foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Interiér vlakové soupravy Českých drah
Cestující ve vlacích Českých drah se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. ČD - Telematika vybavila vybranou soupravu railjet opakovačem mobilního signálu, který umožní využívat kvalitní hlasové i datové služby po celé trase. Takto vybavená jednotka národního dopravce vstoupila do šestiměsíčního testovacího provozu.
„Cestující se ve vlacích setkávají na některých místech s výpadky datových služeb a mobilních hovorů. Důvodem jsou samotné železniční vozy, které tlumí šíření signálu. Pilotní projekt instalace opakovače mobilního signálu je prvním krokem, který tuto situaci ve vlacích výrazně zlepší,“ prohlásil ke spuštění novinky ministr dopravy Martin Kupka.
„Tímto konkrétním projektem přispíváme ke zvýšení komfortu cestujících na železnici, což je vedle zvyšování bezpečnosti naším dalším dlouhodobým cílem v oblasti drážní dopravy,“ uvádí v tiskovém prohlášení rozeslané médiím Jan Hobza, předseda představenstva ČD - Telematiky.
„Pilotní testovací provoz této soupravy poslouží především k ověření kvality mobilního signálu při využití technologie opakovače a k získání zpětné vazby od cestujících,“ dodává Jan Hobza.
Technické parametry opakovačů musí být pro podmínky každého vozidla optimalizovány, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím, a instalace vyžaduje individuální technické řešení pro každý typ nebo provedení železničního vozidla a samostatné typové schválení Drážním úřadem.
Jeden opakovač může zajistit pokrytí signálem až čtyř jednotlivých spřažených vozů.
O signál se postarají vyzařovací kabely
Vlakový opakovač je technické zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagónů, výstupní výkon signálu případně zesílit. Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je alokace stejného výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu.

Technologie opakovačů signálu. Foto: České dráhy
Použitá technologie podporuje široké pásmo frekvencí využívaných mobilními operátory na území ČR i v zahraničí, a to nejenom v aktuálně nasazovaných 5G frekvencích.
V případě testovaného vlaku railjet Českých drah je využita technologie tzv. vyzařovacích kabelů, nicméně samotné řešení umožňuje i případné využití interních antén. Taková konfigurace je vhodná především pro vlaky a vlakové soupravy, jejichž vnitřní vybavení či použitý materiál neumožňuje distribuci signálu pomocí vyzařovacího kabelu.
Jednotku railjet vybavenou opakovačem mobilního signálu budou České dráhy nasazovat na vytížené dálkové lince Ex3 z Prahy přes Brno a Břeclav dále do Vídně a Grazu.
Soupravu s instalovaným opakovačem poznají cestující díky informačním plakátům uvnitř vozu.

Informační plakát uvnitř souprav. Foto: České dráhy
Psali jsme
Vozy pražské MHD najezdily loni 195,8 milionu kilometrů, což odpovídá výše uvedené kosmické vzdálenosti. Přesto se jedná o meziroční pokles o 600…
Psali jsme
Pražští radní schválili na svém zasedání v pondělí 19. září pokračování záměru vybudovat parkovací dům P+R Metropole Zličín. Se společností…