foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Uber Airort na pražském letišti
V závěru září se s několikaměsíčním zpožděním stal Uber oficiální taxislužbou Letiště Praha. Ačkoli zpočátku zaznívala od některých cestujících kritika, zástupci pražského letiště opakují, že jde o výhodu. Jde zejména o to, že lidé znají cenu přepravy předem.
PrahaIN.cz během necelých třech měsíců, co je Uber oficiální službou pražského letiště, zaznamenala ze strany některých cestujících kritiku. Nejvýraznější stížnost byla slyšet od Miroslava Kalouska. Ten ji nepodal osobně letišti, ale sdělil ji veřejně ve svém příspěvku na síti X, dříve Twitter.
Rozepsal se tady o své zkušenosti, se kterou se podle svých slov nemůže smířit. Uvedl, že přicestoval s těžkým a kufrem a chtěl si vzít taxi. Posléze se dozvěděl, že se pro jízdu musí objednat přes aplikaci Uber, případně se zaregistrovat v terminálu v letištní hale.
„Nechci ani aplikaci, ani se nechci nikde registrovat. Chci taxíka, kterému zaplatím buď kartou, nebo v hotovosti a dostanu účet. Tečka. Jenže to mám smůlu, jen za těchto podmínek mě nikdo z čekajících taxiků odvézt nesmí a jiná společnost než Uber na letišti taxislužbu neposkytuje,“ uvedl Kalousek a jeho řádky už na začátku listopadu citovala celá řada médií.
Psali jsme
Dopravu prostřednictvím společnosti Uber si spousta lidí představuje jako levnou nebo minimálně levnější variantu oproti klasickým taxislužbám,…
Nechal se slyšet, že zde byla celá řada šokovaných cizinců, kteří nechápali, proč se musí registrovat.
„Takže jsem se nejenom nesvezl, ale ještě jsem se styděl za poměry ve vlastní zemi. Tohle je totiž strašná ostuda. Letiště VH je branou do země, která musí být přátelská. Když sem někdo přiletí poprvé v životě a tohle bude jeho první zkušenost, bude si možná přát, aby to byla i zkušenost poslední. Procházel jsem různými letišti do mnoha zemí na světě, ale tohle jsem nezažil nikde,“ napsal rázně.
Jeho příspěvek na síti X měl úspěch a získal obrovský dosah. Vidělo ho přes 650 tisíc lidí, přes čtyřem tisícům uživatelům se líbil. Celá řada lidí v komentářích s Kalouskovým povzdechem souhlasila a jeho kritiku kvitovala.
Letiště je s Uberem spokojené
S odstupem času, na začátku prosince, se redakce PrahaIN.cz dotazovala Letiště Praha, jaká je situace teď, zda je spokojené s oficiální taxislužbou Uber.
Za letiště se vyjádřil zástupce tiskového mluvčí Michal Procházka, podle dat, která má k dispozici, prý bylo rozhodnutí změnit model poskytování taxislužby správné. Za srovnatelné období podle jeho slov Uber poskytuje víc jízd než předchůdce.
„Konverze, tedy poměr jízd na cestující, je přibližně o 13 procent vyšší. Data potvrzují, že o službu je ze strany našich cestujících větší zájem,“ popsal serveru PrahaIN.cz Procházka.
Ovšem podotýká, že vždy je co zlepšovat.
„Jsme si vědomi toho, že na začátku provozu společnosti Uber na Letišti Václava Havla Praha došlo ke krátkodobým problémům s přepravní kapacitou. Je třeba si ale uvědomit, že došlo ke kompletní změně modelu taxislužby a drobné komplikace v úvodu nejsou ničím překvapivým. Společně s Uberem řešíme celou řadu dalších opatření, jak službu konstantně zlepšovat a zvyšovat tak uživatelskou zkušenost našich cestujících,“ říká Procházka.
Několik redaktorů ale letiště v posledních měsících navštívilo a zaznamenali jsme, že stanoviště pro taxi u Terminálu 1 působí často až opuštěně. V minulosti zde bylo nepřetržitě připraveno až několik desítek vozů za sebou pro možnost okamžitého odjezdu. Přišlo nám, že více využívané je i expresní parkoviště, kde čekají vozidla jiných taxislužeb. Je to vidět i na fotografii níže.
Zdroj: PrahaIN.cz
Expresní parkoviště. Zdroj: PrahaIN.cz
Tiskový mluvčí nám sdělil také podrobnosti o budoucích opatřeních v interiéru letiště. Jedná se například o informace pro cestující a navigační prvky ke službě, která je zajištěná Uberem.
„Jinými slovy se pokoušíme v maximální možné míře cestujícím doporučit Uber, jelikož máme smluvně ošetřeno, že nedojde k předražení zakázky, a tím cestující ochránit, byť na úkor lehce sníženého komfortu z důvodu nutnosti jízdu předem objednat,“ vysvětluje Procházka.
Server PrahaIN.cz se také zajímal, jestli Letiště Praha obdrželo nějaké stížnosti na novou taxislužbu, případně v jakém množství.
„Obdrželi jsme několik stížností na dostupnost služby na začátku působení nového operátora. Dále jsme obdrželi několik podnětů od cestujících, kteří nechtějí služeb společnosti Uber využít, preferují jízdu na taxametr. Anebo se nechtějí registrovat. Těmto cestujícím vysvětlujeme, že mají k dispozici celou řadu dalších alternativ a že registrace není pro využití služby nutná,“ říká Procházka.
Co se týká cen, tak podle něj je zatím vše v pořádku. Letiště Praha prý neobdrželo ani jednu stížnost, která by se týkala předražení jízdného.
Ve spolupráci s Georgim Bidenkem.