foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Kampa, ilustrační obrázek
Na jaře příštího roku budou v ulici U Lužického semináře nainstalovány dopravně bezpečnostní sloupky, které zabrání průjezdu automobilů na Kampu. Značka zakazující vjezd vozidel totiž mnoho řidičů netrápila. Rezidenty bude vpouštět speciální databáze.
Už mnoho let je v ulici U Lužického semináře nainstalována značka zakazující vjezd vozidel s výjimkou dopravní obsluhy, tedy rezidentů či zásobování. Mnoho řidičů ji však nevidí jako překážku a do oblasti stále vjíždí. Radnice Prahy 1 se proto rozhodla rázně zakročit a vjezd regulovat dopravně bezpečnostními sloupky. Informuje o tom v tiskové zprávě.
Technické řešení se podle Richarda Bureše (ODS), radního pro investice, IT, Smart Cities a technické systémy prevence kriminality Městské částí Praha 1 připravovalo dlouhodobě. Instalaci sloupků neustále oddalovala avizovaná výměna vodovodního potrubí. „Protože se pořád nic nedělo a čekat donekonečna nemělo smysl, bylo nyní nalezeno kompromisní řešení: v základech sloupků, s jejichž instalací počítáme na jaře 2025, budou vybudovány takzvané průchodky pro trubky,“ dodal ve zprávě Bureš.
Otázkou zůstává, kdo bude do oblasti moci vjíždět
Místní se tak konečně dočkají toho, po čem už dlouho volají, že na Kampu bude vjezd umožněn opravdu pouze dopravní obsluze. Radnice zároveň v souvislosti s instalací sloupků plánuje intenzivní komunikaci s rezidenty a podnikatelskými subjekty. Otázkou totiž zůstává, jak bude sestavena databáze pro oprávněný vjezd.
Sloupky se U Lužického semináře, respektive v Cihelné, objeví pravděpodobně už příští rok v dubnu. Do provozu ale budou uvedeny až v druhé polovině roku 2025. „Je potřeba důkladně projednat, vyladit a následně nastavit režim vjezdu, respektive systém registrací,“ vysvětlil Bureš.
Režim bude třeba správně nastavit
Jednoduchý bude postup u rezidentů bydlících za adresou sloupků, případně dalších obyvatel Prahy 1. Registrační značky jejich aut budou v databázi, takže je kamera na vjezdu identifikuje a do dané lokality vpustí. Horší je však situace ohledně ostatních vozidel, jako je zásobování, klienti hotelů, návštěvníci rezidentů či řemeslníci. S touto otázkou se bude muset radnice poprat a zajistit, aby databáze opravňující k vjezdu fungovala tak, jak má.
„Otevíráme proto diskuzi, jak režim nastavit a neudělat přitom z místa dopravní peklo. Jedna věc je legislativní výklad, druhá věc jsou skutečné potřeby zdejších rezidentů a podnikatelů,“ uzavřel ve zprávě radní Richard Bureš.
Psali jsme
Rada hlavního města Prahy na svém jednání v pondělí 9. prosince schválila nákup historické budovy Nákladového nádraží Žižkov za 1,5 miliardy…
Změny se dotknou 136 provozoven
Už teď je však jasné, že každý provozovatel vozidla, který bude splňovat podmínky pro vjezd, bude muset registrační značku svého vozidla autorizovat na radnici. Komunikaci s rezidenty a institucemi bude zajišťovat Praha 1, komunikaci s podnikateli a provozovnami pak Hospodářská komora Praha 1. V lokalitě je registrováno 136 provozoven.
„Cílem této spolupráce je, aby podnikatelé měli informace o opatření, které nepochybně bude mít vliv na podnikání, s dostatečným předstihem. Zároveň je třeba se zamyslet nad potřebami provozoven v oblasti dopravní obslužnosti, protože jde nejen o potenciální zákazníky a zásobování, ale třeba i ad hoc případy, kdy se musí řešit údržba či nejrůznější havárie a podobně. Je lépe proces správně a transparentně nastavit dopředu, než potom složitě řešit všelijaké výjimky,“ uvedl ve zprávě předseda Hospodářské komory Praha 1 Filip Dvořák.
Hospodářská komora už připravila dopis a dotazníky, které bude rozesílat dotčeným podnikatelským subjektům. Po dobu instalace sloupků bude provoz v ulicích U Lužického semináře a Cihelná řízen semafory. Jezdit se bude střídavě jednou a druhou ulicí. Práce by měly začít v březnu 2025.
Praha 1 zpřísňuje podmínky vjezdu do centra
Jednička od příštího roku plánuje také zpřísnit podmínky pro vjezd zásobovacích vozů do pěších zón v centru města. V určených časech bude vjezd povolen pouze bezemisním vozidlům. Cílem je zlepšení životního prostředí v centru metropole.
Letos v červenci také Praha 1 již podruhé zavedla noční zákaz vjezdu aut mimo zásobování do části Starého Města kolem Dlouhé ulice. Poprvé se o to pokusila vloni v listopadu, magistrátní odbor pozemních komunikací však tehdy zákaz na příkaz primátora Bohuslava Svobody (ODS) obratem zrušil. Zastupitelstvo městské části však na opatření trvalo a ohledně nového návrhu jednalo s magistrátem. Po několika formálních změnách, které však opatření nijak výrazně nemění, mohla Jednička ulice na noc uzavřít znovu, a to s platností od 24. července 2024. Psali jsme o tom ZDE.
Značení bylo rozmístěno v ulicích Dlouhá, Králodvorská, Soukenická, Kozí, Pařížská, Břehová, Revoluční a Dvořákovo nábřeží. Zákaz vjezdu do těchto lokalit platí každý den v době nočního klidu, tedy mezi 22. a 6. hodinou. Výjimku mají vozidla dopravní obsluhy, tedy i rezidenti nebo taxi. Projetí zákazem vjezdu může pro řidiče znamenat blokovou pokutu až do výše 2 tisíc korun. Ve správním řízení pak 1.500 až 2.500 korun.