Konec královny. Poslední Boeing 747 opustil továrnu

03. 02. 202322:00
Konec královny. Poslední Boeing 747 opustil továrnu
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Boeing 747 v Praze (ilustrační foto)

Více něž půl století trvající éra královny nebes, Boeingu 747, skončila. Poslední letadlo vyrobené v závodě v americkém Everettu ve státě Washinghton bylo dodáno svému novému majiteli, nákladnímu dopravci Atlas Air.

Na posledním stroji je pod kokpitem letadla malý potisk, který zobrazuje legendárního hlavního inženýra Joea Suttera, který je považován za otce tohoto fenomenálního stroje. Boeing 747 byl jedním z největších milníků v historii letectví, protože zatímco jeho předchůdce 707 pojmul pouze 189 cestujících, tak Jumbo jet byl certifikován díky jeho široké konstrukci až pro 550 cestujících a následně až 660. Posledního stroje se však konstruktér nedožil, protože zemřel v roce 2016.

Slavnostního předání se zúčastnili členové rodiny Sutterových a také členové rodiny Boeingů, kteří zastupovali zakladatele společnosti Billa Boeinga.

Vznik 747 je opředen legendou a mýtem: V roce 1965 dva nejmocnější muži tehdejšího letectví, šéf Boeingu William „Bill“ Allen a zakladatel slavné společnosti Pan Am Juan Trippe, dospěli k gentlemanské dohodě během každoročního lovu lososů na lodi. Údajně se spolu dohodli na stavbě největšího osobního letadla na světě pouhým podáním ruky. Dnes je těžké uvěřit, že projekt ohrožující samotnou existenci obou společností, stojící miliardy dolarů, byl zahájen takto neformálně, bez jakýchkoliv oficiálních dokumentů. „Trippe v zásadě řekl: 'Když to postavíš, koupím to." A Allen odpověděl: 'Postavím to, když si to koupíte.' Nebyla podepsána žádná smlouva, ale tím byl celý program zahájen,“ vzpomínal později Joe Sutter při mnoha rozhovorech.

Ceremoniálu se zúčastnil i John Travolta

Při slavnostním otevření dveří hangáru bylo nové letadlo pro Atlas Air odhaleno za vlajkami každého dopravce, který kdy 747 převzal. Sama společnost má ve své flotile 56 letadel tohoto typu. Na oslavu posledního letadla přišli hosté, kteří zastupovali společnosti, které dlouhodobě vsadily na 747. Při ceremoniálu herec a pilot John Travolta slavnostně poděkoval zaměstnancům Boeingu za „nejpromyšlenější a nejbezpečnější letadlo, jaké kdy bylo postaveno“.

Poslední odlet Boeingu 747 z Everettu do Cincinnati byl nejsledovanější na serveru Flightradar24.com. Posádka trasou letu vykreslila unikátní obrázek koruny a čísla 747.

Poslední let na Flightradaru24. Autor: Flightradar24

Podle letecké analytické společnosti Cirium je k prosinci 2022 v provozu pouze 44 osobních verzí 747. Tento celkový počet je stále výrazně nižší než na konci roku 2019, kdy jich létalo 130. Také těsně předtím, než pandemie ochromila poptávku po letecké dopravě, zejména na mezinárodních trasách, na kterých se primárně používaly 747 a další širokotrupá letadla. Většina těchto verzí letadel přestala pro cestující létat během prvních měsíců pandemie a bohužel se již nevrátila do provozu. A to především z ekonomických důvodů. Německá společnost Lufthansa zůstává největším provozovatelem osobní verze B747-8 s 19 letadly ve své současné flotile. Naopak nákladních verzí je podle společnosti Cirium stále v provozu 314, z nichž mnohé byly původně používány jako osobní letadla.

Ve slavné továrně Boeingu v Everettu, která vznikla na 315 hektarovém pozemku plném lesních bažin, se vyrábělo Jumbo Jet od roku 1967. Budova je považována za objemově největší halu na světě. Vývoj v posledních letech ale posunul průmyslové těžiště společnosti jinam. Kromě ztráty B747 přišel Everett nedávno i o výrobní linku 787 poté, co se Boeing rozhodl konsolidovat výrobu ve svém závodě v Charlestonu v Jižní Karolíně.

V Everettu tak Boeing bude pokračovat ve výrobě Boeingu 767. Relativně starého modelu s omezenými komerčními perspektivami. Stejně jako 777, který v současné době zaznamenává nízkou produkci, v očekávání jeho nové verze, Boeingu 777X . Ten však utrpěl několik zpoždění a v současné době prochází procesem certifikace a vývoje, který se ukazuje jako mnohem zdlouhavější a složitější, než se očekávalo.

Bohužel éra velkých čtyřmotorových letadel skončila. Osobní verze nejnovějšího 747-8 byla už těžko prodejná. Airbus také ukončil výrobu širokotrupého letounu A380, a to pouhých 16 let po jeho prvním letu. Historik společnosti Boeing Michael Lombardi je přesto přesvědčen, že i při jeho 100. narozeninách v roce 2069 budou stále Boeingy 747 létat. Uvedl to v rozhovoru pro zpravodajskou CNN.

Boeingy 747 společnosti Korean Air a China Airlines v Praze. Autor: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz

Na Letišti Václava Havla v Praze v současné době žádná pravidelná linka operovaná královnou nebes, Boeingem 747, není. Poslední dopravce Korean Air, který měl pravidelné lety do Soulu, linku přerušil v době covidu. Nedávno ohlásil návrat do Ruzyně, létat však bude ekonomičtější dvoumotorový širokotrupý letoun. Čas od času se ale objevuje v Ruzyni v nákladní, takzvané cargo verzi, a vždy jeho přílet přiláká davy planespotterů, kteří na jeho přílet čekají.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných