Kolaps dopravy v Radlicích má řešení. Ovšem pouze na papíře

20. 10. 202513:11
Kolaps dopravy v Radlicích má řešení. Ovšem pouze na papíře
foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Radlické údolí pod západní vyhlídkou Pavího vrchu

Radlická radiála je podle magistrátu hlavního města důležitou komunikací s městským a regionálním významem, která tvoří významnou část pražského radiálně okružního systému v jihozápadní části metropole. Propojuje Pražský okruh s Městským okruhem jako pokračování Rozvadovské spojky s vyústěním na Dobříšské ulici v oblasti Zlíchova.

Její realizace je podle mluvčího Víta Hofmana nezbytným předpokladem pro další rozvoj Jihozápadního města. „Nejnáročnějším stavebním objektem bude ražený tunel Radlice o délce 2 300 metrů,“ sdělil redakci PrahaIN.cz.

Dotazy týkající se tamní dopravní situace, ale i životního prostředí jsme adresovali všem zúčastněným stranám. Na problém s dopravou, „těžkým“ vzduchem a mizivou nadějí ke zlepšení se na nás obrátilo hned několik obyvatel Prahy 5, konkrétně z okolí Radlické. Líčili neustálé kolony, zápach a údajný nezájem kompetentních orgánů situaci řešit.

To ovšem městská část Praha 5 odmítá. „Radlická radiála bude přirozenou 5,5 kilometrovou spojnicí mezi D 5 a Městským okruhem s napojením v prostoru podjezdu na Zlíchově, kde z větší části povede pod zemí v tunelech Jinonice a Radlice. V Jinonicích bude snížena nivelita a následně částečně zastřešena s ohledem na okolní zástavbu. Neexistence Radlické radiály, kvůli dopravním zácpám a následným rozléváním dopravy, má za následek kolaps dopravy, nadměrné opotřebení komunikací i znečišťování ovzduší v jinak klidných částech města. Radiála má samozřejmě své příznivce i odpůrce, kteří na základě studie ČVUT argumentují následným možným zvýšeným provozem na Barrandovském mostě, Strakonické nebo Dobříšské ulici. Studie ČVUT nezavrhuje realizaci Radlické radiály, ale pouze upozorňuje na možnou eskalaci již existujícího dopravního problému a ve zprávě též navrhuje jeho možné řešení,“ sdělila naší redakci mluvčí Prahy 5 Lucie Fialová.

Ze 14 na 40 miliard

Jste spokojeni s výsledky voleb?

59%
41%
celkem hlasovalo 71899 hlasujících
Potvrďte, že nejste robot

Pro realizaci radiály je výrazným argumentem pokles dopravy u nyní přetěžovaných místních komunikací a také možnost ke snížení emisí výfukových plynů, a tím ke zlepšení životního prostředí v oblasti Radlic, Motola, Košíř, Jinonic a Smíchova.

Koncept dokumentace pro územní rozhodnutí je zmíněn v územním plánu z roku 2000 a stanovisko EIA je v současné podobě dokumentace prodlouženo do roku 2027 a následně bylo zažádáno o nové, které by mělo plynule navazovat. „Současná koalice na Praze 5 má zájem pokračovat v přípravě stavby Radlické radiály a tento záměr též deklaruje v programovém prohlášení. Magistrátní stavební úřad, odbor pozemních komunikací a drah se ovšem musí vypořádat s mnoha připomínkami a podněty zúčastněných, aby došlo k akceptovatelné shodě. Nebráníme se debatám o dílčích úpravách projektu, ovšem za předpokladu zachování současného posouzení EIA. Je nutno si ovšem uvědomit, že čím později se bude Radlická radiála stavět, tím pro nás bude dražší. Například před sedmi lety byl rozpočet na realizaci 14 miliard korun a v současnosti se pohybujeme kolem 40 miliard jenom kvůli aktivistickým zásahům několika jedinců z řad současné opozice (Praha 5 Sobě, Piráti, SEN21),“ doplnila mluvčí.

Magistrát hlavního města nám ústy mluvčího poslal několik tiskových zpráv, které bilancují předešlé plány. Pro obyvatele Radlic se tím však neřeší vůbec nic. Kromě dopravy si stěžují také na špatné podmínky ovzduší.

Ovzduší je v pořádku

„Současnou kvalitu v oblasti ulice Radlická na Praze 5 hodnotí data ČHMÚ jako uspokojivou. Nedochází zde k překračování žádného imisního limitu pro ochranu zdraví lidí stanoveného v příloze zákona o ochraně ovzduší,“ vysvětlila redakci PrahaIN.cz tisková mluvčí MŽP Veronika Krejčí.

Nejbližší měření kvality ovzduší podle ní probíhá na měřicích stanicích Praha 5 - Stodůlky a Praha 5 - Řeporyje. V roce 2024 zde nedocházelo k překračování imisních limitů.

„Veřejnost nemusí v oblasti monitorování stavu kvality ovzduší vynakládat svoje vlastní prostředky, tato oblast je plně zajištěna státem. Čističky vzduchu určené pro vnitřní prostředí obvykle plně neodstraní hlavní znečištění ze spalovacích motorů automobilů, tedy oxidy dusíku (NOx). Tyto plyny se obtížně filtrují běžnými filtračními systémy, jako jsou HEPA filtry nebo uhlíkové filtry používané v domácích čističkách. Některé pokročilejší čističky mohou částečně redukovat plyny pomocí speciálních katalytických nebo fotokatalytických procesů,“ uzavřela.

Kdy přesně se tíživá situace v této oblasti Prahy 5 změní, ovšem nedokázal zodpovědět nikdo.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných