foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Vlak; ilustrační foto
Od 1. února bude spuštěn ve Vendryni u Třince automatizovaný systém zaznamenávající přestupky řidičů při vjezdu na železniční přejezd při zapnuté výstražné signalizaci. Po vyhodnocení výsledků zkušebního provozu se má kamerový systém rozšiřovat i na další přejezdy. Přestože Správa železnic investovala loni do modernizace přejezdů nejvíce prostředků v historii, došlo na nich během loňského roku při nehodách ke 37 úmrtím, což představuje meziroční nárůst o 28 procent.
V tiskové zprávě na webových stránkách Policie ČR se uvádí, že technické řešení připravila Správa železnic v rámci pilotního projektu ve spolupráci s Ředitelstvím služby dopravní policie a Magistrátem města Třince. Na uvedeném železničním přejezdu úspěšně proběhl v loňském roce zkušební provoz a jeho ostré nasazení v lednu schválila Policie ČR i Ministerstvo dopravy.
Na přejezdu přes koridorovou trať ve Vendryni dochází ze strany řidičů k častému nerespektování výstražné signalizace, a proto ho Správa železnic zahrnula mezi vytipované lokality, kde mají na jejich chování dohlížet inteligentní kamery. Zvolené řešení bude umožňovat bez obsluhy spolehlivě zaznamenávat a následně vyhodnocovat informace o přestupcích nebo trestných činech.
Za projetí přejezdu 7 bodů a 5 tisíc pokuty
Po spuštění světelné výstrahy dává systém řidiči přiměřenou dobu na jeho bezpečnou reakci a následně zaznamenávají kamery u přejezdu průjezd každého vozidla. Dokumentace o přestupku se dostává přes Centrální místo služeb na servery policie. Použitý software data automaticky roztřídí a v případě přestupků vozidel do 3,5 tuny postoupí příslušné obci s rozšířenou působností, která bude vymáhat pokutu. Finanční prostředky z vybraných pokut putují do jejich rozpočtů.
„Pro řidiče takový přestupek na železničním přejezdu znamená záznam 7 bodů do jeho bodového hodnocení, vedle toho mu hrozí také pokuta až 5 000 korun a zákaz řízení motorových vozidel až na šest měsíců,“ upozorňuje plukovník Jiří Zlý, ředitel služby dopravní policie.
Finanční prostředky z výběru pokut poputují do rozpočtů obcí, které příslušnou agendu vyřizují. Porušení zákona v případě vozidla nad 3,5 tuny připadne automaticky k řešení dopravnímu inspektorátu Policie ČR, neboť se jedná o trestný čin.
Psali jsme
K tvrdému střetu osobního vlaku s dodávkou došlo na přejezdu mezi obcemi Nová Ves a Jiřice na Mělnicku. Z trojice cestujících v dodávce byli…
Přiměřená doba na bezpečnou reakci je pět vteřin
Redakce PrahaIN.cz se zajímala o dobu, kterou může řidič využít pro opuštění přejezdu v případě, že se světelná signalizace spustí v momentě, kdy ho projíždí, případně se k němu těsně přiblíží a rychlé zastavení vozidla vyhodnotí jako nebezpečný manévr.
„Systém počítá se situacemi, kdy nelze v provozu bezpečně dupnout na brzdu a vozidlo musí přes přejezd projet, proto se na začátku počítá s dobou do pěti vteřin, kdy zařízení nesnímá projíždějící vozidlo. Po dohodě s policií se tak po tuto dobu projetí přejezdu jako přestupek nezaznamenává,“ uvedl pro PrahaIN.cz tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda a dodal, že pokud svítí výstražné světlo, řidič by samozřejmě neměl na přejezd vůbec vjíždět.
Rychlost na železničním přejezdu
Podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, je maximální rychlost na přejezdu a 50 metrů před ním stanovena na třicet kilometrů v hodině, v případě přejezdů vybavených světelnou signalizací s přerušovaným bílým světlem může povolená rychlost v uvedených případech dosahovat nejvýše padesáti kilometrů v hodině.
Na železničním přejezdu je zakázáno předjíždět, otáčet se a couvat.
Správa železnic loni zmodernizovala nejvíce přejezdů v historii
Podle údajů, které zveřejnila Správa železnic, se loni podařilo zrekonstruovat celkem 233 přejezdů a investice do jejich rekonstrukce dosáhly výše 3,1 miliardy.
Celkový počet přejezdů v Česku dosahuje počtu 7 646, z toho je 4 269 vybaveno zabezpečovacím zařízením a 3 377 zabezpečeno výstražnými kříži.
„Posilování bezpečnosti na přejezdech má pozitivní dopady jak na železniční, tak i silniční provoz. Jde o jednu z našich hlavních priorit, ve které nehodláme polevit ani v dalších letech. Výstražné kříže nahrazujeme světelným zabezpečovacím zařízením, instalujeme závory,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Nehody na železničních přejezdech v roce 2022
V loňském roce došlo podle údajů zveřejněných Drážní inspekcí k nárůstu počtu mimořádných událostí na přejezdech. Bylo evidováno celkem 166 střetnutí, což je o šest případů více než v roce 2021.
I když počet těchto nehod byl meziročně o necelá 4 procenta větší, tak celkový počet usmrcených osob vzrostl o téměř 28 procent na třicet sedm obětí. Počet zraněných dosáhl čísla devadesát jedna, což představuje navýšení o téměř 32 procent.