foto: Markéta Šálková, PrahaIn.cz/Autovraky, ilustrační foto
Kolik let má vaše auto? Pokud si odpovíte, že více než 10, nebudete se řadit k výjimkám. Právě naopak. Vozový park neustále stárne. Jsme opravdu vrakovištěm Evropy?
Stáří vozového parku v České republice už od roku 2011 sleduje Svaz dovozců automobilů (SDA) a statistiky pravidelně zveřejňuje na svých webových stránkách. Z uveřejněných dat lze vyčíst, že se průměrné stáří automobilů na českých silnicích kontinuálně zvyšuje.
Za poslední dva roky stouplo stáří vozů na českých silnicích o více než půl roku na 15,5 roku. Auta v Praze jsou o rok a půl mladší a celoevropský průměr je 11,5 roku
Hlavním důvodem tohoto nepříznivého stavu je mimo jiné také zahraniční import ojetých vozů starších 10 let. Naopak významný omlazující efekt způsobuje pravidelná obnova firemních flotil, ke které dochází průměrně každých 6 let.
Na rychlosti obměny vozového parku firem se stále častěji podílejí i operativní leasingy, jejichž obliba neustále roste.

Poměrně dobrý obrázek o stavu vozového parku v metropoli nám dá procházka po ulicích. Foto Patrik Pašek, PrahaIN.cz
Čím jezdíme nejčastěji v Praze?
S dotazem na stav vozového parku v metropoli jsme se obrátili na Svaz dovozců automobilů a z poskytnutých dat vyplynulo, že na začátku posledního kvartálu loňského roku bylo průměrné vozidlo v Praze staré 14 let. Zajímavé také je, že stáří poměrně závisí na konkrétní značce automobilu.
Nejmladší vozy jsou značky Hyundai. Jejich průměrné stáří je 6,5 roku. Na druhém místě jsou vozy značky Toyota, u kterých průměrný věk dosahuje hodnoty necelých 9 let.
Na opačném konci jsou vozy značek Opel, Renault a Ford, jejíž průměrné stáří přesahuje 15 let.
Tuzemská automobilka Škoda je v pomyslné tabulce zhruba na středu. Stáří vozů z Mladé Boleslavi dosahuje dle posledních údajů průměrného věku 13 a půl roku.
Co se týká luxusnějších značek, vozy BMW a Mercedes-Benz dosahují průměrného stáří kolem 11 let.
Psali jsme
Praha se dlouhodobě potýká s nadměrným zatížením svých komunikací tranzitní nákladní dopravou v lokalitách některých rezidenčních čtvrtí.…
Česko nepatří mezi nejhorší. Nemáme se ale čím chlubit
V žebříčku evropských zemí zůstává Česko, i přes zvýšení průměrného stáří, na pátém nejhorším místě.
Starší auta najdete pouze v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě, kde stáří vozů překračuje 16 let. Konkrétně v Litvě je dle dostupných dat z ledna 2021 průměrné stáří vozového parku 16,8 roku.
Nejnovější auta pak najdete na silnicích v Lucembursku (6,5 roku) a Rakousku (8,3 roku).

Šeď a nuda? Ne, konzervativnost. Foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz
Konzervativní jsme i v barvách
V Evropě je na vzestupu šedá. Stala se druhou nejprodávanější barvou hned po bílé. U nás jsme ale o něco konzervativnější.
Podle údajů Svazu dovozců automobilů byly loni nejčastěji registrovanými odstíny v ČR bílá (28,9 procenta), šedá (24,28 procenta) a modrá (14,24 procenta).
Výrazně největší podíl bílých poprvé zaregistrovaných vozidel uvádějí statistiky u značek Škoda, Dacia, Hyundai, Kia, Renault či Seat. Uvedené značky si ve velkém pořizují podnikající subjekty. Bílá barva je ideálním podkladem pro následné provádění polepů firemními nápisy, navíc se dá zpravidla pořídit bez příplatku.
Naopak černá tradičně bývá symbolem luxusu, nepřekvapí tak, že měla výrazný podíl u nových vozů Audi, BMW, Jeep, Porsche a Mercedes-Benz. Šedou jako jedničku zvolili noví majitelé značky Ford.
Psali jsme
REPORTÁŽ Mezi nejnavštěvovanější expozice Národního technického muzea v Praze patří jednoznačně historie dopravy, nacházející se v takzvané…
Psali jsme
Po krátké zimní přestávce pokračují stavební práce na Strakonické ulici. Směrem do centra bude rozšířena ze dvou na tři jízdní…