Kolony nám zkrátí životy o 51 hodin každý rok

05. 01. 202221:53
Kolony nám zkrátí životy o 51 hodin každý rok
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Typický obrázek Pražského provozu, kolony.

Ten, kdo se pohybuje po Praze autem, to zná. Kolony, uzavírky, nehody a každodenní zdržení. Nejkritičtější situace na Pražských silnicích panuje hlavně v pondělí a také ve středu ráno. Velmi komplikovaný je pak dlouhodobě pátek v odpoledních hodinách. Naopak, páteční ráno je mnohdy abnormálně klidné.

V redakci PrahaIN.cz dlouhodobě situaci na Pražských silnicích sledujeme a díky tomu můžeme přinést unikátní rozbor toho, jaká má ranní špička v metropoli specifika a která místa jsou nejkritičtější, jak z pohledu zdržení tak také možnosti dopravní nehody.

Každý všední den se Pražského dopravního folkloru nedobrovolně účastní desetitisíce až statisíce lidí, a to s sebou přináší nejen časové, ale i finanční ztráty. Nejen v podobě pohonných hmot. Podle nedávného průzkumu navíc vyplynulo, že lidé stráví v Pražských kolonách průměrně 51 hodin ročně. V celosvětovém měřítku je pak Praha 110. nejucpanější město.

Tankování

Věděli jste, že pokud máte v nehybné koloně nastartovaný motor, tak průměrná spotřeba vašeho vozu je 0,75 litrů za hodinu? / foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz

Ranní situace se mění minutu po minutě

6:00 – 7:00 hod.

Kolem šesté hodiny ranní vládne na hlavních tazích po metropoli zatím celkově klid. Pokud se nestane nehoda, nebo není v platnosti případné dopravní omezení, tak lze projet bez kolon všechny hlavní tahy. To platí i pro tepny v podobě Pražského okruhu, severojižní magistrály a také Štěrboholské a Jižní spojky.

Kolem půl sedmé se k metropoli blíží desetitisíce řidičů, mířících ve většině ze Středočeského kraje. Na nápor se chystají hlavní příjezdové trasy, převážně od dálničních tahů. Kritický je v tuto dobu průjezd Českobrodskou ulicí, na úrovni Běchovic. Na vině je velké množství semaforů v krátkém úseku.

7:00 – 8:00 hod.

S postupujícím časem se začíná na plno projevovat velká provázanost Prahy a Středočeského kraje. Mnoho řidičů je už u hranice metropole. S rostoucími kolonami je nutné počítat hlavně v Liberecké ulici a následně v ulici V Holešovičkách. Tyto návazné komunikace se během ranní špičky zaplní zpravidla nejdříve. Na vině je jednopruhové ústění do tunelového komplexu Blanka a také stálé zúžení na úrovni Bulovky.

Po sedmé hodině houstne pod náporem vozidel provoz i v Karlovarské ulici, směrem ke křižovatce na Vypichu. Problémová je v tuto dobu také Strakonická ulice, směrem na Smíchov. Na té se zpravidla řidiči zastavují už u Chuchelského závodiště. K životu se také tradičně probouzí i magistrála, směrem od Jižního města a dálnice D1.

8:00 – 9:00 hod.

Kolem osmé hodiny je ranní dopravní špička již v plném proudu a zásadnímu zdržení na hlavních tazích se téměř nevyhnete. Mimo již zmíněná místa se projevuje neutěšená dopravní situace na magistrále, směrem od Pankráce. Je téměř pravidlem, že řidiči popojíždí mezi Vyšehradem a Legerovou ulicí. V metropoli je v tuto dobu i velké množství tranzitní kamionové dopravy. To se neblaze podepisuje na zaplněnosti Východní, Štěrboholské a také Jižní spojky. A to jak směrem na Smíchov, tak i na Černý most.

Kolem půl deváté se situace v podstatě nemění. Plná je většina hlavních tahů a poměrně často je už regulován provoz v tunelech na městském okruhu (Mrázovka, Strahovský tunel, Tunel Brusnice, Dejvický tunel a také Bubenečský tunel. Poslední tři zmíněné jsou součástí tunelového komplexu Blanka). Regulace provozu je buď automatická, pomocí čidel, nebo také pomocí manuálního řízení provozu. Ten mají na starost policisté z Dopravního informačního centra, které sídlí v budově TSK a Dopravního podniku, v ulici Na Bojišti, v Praze 2.

9:00 – 10:00 hod.

Devátá hodina se stává poměrně zlomovou. Část řidičů dorazila do svého cíle a ranní špička už nenarůstá. Stále jsou ale plné tahy směřující k centru. Provoz ale postupně slábne na méně vytížených příjezdech, kterými jsou ulice Vídeňská, Komořanská nebo Náchodská. Oproti tomu příjezdy po dálnicích D1 a D5 bývají stále plné.

S blížící se desátou hodinou dopolední se situace na hlavních tazích většinou uklidňuje. Volné jsou z pravidla hlavní příjezdy do metropole. Kolony ale zůstávají na jihozápadní části Pražském okruhu, dále na Nuselském mostě směrem do centra, pomalý provoz přetrvává v okolí Lanového mostu směrem do Štěrbohol a kvůli stále velkému množství kamionové dopravy, vázne provoz a Štěrboholské spojce směrem na Smíchov. Často v tuto dobu končí i regulace provozu v tunelech na vnitřním okruhu.

Parkovací automat

Tím, že dojedete zdárně do cíle, to nekončí. Přeci jen, ve velké části metropole zadarmo nezaparkujete / foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz

Nehody a kolony mají svá oblíbená místa

Místa s nejčastějším výskytem nehod. Po metropoli je hned několik lokalit, které vyloženě nehody přitahují. Obecně lze říct, že se jedná o místa, kde se potkává velké množství osobní a kamionové dopravy. Časté karamboly jsou i na nepřehledných křižovatkách. Jedná se zejména o Jižní spojku směrem na Černý most, a to u křížení se Spořilovskou radiálou a následně na Lanovém mostě. Problémy se dají čekat také ve Kbelské ulici směrem do Hloubětína. Krizová je v tomto případě odbočka na Novopackou radiálu, kde policisté pravidelně šetří nehody osobních aut s kamiony. Další stálicí je Povltavská ulice v křížení s ulicí Bulovka, v tomto místě se často stávají i vážné, čelní střety. Samostatnou kapitolou je pak Pražský okruh, ve směru od Letiště k dálnici D1. Na něm je záhadný hlavně 21.km u Jinočan. Tomuto místu dominují hromadné nehody, z pravidla v levém pruhu.

Nejdéle ucpaný úsek. Pod tímto označením si můžeme představit úseky v Praze, které se ucpou poměrně rychle a silný provoz na nich přetrvává nejdelší domu. Mezi ty nejkritičtější je možné zařadit Nuselský most směrem do Legerovy, dále Štěrboholskou spojku ve směru k Praze 5 a také Bělohorskou ulici před Vypichem. Ta je navíc specifická tím, že provoz je na ní poměrně intenzivní i o víkendu. Své místo v tomto žebříčku má i Pražský okruh, jehož Achillova pata je v okolí sjezdů na Ořech a Barrandov.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných