foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Parkoviště, ilustrační foto
Podle platformy Data.Praha, která shromažďuje informace od mobilních operátorů, do Prahy denně přijíždí zhruba 200 tisíc lidí ze Středočeského kraje. Okraje Prahy sice disponují záchytnými parkovišti, ta jsou ale velmi často plná.
Uvnitř Prahy mezi jednotlivými městskými částmi cestuje podle zveřejněných dat 600 tisíc osob, dalších 200 tisíc do Prahy přijíždí ze Středočeského kraje. A to buď vlakem, autobusem nebo vozem. V případě, že mají v zaměstnání možnost parkování, většinou dojedou až tam, pokud nemají, automobily nechají buď na záchytných parkovištích na okraji Prahy, nebo u nádraží přímo ve Středočeském kraji.
Někteří Středočeši si ale často stěžují na nedostatečné kapacity parkovacích míst u vlakových zastávek, pokud přijedou v nejfrekventovanějším čase, což je většinou okolo sedmé hodiny ranní, místo už vůbec nemají, a tak občas postaví auto takzvaně na „čuňátko” a nezbývá jim než doufat, že bude odpoledne stát na svém místě a bude nepoškozené.
P+R parkoviště jako ideální volba
Ideální možností jsou záchytná P+R parkoviště, která jsou na okraji Prahy a nabízí snadný přístup k MHD. Většinou jsou přímo u metra. I tady je ale v některých případech složité najít místo, kapacity jsou nedostačující.
Psali jsme
Dopravní podnik v srpnu letošního roku zastavil na popud magistrátu projekt nové stanice metra Depo Zličín. Podle zastupitelů by totiž stanice…
Své o tom ví Praha 11, která řeší problémy s parkováním dennodenně. Téma se probírá mimo jiné na téměř každém zasedání pražského zastupitelstva. Na jednom z posledních se vyjádřil zastupitel SPD Milan Urban takto: „Na okraji Prahy se vesele staví, ať už Jesenice či Kocanda. Realita je taková, že v tomto směru stále narůstajícího příjezdu osobní automobilové dopravy z jihu do Prahy je pouze P+R na Chodově v rámci obchodního centra. A to už je v devět hodin naprosto plné, někdy i v osm hodin je všechno naprosto plné,“ zmínil Urban.
Stejná situace je prý také na Opatově, jak jsme byli upozorněni, tam je k dispozici 208 parkovacích míst. Parkoviště se ale během rána velmi rychle zaplní a kolem deváté je zcela plno. „Parkování tam stojí padesát korun na den, což je super, ale když tam nezaparkuju, tak je mi to k ničemu. Třikrát týdně dojíždím z Průhonic do Prahy kolem poledne, že na Opatově zaparkuji, se mi stane tak jednou, maximálně dvakrát. Jinak je plno a musím automobilem až do centra,“ napsal redakci čtenář. Cesta se mu díky špatné dopravní situaci prodlouží, ale i prodraží, protože musí platit za parkování v centru.
Stavba má více než dva roky zpoždění
Praha 11 problém vnímá a přiznává, že parkování je jednou z věcí, na kterou si občané často stěžují.
„Jako všechna pražská sídliště bojujeme s nedostatkem parkovacích míst, v případě Jižního Města se jedná o deficit v jednotkách tisíc. Je to jedna z věcí, která tíží obyvatele Jižního Města. Tuto situaci bude řešit P+R Opatov, jehož realizace se blíží,“ přiblížila redakci Alžběta Plocová, tisková mluvčí Prahy 11.
U stanice metra má totiž vyrůst další záchytné parkoviště, které má pojmout 496 automobilů. To mělo být hotové v polovině letošního roku, předchozí tendr se však musel zrušit kvůli rozhodnutí antimonopolního úřadu a výstavba se tak o více než dva roky posouvá. Praha nový tendr teprve vypíše.
Jak dodává Plocová, hlavní město Praha předpokládá jeho dokončení na konci roku 2026.
Nejde ale jen o Prahu 11. Totožná je situace například na Černém Mostě či Zličíně. V garážích na Černém Mostě, které pojmou 858 automobilů, je plno téměř neustále. Na parkovišti na Zličíně zaparkuje 150 automobilů, i zde ale v systému, který ukazuje volná místa, často svítí červená nula.