky pro až 5 osob se zvedne ze současných 899 na 999 korun a cena celodenní síťové jízdenky využitelné v jakýkoli den v roce bude nově 799 korun oproti původním 699 korunám. Stejné ceny zůstanou u nabídek, jejichž ceny se v uplynulém období už upravovaly, například u Jízdenky na léto.
Konkrétně se například cena jízdenky na vzdálenost 10 kilometrů navýší o 1 korunu. Ze současných 34 korun na 35 korun. U vzdálenosti 45 kilometrů už bude navýšení o 5 korun. Ze 101 korun na 106 korun. V případě cesty dlouhé 100 kilometrů si už cestující připlatí 11 korun. Z původních 205 se totiž cena zvýší na 216 korun. Tyto ceny se vztahují na základní jízdné bez jakýchkoli slev.
Cena bude i nadále reflektovat konkrétní poptávku a spoj
Stále však bude platit pravidlo „čím dříve koupíte, tím levněji pojedete“. České dráhy budou i nadále zejména v případě vnitrostátních vázaných jízdenek a mezinárodních včasných jízdenek reagovat na konkrétní poptávku, časové polohy vybraného vlaku a další tržní podmínky. Aktuální cena bude ve chvíli prodeje vždy zveřejněna v e-shopu dopravce, stejně jako tomu bylo doposud.
Špatná zpráva pak přichází pro rodiče a doprovod hendikepovaných osob. V souvislosti se změnou Cenového výměru Ministerstva financí a státní regulace slev bude zrušena bezplatná přeprava dětí do 6 let a průvodců osob s průkazem ZTP/P ve vozech 1. třídy. Od 15. prosince tak budou i malé děti v 1. třídě cestovat za plnou cenu, pokud neuplatní některou z komerčních slev Českých drah.
V souvislosti s novým jízdním řádem dojde také k dalším dílčím úpravám Smluvních přepravních podmínek a tarifu Českých drah. Nové znění bude ještě před zahájením platnosti publikováno například na webu Českých drah v sekci Čím se řídíme.
Psali jsme
Extrémní srážky poškodily trať lanové dráhy na Petřín natolik, že bez nákladné opravy ji Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) nemůže bezpečně…
Vlakem už letos jelo přes 82 milionů cestujících
Na malé zisky si však dopravce stěžovat nemůže. V prvním pololetí roku 2024 dosáhla skupina České dráhy zisku před zdaněním 694 milionů korun. Meziročně tak tržby narostly o více než 1 miliardu korun. Hlavní podíl má podle tiskové zprávy segment osobní dopravy, který rostl díky zvyšujícímu se počtu přepravených cestujících. Bylo jich téměř 82 milionů, o 2,5 milionu více než ve stejném období loňského roku.
„U přepravených cestujících evidujeme meziročně tříprocentní nárůst. Dnes a denně se tak potvrzuje, že modernizace našeho vozidlového parku i služeb přivádí do vlaků stále více zákazníků, kteří nás volí jako dopravce jak na vnitrostátních, tak na mezinárodních linkách. Nárůst cestujících se pozitivně projevil i na výnosech z osobní přepravy, které dosáhly 16 miliard korun. Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to nárůst o 1,6 miliardy korun,“ uvedl ve zprávě předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Od 15. prosince pohodlněji k Baltu
Největší novinkou jízdního řádu Českých drah pro příští rok bude přímé spojení Prahy s polskou Gdyní, takzvaný Baltic express. Nabídne nejen pohodlnější spojení k Baltskému moři, ale i rychlejší cestu do dalších polských měst. O chystaných změnách jsme již dříve informovali ZDE.
Na největší plánované změny vlaků v rámci Pražské integrované dopravy (PID) upozornila organizace již dříve na Facebooku. Zmínila například novou linku S61, která by měla jezdit mezi Vršovicemi, Hlavním nádražím, Běchovicemi a Úvaly. Nové spěšné vlaky s označením R49 pak vyjedou na trasu Praha – Benešov – Tábor. Změnit by se měl dále koncept dopravy na trati mezi Prahou, Kolínem a Kutnou Horou a posílení by se měla dočkat také linka mezi Prahou a Lysou nad Labem.
Nový jízdní řád počítá s nasazením desítek nových vlaků RegioPanter a RegioFox, které nabídnou pohodlnější cestování na regionálních linkách po celé republice. Díky moderním, klimatizovaným a bezbariérovým vlakům s wifi připojením, zásuvkami či USB konektory se České dráhy snaží neustále zvyšovat kvalitu cestování vlakem.