Jízdenky na vlak zdraží asi o 5 procent

28. 09. 202414:40
Jízdenky na vlak zdraží asi o 5 procent
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Vlak Českých drah, ilustrační foto

Současně se zavedením nového jízdního řádu pro rok 2025 upraví České dráhy své kilometrické tarify. Od 15. prosince si dospělí na kratší vzdálenosti připlatí 1 až 5 korun. Úprava tarifu reflektuje inflaci a zvyšování nákladů za uplynulých 12 měsíců. Národní dopravce na výnosech z osobní dopravy za první pololetí letošního roku získal 16 miliard korun.

O zvyšování jízdného informovaly České dráhy v tiskové zprávě. Podle té budou kilometrické tarify a z nich odvozené nabídky zvýšeny zhruba o 4,9 procent. Nové tarify začnou platit od 15. prosince, jízdenky za současné ceny tak bude možné zakoupit do 14. prosince, včetně předprodeje na následujících 60 dní.

Národní dopravce se v rámci ekologie a digitalizace zaměří na zákazníky s virtuální In Kartou. Pro ty, kdo využívají virtuální In Kartu v mobilním telefonu anebo síťové jízdenky IN 100 a IN Business se proto cena zákaznických aplikací nezmění. Dojde ale k navýšení cen některých aplikací na plastové In Kartě. Zpravidla o 100 korun u aplikací s jednoletou platností a o 200 korun s tříletou platností. Ceny aplikací na plastové In Kartě se měnily naposledy v prosinci 2022.

První třídou nově za 1.190 korun měsíčně

Upraveny budou také časové doplatky do 1. třídy a ceny síťových vnitrostátních jízdenek. Půjde o první navýšení cen od prosince 2021, respektive 2022. Cena měsíčního doplatku do 1. třídy se zvýší z 990 korun na 1.190 korun, cena celostátní Skupinové víkendové jízdenky pro až 5 osob se zvedne ze současných 899 na 999 korun a cena celodenní síťové jízdenky využitelné v jakýkoli den v roce bude nově 799 korun oproti původním 699 korunám. Stejné ceny zůstanou u nabídek, jejichž ceny se v uplynulém období už upravovaly, například u Jízdenky na léto.

Konkrétně se například cena jízdenky na vzdálenost 10 kilometrů navýší o 1 korunu. Ze současných 34 korun na 35 korun. U vzdálenosti 45 kilometrů už bude navýšení o 5 korun. Ze 101 korun na 106 korun. V případě cesty dlouhé 100 kilometrů si už cestující připlatí 11 korun. Z původních 205 se totiž cena zvýší na 216 korun. Tyto ceny se vztahují na základní jízdné bez jakýchkoli slev.

Cena bude i nadále reflektovat konkrétní poptávku a spoj

Stále však bude platit pravidlo „čím dříve koupíte, tím levněji pojedete“. České dráhy budou i nadále zejména v případě vnitrostátních vázaných jízdenek a mezinárodních včasných jízdenek reagovat na konkrétní poptávku, časové polohy vybraného vlaku a další tržní podmínky. Aktuální cena bude ve chvíli prodeje vždy zveřejněna v e-shopu dopravce, stejně jako tomu bylo doposud.

Špatná zpráva pak přichází pro rodiče a doprovod hendikepovaných osob. V souvislosti se změnou Cenového výměru Ministerstva financí a státní regulace slev bude zrušena bezplatná přeprava dětí do 6 let a průvodců osob s průkazem ZTP/P ve vozech 1. třídy. Od 15. prosince tak budou i malé děti v 1. třídě cestovat za plnou cenu, pokud neuplatní některou z komerčních slev Českých drah.

V souvislosti s novým jízdním řádem dojde také k dalším dílčím úpravám Smluvních přepravních podmínek a tarifu Českých drah. Nové znění bude ještě před zahájením platnosti publikováno například na webu Českých drah v sekci Čím se řídíme.

Vlakem už letos jelo přes 82 milionů cestujících

Na malé zisky si však dopravce stěžovat nemůže. V prvním pololetí roku 2024 dosáhla skupina České dráhy zisku před zdaněním 694 milionů korun. Meziročně tak tržby narostly o více než 1 miliardu korun. Hlavní podíl má podle tiskové zprávy segment osobní dopravy, který rostl díky zvyšujícímu se počtu přepravených cestujících. Bylo jich téměř 82 milionů, o 2,5 milionu více než ve stejném období loňského roku.

„U přepravených cestujících evidujeme meziročně tříprocentní nárůst. Dnes a denně se tak potvrzuje, že modernizace našeho vozidlového parku i služeb přivádí do vlaků stále více zákazníků, kteří nás volí jako dopravce jak na vnitrostátních, tak na mezinárodních linkách. Nárůst cestujících se pozitivně projevil i na výnosech z osobní přepravy, které dosáhly 16 miliard korun. Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to nárůst o 1,6 miliardy korun,“ uvedl ve zprávě předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Od 15. prosince pohodlněji k Baltu

Největší novinkou jízdního řádu Českých drah pro příští rok bude přímé spojení Prahy s polskou Gdyní, takzvaný Baltic express. Nabídne nejen pohodlnější spojení k Baltskému moři, ale i rychlejší cestu do dalších polských měst. O chystaných změnách jsme již dříve informovali ZDE.

Na největší plánované změny vlaků v rámci Pražské integrované dopravy (PID) upozornila organizace již dříve na Facebooku. Zmínila například novou linku S61, která by měla jezdit mezi Vršovicemi, Hlavním nádražím, Běchovicemi a Úvaly. Nové spěšné vlaky s označením R49 pak vyjedou na trasu Praha – Benešov – Tábor. Změnit by se měl dále koncept dopravy na trati mezi Prahou, Kolínem a Kutnou Horou a posílení by se měla dočkat také linka mezi Prahou a Lysou nad Labem.

Nový jízdní řád počítá s nasazením desítek nových vlaků RegioPanter a RegioFox, které nabídnou pohodlnější cestování na regionálních linkách po celé republice. Díky moderním, klimatizovaným a bezbariérovým vlakům s wifi připojením, zásuvkami či USB konektory se České dráhy snaží neustále zvyšovat kvalitu cestování vlakem.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných