foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Upozornění k zastávkám na znamení
Před více než měsícem byl v Praze a Středočeském kraji zaveden jednotný režim autobusových zastávek. Všechny bez výjimky jsou teď na znamení, takže pro výstup je třeba stisknout tlačítko. Podle prvotních provozních poznatků si cestující rychle zvykli. Potvrzuje to i každodenní praxe.
Změna, kvůli které musí cestující před výstupem z autobusu nebo trolejbusu na území hlavního města a Středočeského kraje vždy zmáčknout tlačítko stop, vešla v platnost 29. června. Její součástí byla a stále je také informační kampaň na zastávkách i přímo ve vozech v podobě vývěsek a akustických upozornění.
Cílem celého projektu bylo sjednocení všech zastávek, aby cestující nemuseli dávat pozor, v jakém režimu funguje konkrétně jejich výstupní místo. Projíždění některých zastávek mělo také pomoci se snižováním případných zpoždění, šetřením pohonných hmot nebo snížením hluku ve večerních a nočních hodinách. Povinností řidičů však zůstalo dodržovat jízdní řád a ze zastávek neodjíždět dříve.
Obavy se zatím nenaplnily
Informace o změně režimu všech autobusových a trolejbusových zastávek vzbudila ještě před zavedením novinky mezi cestujícími i řidiči vlnu vášní. Především těch negativních. Informovali jsme o tom letos v dubnu. Obavy se týkaly například včasného používání tlačítka znamení nebo případného čekání na zastávce při zhoršené viditelnosti.
Po více než měsíci to ale vypadá, že obavy byly zbytečné. Naše redakce se v průběhu července na zastávky na znamení zaměřila. Autobusem jsme jezdili jak přímo v centru města, tak i v okrajových částech. V žádném případě jsme nepozorovali žádný větší rozdíl oproti původnímu stavu.
Informační kampaň. Foto: redakce PrahaIN.cz
Autobusy zastavují stejně jako dříve
Podle našich zkušeností totiž autobusy i nadále zastavují na všech zastávkách, které dříve nepatřily do režimu zastávek na znamení. Když už se stane, že autobus některou z těchto zastávek projede, děje se tak zásadně mimo dopravní špičku a ve velice výjimečných případech. Naopak projíždění zastávek, které byly na znamení už před změnou, zůstalo na zhruba stejné četnosti.
Nebyli jsme ani svědky žádného problému s mačkáním tlačítka stop přímo ve vozech. Cestující si na novinku zvykli a tlačítka mačkají s dostatečným předstihem. Pomohlo jistě i hlášení, které se ozývá ihned po odjezdu z předchozí stanice. Znamení dává většina cestujících hned po jeho zaznění. Ani v případě velkého naplnění vozu jsme nezaznamenali problém. V takových případech nejčastěji funguje spolupráce.
Novinka cestování neomezuje
Naše pozorování potvrzují i další cestující, se kterými redakce na téma hovořila. Všichni se shodli, že novinka je při cestách nijak neomezuje a že se za celý měsíc s žádnými problémy nesetkali. Někteří dokonce zmínili, že si nového režimu téměř ani nevšimli. Jediné, co je prý upozorňuje, je nové opakující se hlášení ve vozech a všudypřítomné vývěsky.
„Když jsem jel po té změně autobusem poprvé, byl jsem hodně v šoku. Nebyl jsem připraven, vlastně jsem o tom ani nevěděl, že se bude něco měnit. Ale už jsem si na to hlášení po každé zastávce zvykl. Začíná to být podobné jako v metru. Za chvíli to bude už takový autobusový evergreen. Se zmáčknutím tlačítka určitě problém nemám, mačkal jsem ho vždycky ještě před tím opatřením. Pro jistotu,“ popsal naší redakci jeden z cestujících, který jezdí autobusem do zaměstnání.
Vzpomněl pouze na jedinou nepříjemnou událost, které byl svědkem: „Jednou to nějaká stará paní zapomněla zmáčknout. Autobus zastávku projel, k její smůle tam zrovna nikdo jiný nastupovat nebo vystupovat nechtěl. Bylo to večer, takže byl vůz poloprázdný. Chudák z toho byla docela smutná. Naštěstí to z další zastávky nebylo úplně daleko, takže to mohla dojít. Taky pak sama říkala, že si to tímhle způsobem alespoň nadobro zapamatuje.“
Psali jsme
V některých vozech pražské MHD se v posledních týdnech začaly objevovat vůně do automobilů. Jedná se o klasické závěsné voňavky, nejčastěji…
Řidiči si změnu pochvalují, stížností je minimum
Hladký přechod nám potvrdil také tiskový mluvčí Pražské integrované dopravy (PID) Filip Drápal. Z prvotních provozních poznatků to prý vypadá, že lidé byli na změnu dobře připraveni, a že jim až na výjimky nový systém žádné výraznější potíže nečiní.
„Z reakcí vybraných řidičů vnímáme spíše pozitivní dopad na jejich práci (odstranění zbytečného brzdění a rozjezdů, snazší eliminace zpoždění, jednotný systém, kdy není nutné přemýšlet, jestli daná zastávka na znamení je, nebo není). Stížnosti chodí spíše na provozní jednotlivosti, například nezastavení v zastávce vinou špatné komunikace mezi cestujícím a řidičem. Celkově je ale s ohledem na celoplošný rozsah této změny počet stížností minimální,“ sdělil naší redakci Drápal.
Ještě ale není podle jeho slov vyhráno. Největší dopravní nápor totiž tradičně přinášejí podzimní měsíce. Vyhodnocení celkového dopadu zastávek na znamení na pravidelnost a přesnost provozu tak bude možné udělat až během podzimu. „Například pokud bychom nyní unáhleně vycházeli z prázdninových hodnot se slabým provozem, mohlo by to způsobit příliš radikální utažení jízdních dob a naopak nárůst zpožděných spojů, což nechceme. Jízdní řád má v rámci možností co nejvíce odpovídat realitě,“ dodal Drápal.
Upozornění zmizí neznámo kdy
Polevovat zatím nemá ani komunikace: „V rámci komunikace chceme ještě více upozornit na tuto změnu koncem srpna a začátkem září, až se lidé vrátí z dovolených a školáci do škol. Upravovat také budeme hlášení ve vozidlech, kde se nyní hlásí upozornění na změnu – toto upozornění časem vymizí, zatím ale nebylo rozhodnuto kdy.“
Na závěr ještě Drápal na náš dotaz uvedl, že míra zrychlení jednotlivých linek záleží spíš na konkrétní oblasti a nelze proto generalizovat rozdíl dopadu změn ve Středočeském kraji a v Praze. Na obou územích prý byly rozdíly poměrně velké, zejména však v návaznosti na to, jaký podíl zastávek na znamení měla linka ještě před změnou.