foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Náměstí Jiřího z Poděbrad. Sdílená kola by měla být k dispozici téměř u všech stanic metra.
Čtařikrát denně sdílené kolo zdarma na čtvrt hodiny. Praha to vyzkoušela a nechce jinak. Bikesharing se již brzy stane plnohodnotnou součástí pražské hromadné dopravy. Město aktuálně hledá provozovatele, kteří by byli schopni nabídnout sdílená kola u devadesáti procent stanic metra.
Využíváte městskou dopravu, ale vadí vám, že to máte ke stanici metra daleko? Pak je právě pro vás určená novinka, kterou zavádí Praha do svého systému MHD. Jeho sočástí nově budou sdílená kola, která mají usnadnit cestu ke stanicím metra po celé Praze.
Pilotní projekt, který běžel od loňského října do letošního dubna, jsme vyhodnotili jako velmi úspěšný. Přes to, že se vlastně většinu zkušebního provozu jednalo o zimní měsíce, byl zájem cestujících velký,“ popsal na tiskové konferenci po jednání městské rady náměstek primátora pro oblast dopravy, Adam Scheinherr (Praha sobě).
Stojany by se měly postupně objevit u všech stanic metra. Foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz
S lítačkou 15 minut zdarma
Princip novinky zůstává stejný jako v pilotním provozu. Každý držitel Lítačky může denně až čtyřikrát využít na 15 minut zdarma některé ze sdílených kol v hlavním městě. Musí ale použít aplikaci PID Lítačka, jejímž prostřednictvím se výpůjčka provádí. Zatímco pilotní projekt se týkal dvou největších provozovatelů bikesharingu v Praze, firem Rekola a Next Bike, nyní bude město hledat dvě platformy, které pokryjí celou Prahu na příští čtyři roky.
„Rozhodli jsme se, že na základě zájmu veřejnosti v pilotním provozu, zahrneme sdílená kola plně do systému pražské městské dopravy,“ potvrdil Scheinherr s tím, že město vypíše tendr na dva provozovatele této služby.
Budou i elektrokola
„Jedinou podmínkou města je, aby služby pokryly minimálně devadesát procent všech stanic metra v Praze. Vedle mechanických kol pak chceme Pražanům zajistit touto cestou i kola elektrická,“ přiblížil primátorův náměstek s tím, že v případě elektrokol bude s ohledem na vyšší pořizovací cenu zdarma pouze pět minut. Pokud budete chtít kolo využít déle, budete si jej moci prostřednictvím aplikace Lítačka jednoduše zaplatit.
Vlastní provoz město nechystá
Přestože už minulé vedení města uvažovalo o provozu vlastní platformy pro sdílená kola, podle Scheinherra je aktuální postup lepší. „O vlastním provozu neuvažujeme, jako město nemáme s tímto druhem služeb žádné zkušenosti, takže by nás čekaly ty porodní bolesti začátečníků, navíc ani žádná z našich firem nemá pro tento druh služby know how,“ reagoval Scheinherr na dotaz PrahaIN.cz. Navíc podle jeho slov vznikne díky výběru dvou provozovatelů pozitivní konkurenční prostředí, které bude ve výsledku dobré pro cestující.
Těch by podle odhadů města, podpořených výstupy z aktuálně vyhodnoceného pilotního provozu, mohlo být od tisíce do 2500 denně. „Celkem jsme během pilotu od 11. října do 10. dubna zaznamenali 164 068 výpůjček. Celkem tuto službu využilo 11 680 lidí a co mne velmi potěšilo, 77 procent z nich službu využívalo opakovaně,“ shrnul Scheinherr.
Milion měsíčně
Přiblížil také parametry chystaného tendru. Zatímco půlroční zkušební provoz vyšel na 2,4 milionu korun, když město na základě dohody s provozovateli platilo 12 korun za každou realizovanou výpůjčku, na další čtyři roky chce město do této služby „nalít“ celkem 48 milionů korun. Ty si rozdělí dva „vysoutěžení“ provozovatelé. A nepůjde zřejmě jen o ty nejznámnější firmy. „Celkem projevilo zájem asi pět firem,“ upřesnil na dotaz PrahaIN.cz Scheinherr. Doplnil také, že už delší dobu se město chystá na novinku například tím, že rozšiřuje kapacity stojanů na kola právě u stanic pražského metra.
Koloběžky nebudou
Sdílené koloběžky jsou podle magistrátu problematické. Foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz
Zatímco sdílená kola dostávají dneškem v rámci městské dopravy zelenou, s koloběžkami město do budoucna nepočítá. „Provozovatelům sdílených koloběžek jsme už v minulosti vypověděli memorandum o spolupráci s městem, protože se neustále opakovaly problémy s dodržováním pravidel provozu, ale také s porušováním dopravních předpisů,“ potvrdil náměstek Scheinherr s tím, že do budoucna se do systému MHD sdílené koloběžky nezapojí.
Psali jsme
Mobilní akplikace PID Lítačka má novou příjemnou funkci. Pokud si jejím prostřednictvím cestující zakoupí jednotlivé jízdenky, jejich cena se až…
Psali jsme
Škody z krádeží kol loni dosáhly téměř 140 milionů korun. Počet ukradených kol přitom meziročně klesl asi o 9 procent. Většina zmizela v rámci…