Každý druhý vlak Českých drah disponuje klimatizací

05. 07. 202319:20
Každý druhý vlak Českých drah disponuje klimatizací
foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Vlak, ilustrační obrázek

Klimatizovaných souprav na českých železnicích rychle přibývá. České dráhy jich už mají v provozu více než 1.500. S dalšími 300 se počítá v letošním roce. Před létem prošly všechny kompletní kontrolou.

Každé druhé vozidlo pro přepravu cestujících je dle tiskové zprávy Českých drah vybaveno klimatizací. Od vzniku společnosti je to přitom nárůst o sto procent, protože tehdy jí neměl ani jeden vlak. V letošním roce navíc flotilu rozšíří 300 klimatizovaných vozů. Mezi lety 2024 a 2025 pak další asi čtyři stovky.

„Klimatizace vlakových souprav je dnes běžnou součástí komfortu, který nabízíme v našich spojích. Zhruba polovina všech vozidel pro přepravu cestujících je dnes vybavena klimatizací a tento počet každoročně roste o stovky dalších moderních vozidel. Soupravy expresních linek jsou standardně řazeny z klimatizovaných vozů a také ve většině rychlíků jsou zařazeny vozy s klimatizací. Klimatizované soupravy jsou nyní zcela běžné také v regionální dopravě. Jen CityElefanty, RegioPantery, RegioSharky a další moderní vozidla nabízejí klimatizované interiéry ve více než 700 vozidlech,“ uvedl Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis.

Mimořádná kontrola probíhá před létem

Vozidla disponující klimatizací jsou značena u nástupních dveří nebo v interiéru speciálním symbolem. Lomítko odděluje sluníčko v horní části znaku a vločku v dolní.

Před letní sezónou navíc prochází každá klimatizační jednotka mimořádnou kontrolou. Ta je zaměřena na kontrolu neporušitelnosti chladícího systému, úplnosti a správného množství chladícího media a ověření samotné funkčnosti. Po zbytek roku se o klimatizace stará tým techniků v centrech údržby Českých drah po celé republice.

I tak se ale může stát, že se klimatizační jednotka porouchá. V takovém případě národní dopravce radí informovat vlakový doprovod, který je schopen některé drobné poruchy opravit. V určitém rozsahu může také regulovat teplotu ve velkoprostorovém oddíle. V klasickém oddíle může teplotu regulovat i sám cestující.

Teplota je nastavena automaticky

Teplota je ve vlacích řízena automaticky na střední úroveň 22 stupňů Celsia s možností úpravy o přibližně 2 stupně. Pokud venkovní teplota dosáhne 30 stupňů nebo více, uvnitř vlaku je teplota udržována na hranici o zhruba 8 stupňů nižší. Takový rozdíl doporučují lékaři.

Pokud je klimatizace v některém z vlaků rozbitá, vlakový doprovod to nahlásí v depu. Tam se jí po příjezdu vlaku pokusí technici opravit. V některých případech však nejde o poruchu. Na elektrifikované síti je mnoho míst, kde musí být napájení vlaku z troleje vypnuté. V takovém případě klimatizace nefunguje. Po obnovení přívodu elektriky se ale znovu za několik minut spustí.

I letos je v nabídce Jízdenka na léto

České dráhy i v letošním roce nabízejí speciální Jízdenku na léto, jak informovaly v tiskové zprávě. Její výhodou je volné cestování na území celé republiky bez omezení kilometrů. Cestovatel může do vlaku nastoupit kdykoli a kdekoli.

Platnost jízdenky je buď  7, nebo 14 na sebe navazujících dní v rozmezí od 1. července do 31. srpna. Platí do 2. třídy všech vlaků národního dopravce na území České republiky, ale přepravu v 1. třídě si lze dokoupit v rámci jednorázového doplatku. U vlaků s povinnou rezervací je pak třeba si zajistit místenku.

Kratší sedmidenní jízdenka stojí 1.390 korun, delší 14denní pak 1.990. Držitelé In Karty zaplatí zvýhodněnou cenu 1.190, respektive 1.690 korun a děti od 6 do 18 let, senioři, studenti či držitelé průkazů ZTP zaplatí 695 nebo 995 korun. Jízdenky jsou na jméno a nejsou přenosné. K zakoupení jsou na webu českých drah.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných